• saft

Fult för en man att vara "manlig"

Varför anser svenska genustänkare att manlighet är något fult och dåligt?

Om en man vill vara "feminin" då är det jätte bra men om en man vill vara manlig, ha ett "manligt" yrke, göra "manliga" saker då är det dåligt och fult. Och den manliga rollen ska motverkas från dagis så att ingen kille blir en "manlig" man.

Jag antar att ni kommer börja ifrågasätta vad manligt innebär, även fast ni vet det själva. Så klart är en man en man oavsett vad han gör eller hur han beteer sig. Men att exempelvis jobba på dagis, sen bli hemmapappa medans kvinnan försörjer, vara passiv, osv osv anses inte vara maskulint av någon(förutom genustänkare).

Genustänkare vill helst inte se en kille vilja bli snickare, svetsare eller vägarbetare eller dylikt för det är traditionellt sett manliga yrken. Genustänkare vill helst se deras söner bli hemmapappor som annars jobbar på dagis och göra andra traditionellt sett feminina sysslor.

• Svar på tråden Fult för en man att vara "manlig"
  • Åsa
    Philipsson skrev 2011-10-05 10:10:39 följande:
    Ja, och...?
    Jag kunde skrivit detsamma på ditt inlägg som jag fortsatte på  Självklarheter som ibland tål att nämnas.
  • Philipsson
    trettioplus skrev 2011-10-05 10:02:07 följande:
    Däremot håller jag inte riktigt med dig om kvinnlig skönhet. I somliga kulturer är det fortfarande viktigare för män att göra sig fina för att bli valda. Mannen är ju också biologiskt de som har de fysiska "utstyrande" attributen. Jag tänker här företrädelsevis på skägg.
    Nja, kvinnlig skönhet innebär ju i sig inte avsaknad av manlig slik i kulturen. Dock skulle jag våga mig på att postulera att kvinnans skönhet är primär i alla kulturer på samma sätt som mannens försörjningskapacitet är det.
  • trettioplus
    Philipsson skrev 2011-10-05 10:16:37 följande:
    Nja, kvinnlig skönhet innebär ju i sig inte avsaknad av manlig slik i kulturen. Dock skulle jag våga mig på att postulera att kvinnans skönhet är primär i alla kulturer på samma sätt som mannens försörjningskapacitet är det.
    I de flesta kulturer är det så. Inte i alla. Varken gällande skönhet eller försörjning.
    Att bära polotröja är som att bli strypt av en mycket svag människa
  • Philipsson
    Åsa skrev 2011-10-05 10:14:27 följande:
    Jag kunde skrivit detsamma på ditt inlägg som jag fortsatte på  Självklarheter som ibland tål att nämnas.
    Men jag har ju skrivit det flera ggr nu, att sådan saker förändras, genom historien mest beroende på förutsättningarna för "arbetet", den primära arbetsdelningen. Kvinnan föder barn!  Kvinnan blev t.ex. mer bunden till hemmet när jägarlivet försvann, kunde föda fler barn, som överlevde, och på det sättet blev hon ännu mer bunden till hemmet o.s.v. Det är väl någonstans där kvinnans starka koppling till hemmet grundläggs. Det är därför kvinnorna börjar lappa barnens kläder, och inte männen, och det är därför vi än idag betraktar lappandet av kläder som en kvinnlig syssla.

Faktum kvarstår: Vad som är kvinnligt respektive manligt är kontextuellt men det hindrar inte på något sätt att det under en viss tidpunkt, i en viss kultur, att saker och ting betraktas som just mer eller mindre manliga eller kvinnliga. Det beror ju på vad människor gör! Det är ju där konventionerna skapas.

Ibland får man intrycket av att genusfeminister tror att konventioner/normer är något som nån elak gubbe - eller det s.k. "patriarkatet" då -,sitter där och slår fast normer som man sen då måste bryta mot för att vara progressiv. Det är ju en mycket barnslig och enfaldig syn. Det finns väl inga som ägnar sig så mkt åt att uttala sig om vad som är manligt eller kvinnligt än dessa feminister, och på det sättet förankrar de ju snarare än motarbetar existensen av de konventioner de säger sig ogilla.

Konventioner kommer alltid att finnas. Hur de tar sig ut är en annan femma. Men de som säger att de motarbetar alla konventioner/normer är bara verklighetsbefriade. Låt mig slå fast att det är en norm bland sig-själv-sökande-medelklass-kvinnor-i-storstan att säga sig motarbeta alla normer! Fast sen följer de normen jättemycket när de accepterar föräldrarnas arv! :)
  • Philipsson
    trettioplus skrev 2011-10-05 10:20:22 följande:
    I de flesta kulturer är det så. Inte i alla. Varken gällande skönhet eller försörjning.
    Nämn några då!
  • supersemlan
    Philipsson skrev 2011-10-05 10:16:37 följande:
    Och jag som brukar se mig omkring och förundras över att så många fula kvinnor trots allt lever i förhållanden, och att så många snygga kvinnor trots allt är singlar. Men det kanske är så att skönheten ligger i betraktarens ögon? Eller blir kvinnorna fula när de har säkrat sin försörjning?
  • AppelochParon

Råkade läsa några inlägg, och tanken blev: Det finns flera miljoner olika personer med olika storlekar, begåvningar, utbildningar och bakgrunder, men att allas tankesätt, yrken och intressen borde klassifieras och rymmas i två kön, typ "antingen man ellerkvinna"? Det skulle nog vara bra att åka runt och se på rika och fattiga, smala och tjocka osv.

Och vem man tycker om beror på hurudana personer man tycker om. "Genustänkarna" representerar ju inte allas åsikter, de är en sekt som har åsikter eller fixering. Ifall något är fel beror enligt dem i första hand på könet någon har, inte på deras personliga egenskaper.

• trettioplus
    Philipsson skrev 2011-10-05 10:30:50 följande:
    Nämn några då!
    I Masajkulturen är det små pojkar och kvinnor som arbetar. Så sent som förra veckan såg jag ett program om någon nomadstam där männen var de smyckade som valdes av kvinnorna. Jag fick aldrig klart för mig folkgruppens namn.

Jag är osäker, men jag tror också att det är kvinnorna som främst försörjer i det mexikanska eller nordafrikanska "matriarkatet". Jag minns inte var det ligger.
  • trettioplus
    äppel och päron skrev 2011-10-05 10:34:18 följande:
    Och vem man tycker om beror på hurudana personer man tycker om. "Genustänkarna" representerar ju inte allas åsikter, de är en sekt som har åsikter eller fixering. Ifall något är fel beror enligt dem i första hand på könet någon har, inte på deras personliga egenskaper.
    Det känner jag inte alls igen.
  • AppelochParon
    trettioplus skrev 2011-10-05 10:39:05 följande:
    Det känner jag inte alls igen.
    Vilket då...?

Gillar du alla män, eller alla kvinnor? Eller finner du personligheter bakom könen som du föredrar?

Tycker du att alla män och kvinnor borde ha samma lön oberoende vad deras yrke eller arbetsuppgift är? Har det någon betydelese ifall lönen betalas med skattemedel eller försäljningsintäkter på den privata sektorn?
Svar på tråden Fult för en man att vara "manlig"