• MrsLondon

När började ni arbeta igen?

Som rubriken lyder. När började ni mammor arbeta igen efter förlossningen? Och vad arbetar ni då med?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-15 12:38
    Tack för alla svar =)

Jag och min sambo funderar nu på om jag ska vara hemma från och med mars fram till september och bara missa en kurs i skolan. Han ska plugga vidare heltid. Den av oss som får arbete under sommaren får arbeta, och den andra vara hemma =)

Lång kvar till februari, men skönt att en plan för framtiden är satt i alla fall. Ta hand om er!
    //London

• Svar på tråden När började ni arbeta igen?
  • For all I care
    For all I care skrev 2011-10-14 23:17:51 följande:
    7 månader efter förlossningen. Hade gärna börjat tidigare men hade inget jobb då. Efter den här graviditeten kommer jag börja jobba 2 månader efter men dock bara 2 dagar i veckan. Blir halvtid då. Älskar att jobba och behöver bryta av vardagslunken här hemma för att må som bäst.

Just ja. Jobbar på Sala Silvergruva, främst i Werdshuset men väldigt mycket nere i gruvan.
  • Krake
    KMJ skrev 2011-10-14 22:54:33 följande:
    Är du fortfarande gravid? Eller har ni redan fått er lilla? För när man är gravid kan man gå runt och planera hur man ska lägga upp arbete och annat, men man vet aldrig hur det kommer bli och funka med sitt barn. Så min rekommendation är att inte sätta för fasta planer utan var beredd på att ändra och vara flexibel. Man vet aldrig heller hur man själv kommer må.
    Jag tänker tvärtom, fast med samma utgångspunkt. Dvs man vet aldrig vad som händer, alltså kan man omöjligt göra en plan som passar alla möjliga scenarier. Alltså är det lika bra att göra en plan utifrån den information man har nu. Funkar det inte får man ändra sig då.

Och sånt är ju livet. Jag kan bli svårt sjuk imorgon, men ändå planerar jag utifrån att jag inte blir det. 
    Moster, inte monster.
  • MrsLondon
    KMJ skrev 2011-10-14 22:54:33 följande:
    Är du fortfarande gravid? Eller har ni redan fått er lilla? För när man är gravid kan man gå runt och planera hur man ska lägga upp arbete och annat, men man vet aldrig hur det kommer bli och funka med sitt barn. Så min rekommendation är att inte sätta för fasta planer utan var beredd på att ändra och vara flexibel. Man vet aldrig heller hur man själv kommer må.

Förskolan eller dagmammor tar inte emot barn under ett år. Har man mycket särskilda skäl kan man ansöka hos sin kommun om att få barnomsorg tidigare. Men under mina år jag arbetat inom barnomsorg har jag aldrig träffat på något barn som börjat förskolan så tidigt.
    Jo vi får inte förrän februari 2012 om allt går vägen =)   Inget är väl egentligen fastställt, mest planer.  Min sambo tycker det vore bra om jag börjar arbeta så inkomsten blir högre, men jag motsätter mig det. Han studerar heltid så vem ska då ta bebisen?

Okej, trodde man kunde få dagis från 6 månader.  Tack för svaret =)
  • MoonFlight

Med 1 an var jag nog hemma helt ca 14 mån, med 2 an började jag jobba när hon var 4 mån (pumpade ut då jag hade mycket mjölk samt att hon åt så bra när hon började med puré så det var inga problem. Nu med 3an (som kom 6/10) så är planen att jag tidigast ska börja jobba jan 2013 men troligen senare. Dock pluggar jag på distans samtidigt just nu.

• Masmamma

Med ettan började jag att jobba halvtid när hen var 7,5 månader gammal.

Med tvåan började jag på halvtid när hen var cirka 6 månader gammal och sen började jag jobba heltid när hen var 10 månader gammal.

Med nr 3 började jag direkt på heltid när hen var 6 månader gammal.

• Masmamma

Just det, med ettan och tvåan jobbade jag som marknadsassistent på ett elektronikföretag, och med trean arbetade jag som kundtjänsthandläggare.

• lejonhuvud
    Krake skrev 2011-10-14 22:17:28 följande:
    Hade du sagt så till en man?
    Har man längtat efter barn å som vad Michoo skriver då har jag svårt att förstå henne.
  • Krake
    lejonhuvud skrev 2011-10-19 22:29:16 följande:
    Har man längtat efter barn å som vad Michoo skriver då har jag svårt att förstå henne.
    Och hur var det svar på min fråga? Du har svårt att förstå henne, fine. Det jag undrar är, hade du sagt så till henne om hon varit man?

Anser du att båda föräldrarna ska vara hemma och inte jobba i... ja vad vet jag, hur länge? Om de längtat efter sitt barn?

Eller är det ok att bara en förälder är hemma? Isf vem? Och varför?
    Moster, inte monster.
  • ViVäntarLois
    Krake skrev 2011-10-19 22:49:48 följande:
    Och hur var det svar på min fråga? Du har svårt att förstå henne, fine. Det jag undrar är, hade du sagt så till henne om hon varit man?

Anser du att båda föräldrarna ska vara hemma och inte jobba i... ja vad vet jag, hur länge? Om de längtat efter sitt barn?

Eller är det ok att bara en förälder är hemma? Isf vem? Och varför?
    Måste bara få tillägga att jag har svårt att förstå dessa frågor... Självklart gäller det även män! Båda är väl föräldrar?

Nu råkar ju FL vara ganska överrepresenterat av kvinnor så det är ju oftast dem man diskuterar med i dessa frågor men jag tror de flesta "hemmaförespråkare" frågar både mammor och pappor om det inte borde spendera mer tid med sina barn? Jag tycker i alla fall att det är precis lika provocerande med en frånvarande pappa som en frånvarande mamma. 
Svar på tråden När började ni arbeta igen?