• saft

Fult för en man att vara "manlig"

Varför anser svenska genustänkare att manlighet är något fult och dåligt?

Om en man vill vara "feminin" då är det jätte bra men om en man vill vara manlig, ha ett "manligt" yrke, göra "manliga" saker då är det dåligt och fult. Och den manliga rollen ska motverkas från dagis så att ingen kille blir en "manlig" man.

Jag antar att ni kommer börja ifrågasätta vad manligt innebär, även fast ni vet det själva. Så klart är en man en man oavsett vad han gör eller hur han beteer sig. Men att exempelvis jobba på dagis, sen bli hemmapappa medans kvinnan försörjer, vara passiv, osv osv anses inte vara maskulint av någon(förutom genustänkare).

Genustänkare vill helst inte se en kille vilja bli snickare, svetsare eller vägarbetare eller dylikt för det är traditionellt sett manliga yrken. Genustänkare vill helst se deras söner bli hemmapappor som annars jobbar på dagis och göra andra traditionellt sett feminina sysslor.

• Svar på tråden Fult för en man att vara "manlig"
  • lykantrophona

Framför allt vid "genustänkare" att det ska finnas ett val.

Vill du lyfta skrot och jobba som rörmokare? Varsågod.

Men ifall du egentligen vill bli dagisfröken och måla akvareller, så ska du få göra det också.

Alla människor har olika smak. Ifall vissa kvinnor föredrar mjuka män, varför lägger du dig i? Jag ifrågasätter inte tjejer som tycker om muskelknippen.

• supersemlan
    lykantrophona skrev 2011-10-04 10:31:44 följande:
    Framför allt vid "genustänkare" att det ska finnas ett val.

Vill du lyfta skrot och jobba som rörmokare? Varsågod.

Men ifall du egentligen vill bli dagisfröken och måla akvareller, så ska du få göra det också.

Alla människor har olika smak. Ifall vissa kvinnor föredrar mjuka män, varför lägger du dig i? Jag ifrågasätter inte tjejer som tycker om muskelknippen.
    Sedan är det inte någon som på allvar pratar om "roller" idag, det andas 70-tal. Det handlar snarare om att ge barn tillgång till fler möjliga sätt att vara, så att könet inte ska vara den lilla detalj som begränsar antalet val.

Ingen påstår att det är fult eller dåligt för en man att välja ett "manligt" yrke. Däremot är det väl en generell önskan att se en jämnare könsfördelning inom många yrken som idag är starkt könssegregerade. Dels för att förändra normerna så att det blir lättare att göra val som inte är traditionella, för dem som vill det, dels för att det av olika orsaker faktiskt kan finnas behov av fler kvinnor eller fler män inom olika yrkesgrupper.  
  • supersemlan

Ja, mitt inlägg var alltså riktat till ts, menar bara att jag gillar lykans inlägg.

• saft
    Kattdamen skrev 2011-10-04 10:58:40 följande:
    *fiser*
    Kommer du någonsin med något vettigt i någon tråd över huvud taget?
  • TEDDEN

Min man skall öppna dörrar, tjäna mer pengar än jag och vara min beskyddare!

Jag vill inte vara gift med en manlig dagisfröken lika lite som jag vill att mina hantverkar som fixar badrummet just nu, är kvinnor. Old fashioned? 

• Thursday

Alltså, målet är ju som sagt att alla individer ska få vra sig själva utan att begränsas av dumma normer om vad man får vara intresserad av om man innehar en penis respektive äggstockar. Teorin är väl också att de flesta individer nog är mer sammansatta än att BARA tycka om de saker som anses typiska för sitt kön. Alltså, att det är rätt sällsynt med en man som bara vill göra muskelstinna, adrenalinsaker där man får lyfta tungt och absolut inte kan prata om känslor, tvätta en maskin kläder eller sy ett klädesplagg. Alltså blir man per definition misstänksam mot en sådan person och tänker "aha, där är en individ som inte helt och fullt vågar vara sig själv, utan inskränker sin person till bara det som anses falla inom ramen!" och därför kanske man tänker att det är en inskränkt person, eller en som är annorlunda än en själv. Och det kan ju tolkas som att man tycker att det är "fult".

• Thursday
    TEDDEN skrev 2011-10-04 11:33:51 följande:
    Min man skall öppna dörrar, tjäna mer pengar än jag och vara min beskyddare!

Jag vill inte vara gift med en manlig dagisfröken lika lite som jag vill att mina hantverkar som fixar badrummet just nu, är kvinnor. Old fashioned? 

Men varför det? Alltså, jag kan rationalisera att du inte vill vara gift med en förskollärare med någon sorts tankar om sexualdrift blabla, men varför kan inte kvinnor vara plattsättare tycker du?
  • Aoife

Det är inget fult med att vara manlig.
    Frågan är bara vad är manligt.

Den som skrattar sist tänker långsamt.
  • puss

och hur ska man kunna vara snickare när man är hemmapappa? vem får man lön av då, och hur mycket kan man egentligen snickra hemma?
    jag fattar ingenting. vems kön är det vi pratar om öht?  kan grannar snickra? vem är Svan?

Ät min sidfot
Svar på tråden Fult för en man att vara "manlig"