Inlägg från: Namaste72 |Visa alla inlägg
  • Namaste72

    väntetid till barnbesked, Indien

    Fick precis reda på att CARA flyttat sista-datum ytterligare. Nu tar de inte emot nya ansökningar förrän efter 31 december...


    { Mamma till världens finaste dotter } { väntar barn igen}
  • Namaste72
    Ester03 skrev 2011-10-09 21:13:33 följande:

    Vet ni om det är möjligt att byta land? Indien börjar kännas hopplöst. Jag har hört att det  går snabbare att adoptera från Nepal.


    Ska du adoptera från Indien? Byta land kan man alltid göra.

    Nepal är stängt för adoptioner vad jag vet.
    { Mamma till världens finaste dotter } { väntar barn igen}
  • Namaste72

    Och nu har jag hört ännu ett rykte, som jag hoppas bara rör a-familjer från länder som inte skrivit under Haagkonventionen (dvs USA) nämligen att blivande föräldrar kan tvingas vara med under domstolsförhandlingen i Indien. Det skulle innebära flera veckors, kanske månaders vistelsetid. Någon som hört detta?


    { Mamma till världens finaste dotter } { väntar barn igen}
  • Namaste72
    vian12 skrev 2011-10-10 20:48:16 följande:
    Det går att läsa om fosterfamiljskap  i Caras nya riktlinjer (chapter 3 - adoption process, punkt 33: Pre-adoption foster care).
    Men var det för inter-country eller in-country? Jag vet att FFIA pratade om att barnen måste presenteras för domstolen numera....Tycker riktlinjerna är lite röriga, de blandar inhemsk och internationella processer hej vilt.
    { Mamma till världens finaste dotter } { väntar barn igen}
  • Namaste72
    hellokitty1 skrev 2011-10-12 11:25:57 följande:
    Nepal är inte öppet för adoptioner tyvärr. Tycker organisationerna är rätt dåliga på att uppdatera ibland, särskilt BFA.
    Jag tycker tvärtemot att BFA är mycket bra på att uppdatera, till skillnad från flera andra organisationer. BFA har inte heller någon speciell anställd som sköter informationen, så jag tycker de sköter det med bravur 
    { Mamma till världens finaste dotter } { väntar barn igen}
  • Namaste72

    Det konstiga är att det verkar rulla på en del för USA-familjer som väntar på NOC och domstol.
    De nya reglerna ska inte innebära något egentligen för oss med akter i landet, men det är minst 500 internationella ansökningar (som fanns på plats när nya guidelines kom i somras) som helst ska behandlas innan det nya systemet startar.
    Problemet är nog den nya myndighet som ska sättas samman i varje delstat och som ska ersätta ACA (SARA), och som ska fungera som en undermyndighet till CARA. Där tror jag proppen sitter...


    { Mamma till världens finaste dotter } { väntar barn igen}
  • Namaste72

    Och för oss som väntar från FFIA kan vi dessutom lägga till att barnhemmet inte har licens och inte kan driva processen öht...


    { Mamma till världens finaste dotter } { väntar barn igen}
  • Namaste72
    hellokitty1 skrev 2011-11-11 12:23:02 följande:
    Nej vad trist Hanya, är det Pune ni väntar barn från?
    Jag tycker det är väldigt tråkigt för alla barn när det blir en sån här propp.. Visste inte att det skulle till nya myndigheter också! 
    Nej, vi väntar från Kolkata. Där gick licensen ut i juli. Så snart 6 månader av av ingenting.. och ingen vet när deras licens förnyas. BFAs barnhem ISSA tog det 1,5 månad för...
    { Mamma till världens finaste dotter } { väntar barn igen}
  • Namaste72

    Vi är inte matchade än. Ja, man kan verkligen undra varför det tar sådan tid.


    { Mamma till världens finaste dotter } { väntar barn igen}
  • Namaste72

    Angie: Visst hade ni väntat ända sen mars? Så himla trist

    Ang amerikanerna så verkar deras normala tid från bb till resa vara ca 1- 1,5 år .  Jag menade att utifrån tex ichild så får de iaf både NOC och resebesked, så helt stiltje är det inte. Jämfört med amerikanarna har svenska familjer oftast fått åka superfort.


    { Mamma till världens finaste dotter } { väntar barn igen}
  • Namaste72
    vian12 skrev 2011-11-11 21:20:26 följande:
    Hanya72...sedan februari Nä, nu får vi inta tappa humöret. Jag måste lita på adoptionsorganisationen. Det gäller bara att inte ge upp...för hennes skull. Kram på er alla. Vi klarar av det hãr!
    Usch då Är det i Delhi? Eller Mumbai? För jag har hört en del om sega domare och struliga myndigheter som kräver konstiga intyg där
    { Mamma till världens finaste dotter } { väntar barn igen}
  • Namaste72

    Angie: Men om det bara är hearingen som ni väntar på är det nog inga problem. Vissa familjer från USA har tvingats åka till Indien för att vara med på hearingen, men jag har aldrig hört att svenska familjer tvingats till det.


    { Mamma till världens finaste dotter } { väntar barn igen}
  • Namaste72
    hellokitty1 skrev 2011-12-20 16:37:16 följande:
    Hur går det för er Indienfamiljer? Nån som hört nåt nytt?
    Inte ett pip men så är inte vår org. speciellt meddelsam av sig heller...
    { Mamma till världens finaste dotter } { väntar barn igen}
  • Namaste72

    Nollberga: Grattis till barnen! Hoppas att allt flyter på nu

    Normalt sett brukar det ta ca 2 veckor för domaren att skriva " written courtorder" som sedan skickas till CARA /SARA och barnhemmet och CWI (tror jag). Därefter ansöker barnhemmet om pass hos den lokala polisen ( här kan det tyvärr ta lite tid...), och sen skickas det till svenska ambassaden i Delhi för uppehållstillståndet till Sverige. Sen skickas passet tillbaka till barnhemmet. Ofta får man åka till Indien när passet blivit klart hos polisen.
    Nu är det ju helger också i Indien, så räkna med 6-8 veckor till avresa.

    Grattis än en gång! {#emotions_dlg.flower}


    { Mamma till världens finaste dotter } { väntar barn igen}
  • Namaste72

    Nix, inte något från de svenska organisationerna

    Men på CARAs hemsida står det att utländska organisationer och myndigheter ska få log in password under januari för att kunna registrera "prospective adoptive parents" dvs nya sökanden. Så jag tolkar det som att det iaf är på gång!

    www.adoptionindia.nic.in/


    { Mamma till världens finaste dotter } { väntar barn igen}
  • Namaste72

    Nu har alla org i Sverige fått sina log in password. Här kan ni läsa hur processen kommer gå till i korthet.

    www.adoptionindia.nic.in/CENTRALSYSTEM.pdf

    Den första vardagen i februari kl 10.00 (Indian State Time) kommer org kunna börja registrera sökande samtidigt som hemutredning och medgivande ska bifogas. När 100 ansökningar kommit in stängs serven, och öppnar igen första vardagen i mars.

    Hemutredning + medgivande får enligt CARA inte omfatta mer än 10 sidor totalt. Kan vara värt att tänka på om man är i slutfasen av sin utredning.

    De som är öppna för barn med special needs, äldre barn samt syskon kommer kunna registreras oavsett tidpunkt och org. och går utanför kvotsystemet. Org kommer få tillgång till någon sorts lista? med sn-barn. Org kan låsa max tre barn, och har då 30 dagar på sig att hitta familj.

    Så för sn-barn kommer processen i stort likna 72-timmars då matchningen sker av organisationen! Låter toppen tycker jag


    { Mamma till världens finaste dotter } { väntar barn igen}
  • Namaste72

    Meen... ok.

    www.adoptionindia.nic.in  högersidan, där står det manual AAFA.

    Hej hopp: Nu kommer det ju inte vara några direkta kontakter längre, men frågan är hur org. kommer prioritera? För sn kan det nog funka, men för icke-sn?  Svenska org. kommer få sitta 05.30 på morgonen och försöka knappa in så fort som möjligt...


    { Mamma till världens finaste dotter } { väntar barn igen}
  • Namaste72

    Ska bli kul(?) att se hur vi som redan har ansökan i Indien kommer hanteras.. ska vi få bb på vanligt sätt eller måste vi också registreras?


    { Mamma till världens finaste dotter } { väntar barn igen}
  • Namaste72

    Hej hopp: Jag vet faktiskt inte. I tex Kina så blir det ju en sorts prioritering pga av kraven på singlar. I Bulgarien tex sker ju prioriteringen vid åldern på barnen. Det är en del amerikanska singelkvinnor som adopterar från Indien, och frågan är väl sen hur CARA prioriterar. Jag har svårt att se hur en svensk org. skulle kunna hindra en sökande. Barnhemmen kommer så klart ff kunna ha speciella krav på sina PAPs.


    { Mamma till världens finaste dotter } { väntar barn igen}
Svar på tråden väntetid till barnbesked, Indien