• saft

Fult för en man att vara "manlig"

Varför anser svenska genustänkare att manlighet är något fult och dåligt?

Om en man vill vara "feminin" då är det jätte bra men om en man vill vara manlig, ha ett "manligt" yrke, göra "manliga" saker då är det dåligt och fult. Och den manliga rollen ska motverkas från dagis så att ingen kille blir en "manlig" man.

Jag antar att ni kommer börja ifrågasätta vad manligt innebär, även fast ni vet det själva. Så klart är en man en man oavsett vad han gör eller hur han beteer sig. Men att exempelvis jobba på dagis, sen bli hemmapappa medans kvinnan försörjer, vara passiv, osv osv anses inte vara maskulint av någon(förutom genustänkare).

Genustänkare vill helst inte se en kille vilja bli snickare, svetsare eller vägarbetare eller dylikt för det är traditionellt sett manliga yrken. Genustänkare vill helst se deras söner bli hemmapappor som annars jobbar på dagis och göra andra traditionellt sett feminina sysslor.

• Svar på tråden Fult för en man att vara "manlig"
  • Hypnotica
    saft skrev 2011-10-04 16:49:41 följande:
    Ja, det är ju så bland dom flesta djur också.
    Bimsan says it all.

Och om du stannar upp och tänker i två sekunder, så kommer du koppla: En kvinna lägger ner oerhört mycket mer kraft och tid i reproduktionen till skillnad från en man. Det är därför *vitalt* för kvinnan att välja den bästa fadern till sitt barn.
  • linas fina

Nej jag som sk genustänkare tycker inte illa om yrken som snickare och annat. Jag vänder mig emot att köna yrken och egenskaper. 

• AngoStura
    AngoStura skrev 2011-10-04 14:53:23 följande:
    Jag är feminist och tycker absolut att män får vara manliga. Och kvinnor får också vara manliga om de vill det. Jag har inga problem med vare sig män eller kvinnor som beter sig manligt, gillar manliga saker eller väljer manliga yrken.

Undrar också om TS tycker att det är kvinnligt att vara passiv som det antyds i trådstarten eller om jag missuppfattade detta?
    Men TS, tycker du det är fel om en man är passiv? Är det manligt att alltid vara icke-passiv? Personligen är jag inte så förtjust i passivitet, men givetvis har det sin funktion i våra liv också.

Och om du bara menar att män kanske oftare tar första steget, så är jag faktiskt böjd att hålla med dig. I just detta. Inte i att så kallade genus-tänkare hatar manlighet. Min empiriska erfarenhet är att de oftare tar första steget. Ja, inte "genus-tänkare", menar jag inte, utan män alltså. Eller är det kanske ett spel vi spelar i bland detta med första steget och hela fadderullan?

Och gillar förresten inte de flesta heterosexuella kvinnor manlighet?Fast möjligen definierar vi manlighet olika? Och dessutom är manlighet (liksom kvinnlighet) ganska svårdefinierat eftersom det onekligen är en aning subjektivt. Och varierar över tid.
  • My Girls

Jag är nog inte genustänkare öht om jag köper ditt resonemang...

Youth is a wonderful thing. What a crime to waste it on children.
  • saft
    AngoStura skrev 2011-10-04 21:13:08 följande:
    Och gillar förresten inte de flesta heterosexuella kvinnor manlighet?Fast möjligen definierar vi manlighet olika? Och dessutom är manlighet (liksom kvinnlighet) ganska svårdefinierat eftersom det onekligen är en aning subjektivt. Och varierar över tid.
    Svenska kvinnor gillar inte manlighet och tycker inte det är attraktivt.

Sen är det lite typiskt att feminister ska börja ifrågasätta vad manlighet är, självklart så är en man en man oavsett vad men dom flesta har nog en ganska bra uppfattning om vad som är typiskt manliga yrken och typiskt manliga intressen.
  • Blind Urmakare
    puss skrev 2011-10-04 11:41:35 följande:

och hur ska man kunna vara snickare när man är hemmapappa? vem får man lön av då, och hur mycket kan man egentligen snickra hemma?
    jag fattar ingenting. vems kön är det vi pratar om öht?  kan grannar snickra? vem är Svan?

HAHAHAHA!
    millus.se | Ateist | Humanist | Politisk frilansare
  • lykantrophona
    saft skrev 2011-10-04 23:34:52 följande:
    Svenska kvinnor gillar inte manlighet och tycker inte det är attraktivt.

Sen är det lite typiskt att feminister ska börja ifrågasätta vad manlighet är, självklart så är en man en man oavsett vad men dom flesta har nog en ganska bra uppfattning om vad som är typiskt manliga yrken och typiskt manliga intressen.
    Numera anses det tjejigt att tycka om hästar. För tvåhundra år sen var det tvärtom, ridning var för grabbar. Numera anses det kvinnligt att gråta, visa känslor, tycka om poesi ... på 1700-talet var det manliga saker.
    Numera anses homosexuella män fjolliga, under antikens Grekland och feodala japan var det väldigt manligt.

Så jag tycker det är värt att ifrågasätta.

Vissa saker kommer nog alltid att vara manliga, så som skägg. Men för det finns det ju en naturlig förklaring.
  • saft
    lykantrophona skrev 2011-10-05 00:04:37 följande:
    Numera anses det tjejigt att tycka om hästar. För tvåhundra år sen var det tvärtom, ridning var för grabbar. Numera anses det kvinnligt att gråta, visa känslor, tycka om poesi ... på 1700-talet var det manliga saker.
    Numera anses homosexuella män fjolliga, under antikens Grekland och feodala japan var det väldigt manligt.

Så jag tycker det är värt att ifrågasätta.

Vissa saker kommer nog alltid att vara manliga, så som skägg. Men för det finns det ju en naturlig förklaring.
    Ja självklart förändras det men jag utgår från hur det är nu... Att meka med bilar var nog inte heller en manlig syssla på 1300-talet.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    saft skrev 2011-10-05 00:53:24 följande:
    Ja självklart förändras det men jag utgår från hur det är nu... Att meka med bilar var nog inte heller en manlig syssla på 1300-talet.
    Varför är det en manlig syssla nu och finns det något värde i att underhålla den bilden?
    Past the point of no return, the final threshold. What warm unspoken secrets will we learn?
  • likeabaws

Min kille älskar att hålla på och tvätta mitt hår och hålla på med att piffa och fixa.

Men ibland åker slagborren fram och det ska sättas upp hyllor på betongväggar!

År 2011, finns det verkligen så mycket "manligt" och "kvinnligt" kvar?

Svar på tråden Fult för en man att vara "manlig"