• MrsLondon

När började ni arbeta igen?

Som rubriken lyder. När började ni mammor arbeta igen efter förlossningen? Och vad arbetar ni då med?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-15 12:38
    Tack för alla svar =)

Jag och min sambo funderar nu på om jag ska vara hemma från och med mars fram till september och bara missa en kurs i skolan. Han ska plugga vidare heltid. Den av oss som får arbete under sommaren får arbeta, och den andra vara hemma =)

Lång kvar till februari, men skönt att en plan för framtiden är satt i alla fall. Ta hand om er!
    //London

• Svar på tråden När började ni arbeta igen?
  • bepoe

Började jobba efter sju månader med båda barnen. Funkade bra.  

• MrsLondon

Tack för svaren  =)  Vi har bestämt att jag blir hemma från mars och fram till sommaren. Den som sedan får ett sommarjobb med bra betalt får arbeta, och den andra av oss vara föräldraledig. Sen går vi tillbaka till skolan i september.  Hittar vi inget dagis som tar emot en sjumånaders får bebisen följa med på skolan helt enkelt =)

• MrsLondon
    KMJ skrev 2011-10-14 22:18:30 följande:
    Vad är det för supermammigt med det?
    Aldrig hört innan att man bara är hemma så kort tid. Det lät ovanligt. Mest i USA som jag hört det.
  • Pinkflower880

Började jobba extra när dotter var tre månader. Har fortsatt, nu är hon ett halvår. Jobbar cirka 25-30% kanske. Fast lite olika, ibland en hel vecka i sträck och ibland bara en dag per vecka...

Funkar super.

Sådär ja
  • Pinkflower880

Jobbar inom industri...

Sådär ja
  • KMJ
    MrsLondon skrev 2011-10-14 22:47:02 följande:
    Tack för svaren  =)  Vi har bestämt att jag blir hemma från mars och fram till sommaren. Den som sedan får ett sommarjobb med bra betalt får arbeta, och den andra av oss vara föräldraledig. Sen går vi tillbaka till skolan i september.  Hittar vi inget dagis som tar emot en sjumånaders får bebisen följa med på skolan helt enkelt =)
    Är du fortfarande gravid? Eller har ni redan fått er lilla? För när man är gravid kan man gå runt och planera hur man ska lägga upp arbete och annat, men man vet aldrig hur det kommer bli och funka med sitt barn. Så min rekommendation är att inte sätta för fasta planer utan var beredd på att ändra och vara flexibel. Man vet aldrig heller hur man själv kommer må.

Förskolan eller dagmammor tar inte emot barn under ett år. Har man mycket särskilda skäl kan man ansöka hos sin kommun om att få barnomsorg tidigare. Men under mina år jag arbetat inom barnomsorg har jag aldrig träffat på något barn som börjat förskolan så tidigt.
  • ViVäntarLois

Jobbade (eller rättare sagt gick en utbildning som ingår i jobbet) sex dagar efter förlossningen, hade första kundmötet efter två veckor. Nu är lillan drygt 4 månader och jag jobbar fortfarande lite extra då och då. Men min man har också varit hemma heltid 13 av dessa 17 veckor så för det mesta är vi hemma med lillan båda två.

Jag planerar att fortsätta jobba extra/plugga tills hon är drygt ett år, då går mannen på full föräldraledighet och jag börjar en utbildning som är lite mer bunden med föreläsningar varje dag. 

• KMJ
    MrsLondon skrev 2011-10-14 22:48:37 följande:
    Aldrig hört innan att man bara är hemma så kort tid. Det lät ovanligt. Mest i USA som jag hört det.
    Nog finns det mammor även i sverige som börjar jobba så tidigt men säkert inte så vanligt. För mej är man nog mer supermamma eller superpappa som tar sig tid och är hemma med sitt barn så mycket man har möjlighet och inte stressar till jobb och annat.  
  • sandvarg

Med första barnet var jag hemma på heltid tills han var tre och då hade lillasyster hunnit bli ett år. Jag började på halvtid då - hade gärna varit hemma längre om det varit möjligt.
    Med trean (13½ år efter tvåan) planerade vi att jag skulle vara hemma tills hon blev åtminstone tre, nu kommer snart ett småsyskon så vår lilla trea får vara hemma länge. Nu blir det fyran vi får pussla med så att h*n också ska för möjlighet att vara hemma länge. Min man är egen företagare så det funkar inte så bra för oss att han är pappaledig. Jag jobbar som pedagog i Svenska kyrkan och tycker att jag har världens roligaste jobb men det jag gör just nu (är hemma med våra barn) är världens viktigaste jobb...

• For all I care

7 månader efter förlossningen. Hade gärna börjat tidigare men hade inget jobb då. Efter den här graviditeten kommer jag börja jobba 2 månader efter men dock bara 2 dagar i veckan. Blir halvtid då. Älskar att jobba och behöver bryta av vardagslunken här hemma för att må som bäst.

Svar på tråden När började ni arbeta igen?