• Anonym

    Men för livet efter normal förlossning

    Anonym (förstörd) skrev 2011-10-13 10:25:42 följande:

    Hade min förlossning för snart åtta månader sen och har fortfarande många problem. Tror inte att det kommer att bli helt återställt. På efterkontrollen sa BM att allt såg "såååå fint ut" men det känner jag väl själv att det inte är. Verkar som att typ alla BM säger att allt ser fint ut och det är bara att knipa. Med knipa menar de att du ska  knipa typ jämt och har du problem ändå så har du inte knipit tillräckligt mycket.

    Har inte läst undersökningen men tror inte att det är helt omöjligt. Det uppfattas nog som en slags norm att ha en helt fantastisk och komplikationsfri förlossning. Så har man underlivsproblem är det inget man pratar högt om på öppna förskolan och föräldragrupper precis. Säger sen BM och läkare att allt ser "jättefint" ut får man lida i det tysta.


    Men vad har du för problem då?
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-10-12 18:58:09 följande:
    haft 2 "normala" förlossningar och jag är också "förstörd/för evigt förändrad"
    Hur är du "förstörd"?
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-10-13 10:57:50 följande:
    Men i den studien beskrivs inte bara sådana problem som ts har! För hon beskriver väldigt allvarliga problem!

    Att underlivet förändras med barnafödande (och med åldern! Man behåller inte den kropp man har som 20-åring oavsett barnafödande och där ingår underlivet!) och att den förändringen ofta inte upplevs positiv tycker ajg inte är så oerhört märkligt. Sedan kan man diskutera vilka förändringar som är normala och inte.

    Jag tycker att det är ett viktigt ämne och att det är aoerhört viktigt att dessa kvinnor tas på allvar av vården men gå från det till att anse att det är bättre med kejsarsnitt för en kvinna utan kända komplikationer är ett stort steg.

    Mitt underliv är heller inte oförandrat och tyckte jag bättre om mittt underliv innan mina tre barn? Svar ja! Men inte skulle jag ha velat ta risken med tre stora bukoperationer istället!
    Att ens kropp förändras av enbart ökad ålder stämmer inte riktigt. Håller man vikten, lever nyttigt och inte får barn så förändras man inte synbart i alla fall inte så länge man är i fertil ålder.
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-10-13 11:27:36 följande:
    Att ens kropp förändras av enbart ökad ålder stämmer inte riktigt. Håller man vikten, lever nyttigt och inte får barn så förändras man inte synbart i alla fall inte så länge man är i fertil ålder.
    Tycker du inte? Det tycker nog jag ändå! Visst är det skillnad på en 20-åring och en 40-åring, Även om 40-åringen är hälsosam!
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-10-13 11:30:30 följande:
    Tycker du inte? Det tycker nog jag ändå! Visst är det skillnad på en 20-åring och en 40-åring, Även om 40-åringen är hälsosam!

    Jag har fyllt 35 och har fortfarande samma kropp som när jag var 20 (jag har dock inte fött barn så det kan ju spela in).
  • Anonym
    MissJulie skrev 2011-10-13 10:39:03 följande:
    Men om så många får problem - varför skaffar man då FLERA barn? Bara en tanke, ingen kritik mot er som har problem...
    min första förlossning var utan men

    min andra förlossning analinkontinens, samt problem att ens kunna skita när man vill.. ont av stygn, spräckt svanskota osv..

    inte fan visste jag att det kunde bli värre än man någonsin trott??
  • Anonym
    Anonym (rädd) skrev 2011-10-13 14:33:11 följande:
    Kika på lite statistik på socialstyrelsen hemsida, där kan man faktiskt se att kejsarsnitt är säkrare än vaginal förlossning när det gäller komplikationer.
    Kan du länka?
  • Anonym
    straw2008 skrev 2011-10-13 15:11:21 följande:
    De vill givetvis peppa kvinnor att föda vaginalt då det är billigare.

    Men för en enskild individ kan det ju vara otroligt "kostsamt"

    Som sagt, jag krävde snitt o ALLA jag träffade på vägen var otroligt positivt inställda till detta.
    Jo, visst kan det vara otroligt kostsamt för en enskild individ men det kan ju e tt snitt också vara?
  • Anonym
    MsCaptaine skrev 2011-10-14 16:09:17 följande:
    BM och läkare borde försöka hjälpa och stödja sina patienter istället för att tuta i dom att "allt ser sååå fint ut" och knip, knip, knip och har man ändå problem så är det patientens fel.

    Jag tror inte att "alla" gravida skulle välja kjejsarsnitt om man fick välja. Men det kommer komma fram mer och mer om vilka skador som en vaginal förlossning kan ge och hur usel/obefintlig eftervården är. Det kommer leda till att fler och fler kräver kjejsarsnitt för att skydda sin egen kropp.
    bra skrivet!
  • Anonym
    Merlot skrev 2011-10-14 14:18:09 följande:
    Jag fick mitt andra barn för ett år sedan. Jag och en väninna som har ett barn på 8 mån har exakt samma problem. Men båda har fått konstaterat att vi är helt normala. Hon har t.o.m. varit på ul för att få allt kollat. Inte helt kul att leva med detta, men jag tycker faktiskt inte vården kan/ska betala för snitt till alla som vill. Att föda barn vaginalt har sina risker, det vet väl ändå de flesta. Vi är skapade för att föda vaginalt och om nåt händer så är det ju väldigt bra att det finns ks som back-up. Vill man föda med ks tycker jag det ska vara helt möjligt, men om man "bara" har som orsak att man inte vill föda vaginalt (alltså inte är sjukt rädd eller varit med om t.ex. övergrepp eller nåt) så tycker jag man kan bekosta det själv. Om man väljer att skaffa barn så vet man ju att det finns risker oberoende vilket sätt man föder på. Det kan ingen vårdpersonal ändra på.

    Däremot håller jag 100% med om att vården kunde informera bättre om vad detta "normala" efter en förlossning innebär. Jag kan absolut leva med detta, men det hade känts bättre att veta att antagligen de flesta har dessa problem efteråt. Då hade det inte känts så ensamt eller jobbigt att ta upp med bm...
    vi är skapta att föda vaginalt??? nej vi går numera, vårt bäcken är inte gjort för att bära barn gåendes och föda det, med det bäcken vi har idag. om vi alla gick på alla 4 skulle bäckenet vara gjort för att föda. men genom att vi går, är bäckenet mindre och mera skört än vad det skulle ha varit. alla är inte gjorda för att föda vaginalt.

    egentligen är ingen kvinna gjord för att föda. utan mer deras kropp och vävnader arvs anlag som gör att dom inte skadas lika mycket som alla andra. så dom är undantag. men alla oss vanliga då? vi som har normala vävnader som spräcks från happaranda till ystad  och spräcker svanskotan för det inte finns plats. som går över och blir ett måste att sättas igång för att få igång förlossningen. är det verkligen normalt? vi är inte gjorda för att föda. men vi är gjorda för att skaffa barn. oavsett hur och tack och lov har tekniken ökat så att vi kan föda med k-snitt.

    btw bulldogs tex kan inte föda vaginalt. deras valpar har för stora huvuden så mamman dör om hon föder vaginalt. och även mammas katt tex gjorde k-snitt för annars hade den dött. även djur är inte gjorda att föda ungar många av dom dör av processen. det som skiljer oss mellan djuren är att vi har mer vetskap och mer psykiskt i det hela. ska man inte ta hänsyn till det??  vi vet att vi kan skadas och till och med dö i värsta fall.

    varje människa borde få bestämma om man vill ha snitt eller inte. Det borde inte vara upp till läkarna som faktiskt skiter i hur man mår efter en vaginal förlossning! och att man kanske aldrig blir återställd.
  • Anonym

    Folk är väl medvetna om att det tar ca 6 år för kroppen att återhämta sig efter barnafödande? Så problemen man upplever strax efter förlossning eller 1 år efter, kanske faktiskt försvinner så småningom? Tycker heller inte att KS ska ges till höger och vänster bara för att kroppen/underlivet inte är sig likt efter.. no shit liksom! Det är en stor bukoperation som medför risker som vilka operationer som helst. För att inte tala om att vaginal förlossning VANLIGTVIS (givetvis inte alltid) är bäst för barnet.

  • Anonym

    Här är riskerna med kejsarsnitt.. Men att riskerna är högre för barnet vid kejsarsnitt kanske kvittar?


    För mammans del är risken för blödning och infektion något större vid ett kejsarsnitt än vid en vanlig förlossning. Smärtan efter ett kejsarsnitt är också mer uttalad. Det finns också en liten risk, mindre än 1 procent, att man skadar urinblåsa, tarm eller barnets hud under operationen. Om kvinnan blir gravid igen finns det en ökad risk för att moderkakan fäster långt ned över ärret i livmodern. Därmed ökar risken för blödningskomplikationer. Riskerna ökar för varje genomgånget kejsarsnitt.


    För barnets del är risken att andningen måste övervakas eller behandlas fem gånger högre efter ett planerat kejsarsnitt, eftersom barnets bröstkorg inte pressas samman som under en vaginal förlossning.


    För barnet innebär mammans livmodervärkar vid en vaginal förlossning en positiv stress, som medför att barnet andas bättre, håller temperaturen bättre och kommer igång med amningen fortare.


    Låter inte heller så trevligt?
  • Anonym
    MsCaptaine skrev 2011-11-12 12:12:00 följande:
    Men snälla du, anonym, som skrivit de två senaste inläggen; det här är ju inte en tråd om kejsarsnitt vs vaginal förlossning. Det är omöjligt att veta vad som är bäst för moder och barn eftersom det skiljer sig från fall till fall och vi är alla individer.

    Här förs en diskussion om vad som faktiskt kan hända och vilka komplikationer som kan uppstå efter en vaginal förlossning. Samt varför eftervården och prioritet av dessa skador är så dålig.

    De skador vi diskuterar är inte "att kroppen/underlivet inte är sig likt" utan riktiga skador som ger men för livet och starkt påverkar livskvaliten negativt. Skador som i många fall kan undvikas och dessutom behandlas men som inte prioriteras av vården.

    Vi kan föra den eviga diskussionen kejsarsnitt vs vaginalförlossning tills vi trillar av pinn men vi kommer ändå aldrig att få något svar på vad som är "bäst".
    Men tänk då alla som är osäkra på hur de vill/ska göra med förlossning och går in och läser här? Du tycker inte det ger en missvisande bild av förlossning överhuvudtaget? Borde inte all fakta vägas in?
    Vad ska man göra för att slippa riskera detta handikapp? Att inte skaffa barn överhuvudtaget?
    Detta är frågeställningen i TS och folk menar då att KS är enda alternativet, MEN viktigt att komma ihåg att KS innebär risker med!
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-10-05 18:18:44 följande:
    Hur väljer (barn)läkare och barnmorskor att föda då?

    Att kändisar väljer ks förstår väl alla, och det beror inte på att det är minst riskfyllt.
    Jag har två barnmorskor och en kvinnlig gynekolog i släkten. De har två barn var och alla har fött vaginalt i sjukhusmiljö. Ingen av dem skulle kunna tänka sig hemförlossning och ingen av dem övervägde kejsarsnitt. 

    Alla kändisar väljer väl inte snitt för övrigt. De är individer ;) 
  • Anonym

    Man kan operera och strama upp slidan. Det finns lite olika sätt. Men om gynekologen inte tar dig på allvar så måste du byta ställe...

  • Anonym

    Anonym, framfall är det som du har drabbad av. Det innebär att organ har ändrat läge och trycker mot slidan. Livmoderns "upphängning" har troligen töjts i ditt fall och livmodern hänger ner mot slidan, vilket orsakar att livmodertappen buktar in i slidan. Det känns som att någonting hänger ner i slidan eller trycker emot den. Man kan uppleva detta som milt eller gravt besvärande - det finns mindre framfall som inte ens känns och det finns rejäla framfall som känns som att organen håller på att skvimpa ut nertill så fort man rör sig.

    Det finns operationer mot detta, men de utförs normalt inte förrän man är klar med barnafödandet. Det finns också andra hjälpmedel man kan försöka med.

    Om du lider av det så ska du stå på dig och försöka bli remitterad vidare.

  • Anonym
    Anonym (Helt galet!) skrev 2012-02-26 22:33:09 följande:
    Tack för ditt svar! (Antar att det var riktat åt mig?) Det var som tusan, jag visste inte att DET var framfall, jag trodde att mina "besvär" var helt normala bieffekter efter en förlossning, alltså sådant som precis ALLA fick. Eftersom ingen gynekolog reagerat det minsta, inte heller den som tittade typ 1 vecka efter förlossningen, har jag accepterat rakt av att "jaha, då är det väl så här det ska vara då". Likadant med livmodertappen (som enligt gyn är "framåtriktad"), som ju faktiskt förstör en jäkla massa vid sex. Kan bara genomföra smärtfritt samlag via 1 ställning, vilket onekligen blir lite långtråkigt efter ett par år.. Bortblåsta är möjligheterna till spontan variation. Kul. Den enda respons jag fått angående livmodertappen, är "men det är ju jättebra att den är framåtlutad, det underlättar passagen för nästa bebis!". Ja ja, må så vara, men tro mig: det kommer inte att passera fler bebisar den vägen..! Förvånad

    Angående framfall igen: Är det kanske lite därför också som jag känner en sådan belastning nu, i slidområdet/underlivet som helhet..? Är i v.34 och känner mig konstant öm och svullen i underlivet, känns som om bebben ska "ramla ut". Kan inte ha samlag längre, blir inte upphetsad alls, känner mig bara öm och svullen. Jobbigt att sitta osv.
    Hej igen! Det var jag som skrev tidigare och ja, det var riktat till dig! Det låter verkligen som att det är ett framfall du har fått och det kan mycket väl vara anledningen till att du upplever att det känns som att bebben ska ramla ut - det är en trolig upplevd effekt av att livmodern hänger ner och trycker mot slidan. Extra tryck med bebben i.

    Tyvärr är det så att framfall är relativt normalt att få av en förlossning - men vården informerar inte om detta. De tycks anse att det är bättre för kvinnor att inte veta vad som komma skall.

    Om du har i alla fall EN samlagsposition kvar så är det något att försöka se positivt på. En del kvinnor som får framfall kan inte ha penetrerande sex alls efteråt utan smärtor och stora obehag. Att snorren hamrar mot livmodertappen är ju ungefär lika upphetsande som en gynundersökning.

    Det kan se normalt ut, och om du inte uttrycker att du lider av det så kommer du inte att få någon hjälp heller. Det kan finnas hjälp att få. Det är värt att försöka få vården att ta ditt problem på allvar. Bara för att något är normalt vid en förlossning så betyder det inte att vi ska acceptera men för livet.
Svar på tråden Men för livet efter normal förlossning