• saft

Fult för en man att vara "manlig"

Varför anser svenska genustänkare att manlighet är något fult och dåligt?

Om en man vill vara "feminin" då är det jätte bra men om en man vill vara manlig, ha ett "manligt" yrke, göra "manliga" saker då är det dåligt och fult. Och den manliga rollen ska motverkas från dagis så att ingen kille blir en "manlig" man.

Jag antar att ni kommer börja ifrågasätta vad manligt innebär, även fast ni vet det själva. Så klart är en man en man oavsett vad han gör eller hur han beteer sig. Men att exempelvis jobba på dagis, sen bli hemmapappa medans kvinnan försörjer, vara passiv, osv osv anses inte vara maskulint av någon(förutom genustänkare).

Genustänkare vill helst inte se en kille vilja bli snickare, svetsare eller vägarbetare eller dylikt för det är traditionellt sett manliga yrken. Genustänkare vill helst se deras söner bli hemmapappor som annars jobbar på dagis och göra andra traditionellt sett feminina sysslor.

• Svar på tråden Fult för en man att vara "manlig"
  • Elit
    lennartsdotter skrev 2011-10-06 18:09:14 följande:
    Och det finns forskning som visar på att vi ser till helt andra värden när vi väljer partner. De finns även sådan som visar att det varierar mellan kulturer. Mellan åldersgrupper. Med tiden. Dock tenderar ju folk att bara tro på den forskning som överensstämmer bäst med de egna värderingarna.
    För att hänvisa till ytterligare en studie som visar att ju "snyggare" en kvinna är desto högre krav (enligt ovan) på mannen.
    "Physical attractiveness is a more important component of women's mate value than of men's," Status, economic prospects, and other attributes linked with resource acquisition are more important components of men's than of women's mate value... just as physically attractive women elevate their standards."

Ytterligare en intressant grej gällande att vackert utseende är universellt (och således biologiskt styrt) är följande:
    "However, evolutionary psychological research has shown that judgment of physical attractiveness by  different people, even across races and cultures, is remarkably consistent. (See Langlois et al., 2000, and  Kanazawa & Kovar, 2004, for reviews.) In one study, for example, judgments of physical attractiveness of 77 people (52 male, 25 female) on a 7-point Likert scale by 85 judges (45 male, 40 female), turned out to be very  reliable (Cronbach’s a = .96) (Takahashi, Yamagishi, Tanida, Kiyonari, & Kanazawa, 2006)."
  • lennartsdotter
    Elit skrev 2011-10-06 19:05:55 följande:
    Du har rätt i att det finns fler värden som spelar in när vi väljer partner men ser man där det är skillnad mellan gruppen killar och tjejer så är det bl.a. de egenskaper hans skriver ovan. Män värderar exempelvis fysisk attraktivitet och yngre medans kvinnor rankar social status och resurser högre. Detta är lika dant över 37 olika kulturer (Buss, 1989. Buss & Barns, 1986).
    Det intressanta är när man tittar på de ställen där personerna uppger att de inte värdesätter dessa saker så väljer de i alla fall utefter samma preferenser. Exempelvis i Sverige så är kvinnors sexpartner i snitt 4 år äldre än dem själva (Folkhälsoinstitutet), kvinnor i Sverige tjänar i regel 2/3 av vad sina män gör etc. Skönhet hos kvinnor är i alla kulturer förknippat med symmetriskt ansikte som utstrålar ungdom och hälsa (fertilitet) och generellt så föredrar män kvinnor i den åldern.

En annan kul grej är denna:

Datingsite:

När man titta på 30 000 användare på en datingsite (utan deras vetskap, man tittade bara på faktiskt beteende) kunde man notera:

Män som skrev att de ville ha ett seriöst förhållande fick betydligt mer svar av kvinnor är de som skrev att de letade efter en älskarinna. För kvinnor var det tvärt om. Kvinnor ljög om sin vikt, män ljög om sin lön För killar var utseende viktigast, för tjejer var inkomst Män ville inte ha kvinnor som tjänade för lite, men inte för mycket heller Blont hår är lika mycket värt som en akademisk examen för en kvinna
    Så om du hävdar något så märkligt som du gör så vill jag se gedigna bevis för det.
    Du vet att jag kommer anmärka på att Buss studie inte visade att det var lika i alla 37 kulturer. Han undviker dock klockrent att diskutera "avvikelserna".

Min egen forskning (opublicerad) på lite över 1000 kontaktannonser från vanliga svenska datingsiter (utan annonsörernas eller siteägarnas vetskap) visade inte på någon signifikant skillnad mellan män och kvinnor vad gäller preferenser för "resurser" och utseende. Överlag var det inte något som framhävdes som så viktigt som en del vill göra gällande. Färre än 15% av annonsörerna (av båda kön) efterfrågade resurser resp. utseende.

I en tidigare svensk kontaktannonsstudie kunde inte heller någon signifikant skillnad mellan män och kvinnor finnas, med avseende på utseende (Gustavsson et al. (2008). Mixed Support for Sexual Selection Theories of Mate Preference in the Swedish Population, Evolutionary Psychology, vol. 6, iss. 4, pp. 575-585).

En studie utförd på en muslimsk population visade ingen skillnad i att eftersöka fysisk attraktivitet (Badahdah och Tieman, 2004).

En spansk studie påvisar preferensskillnader mellan generationer. Det rådde ingen generell skillnad mellan att söka fysisk attraktivitet i den studien heller (Gil-Burman et al., 2002).

Ett axplock av de "avvikelser" som finns.
  • Philipsson
    lennartsdotter skrev 2011-10-06 18:09:14 följande:
    Och det finns forskning som visar på att vi ser till helt andra värden när vi väljer partner. De finns även sådan som visar att det varierar mellan kulturer. Mellan åldersgrupper. Med tiden. Dock tenderar ju folk att bara tro på den forskning som överensstämmer bäst med de egna värderingarna.
    Ingen är blindare än den som inget vill se. Gå in på genusgytt.se. Där kommer du att möta sånt som feministerna verkligen hatar. Nämligen sanningen.
  • lennartsdotter
    Philipsson skrev 2011-10-06 20:28:06 följande:
    Ingen är blindare än den som inget vill se. Gå in på genusgytt.se. Där kommer du att möta sånt som feministerna verkligen hatar. Nämligen sanningen.
    Nej, jag tänker inte  ge Ström mer trafik på sn blogg. Jag har läst  mycket av honom redan och vet att han precis som radikalfeminister tenderar att läsa forskning som inte faller på läppen som fan läser bibeln. Det är så lätt att bara måla upp världen som svart och vit och så ignorerar man hela skalan där emellan.
  • Philipsson
    lennartsdotter skrev 2011-10-06 20:41:52 följande:
    Nej, jag tänker inte  ge Ström mer trafik på sn blogg. Jag har läst  mycket av honom redan och vet att han precis som radikalfeminister tenderar att läsa forskning som inte faller på läppen som fan läser bibeln. Det är så lätt att bara måla upp världen som svart och vit och så ignorerar man hela skalan där emellan.
    Han är en bra motvikt, avslöjar många sanningar. Men som sagt, ingen är blindare än den som inget vill se.
  • AngoStura

Nej, ingen är blindare än de som inte vill se vare sig det är bokstavs-trogna fundamentalister som Per Ström och hans polare eller likaledes någon slags bokstavs-trogen manshatande feminist-fundamentalist. Båda verkar lida av undertryckta spänningar som troligen står för någon egen icke-kanaliserad frustration som inte ansvars för. Att vara så polariserad försvårar trovärdigheten ganska rejält.

Och vad har egentligen de eventuellt sanna faktumena att kvinnor vill ha män med pengar och män vill ha kvinnor med skönhet och ungdom att göra med att de så kallade "genus-tänkarna" hatar att män är snickare? Eller att de är manliga? Och vad är nu manlighet, då? Eller kvinnlighet?

• Elit
    lennartsdotter skrev 2011-10-06 20:26:40 följande:
    Du vet at....
    Skall med intresse titta på dessa länkar.

För att citera Gustavsson et al. Så bekräftar han ju precis det jag skrev ovan. "In accordance with predictions, men offered resources more often than did women, and women requested resources more often than did men. Males in all age-categories preferred younger partners."

Vidare visar Gil-Burman att men i alla åldrar i Spanien söker fysisk attraktiva kvinnor och kvinnor över 40 primärt söker män med resurser. Kanske är det en generationsgrej att man inte frågar rakt ut att man vill ha pengar?

För precis som i Sverige när man tittar på hur människor faktiskt beter sig så väljer kvinnor män som tjänar mer pengar än dem själva och män väljer yngre kvinnor. Framgångsrika män väljer i regel snygga kvinnor (det sista har jag dock ingen källa på)

I den studien jag hänvisade till så tittade man på hur mycket meddelande dem fick beroende på bild, utseende, hårfärg etc. så framgår det ju med all önskvärd tydlighet vad som premieras. Ålder kan dock vara en indirekt indikator på bra utseende och mycket riktigt framgick det att män väljer yngre kvinnor och kvinnor väljer äldre män (med mer resurser).

Gällande din forskning. Fick du tillgång till vilka som skicka mail/meddelande till vilka? Uppger man sin inkomst på dessa siter (det gjorde man på den amerikanska). Bedömde du kvinnornas utseende eller var ni flera? Att man uttryckligen inte säger "vill ha en snygg tjej" eller "jag vill ha en kille med mycket pengar" är väl ganska uppenbart. Du bör titta på hur de faktiskt beter sig, precis som man gjorde med de 30 000 användarna jag hänvisade till förut. Då kommer du nog se en hel del av det du inte upptäckte nu.

Ps: Så ditt axplock bekräftade alla ung det jag skrev och de saker som de inte kunde upptäckte berodde till stor del på metoden eftersom de inte verkar fått tillgång till datortrafiken. Det faktum att om man tittar på hur kvinnor och män faktiskt väljer i Sverige så verkar ju din forskning inte ge rätt slutsats. Om du inte kan göra bra prediktioner utifrån ditt arbete kanske det inte är verkligheten det är fel på? ; )
  • lennartsdotter
    Elit skrev 2011-10-06 21:37:16 följande:
    Skall med intresse titta på dessa länkar.

1. För att citera Gustavsson et al. Så bekräftar han ju precis det jag skrev ovan. "In accordance with predictions, men offered resources more often than did women, and women requested resources more often than did men. Males in all age-categories preferred younger partners."

2. Vidare visar Gil-Burman att men i alla åldrar i Spanien söker fysisk attraktiva kvinnor och kvinnor över 40 primärt söker män med resurser. Kanske är det en generationsgrej att man inte frågar rakt ut att man vill ha pengar?

3. För precis som i Sverige när man tittar på hur människor faktiskt beter sig så väljer kvinnor män som tjänar mer pengar än dem själva och män väljer yngre kvinnor. Framgångsrika män väljer i regel snygga kvinnor (det sista har jag dock ingen källa på)

I den studien jag hänvisade till så tittade man på hur mycket meddelande dem fick beroende på bild, utseende, hårfärg etc. så framgår det ju med all önskvärd tydlighet vad som premieras. Ålder kan dock vara en indirekt indikator på bra utseende och mycket riktigt framgick det att män väljer yngre kvinnor och kvinnor väljer äldre män (med mer resurser).

4. Gällande din forskning. Fick du tillgång till vilka som skicka mail/meddelande till vilka? Uppger man sin inkomst på dessa siter (det gjorde man på den amerikanska). Bedömde du kvinnornas utseende eller var ni flera? Att man uttryckligen inte säger "vill ha en snygg tjej" eller "jag vill ha en kille med mycket pengar" är väl ganska uppenbart. Du bör titta på hur de faktiskt beter sig, precis som man gjorde med de 30 000 användarna jag hänvisade till förut. Då kommer du nog se en hel del av det du inte upptäckte nu.

5. Ps: Så ditt axplock bekräftade alla ung det jag skrev och de saker som de inte kunde upptäckte berodde till stor del på metoden eftersom de inte verkar fått tillgång till datortrafiken. Det faktum att om man tittar på hur kvinnor och män faktiskt väljer i Sverige så verkar ju din forskning inte ge rätt slutsats. Om du inte kan göra bra prediktioner utifrån ditt arbete kanske det inte är verkligheten det är fel på? ; )
    1. Hon förkastar även hypotesen att män söker fysiskt attraktiva partners i större omfattning än kvinnor.
    2. Eller är det så att den yngre generationens kvinnor har större möjligheter att utbilda och försörja sig själva och därmed inte är beroende av en partner som kan försörja dem?
    3. Män har ju även ofta högre betalda arbeten än kvinnor så att kvinnor väljer män med högre lön kan ju helt enkelt vara en effekt av att män tjänar mer pengar än kvinnor och inte mer än så.
    4. Nej, jag hade inte tillgång till privata meddelanden. Ingen bedömde någon annonsörs utseende utan jag tittade efter om bilder efterfrågades och om annonsörerna uttalade några utseendepreferenser öht. Det handlade alltså om det klassiska tillvägagångssättet vid en kontaktannonsstudie. Det är intressant att du tar upp denna kritik endast mot studier som säger emot dina egna förväntningar.
    5. Mitt axplock visar på en variation som inte diskuteras. Varför skiljer sig inte mäns och kvinnors kontaktannonser åt i vad gäller tex. söka fysisk attraktion i vissa studier? Varför skiljer sig tex. svenskar från amerikaner i den bemärkelsen (i amerikanska kontaktannonsstudier finner man ofta att män söker fysisk attraktion i högre grad än kvinnor)? Hur förklaras den skillnaden? Det är något man liksom inte diskuterar. Du erkänner inte ens att sådana skillnader finns... eller om de återfinns beror det på dålig forskning och inget annat.

Hypotesen och således prediktionerna i min forskning var klassiskt evolutionärpsykologiska och de stämde inte med resultaten. Jag har väl aldrig hävdat att det är fel på verkligheten? Min kritik riktas mot hypoteserna.
  • Elit
    lennartsdotter skrev 2011-10-06 23:03:14 följande:
    1. Hon förkastar även ....
    1) Att vara ung som kvinna är attraktivt är ju onekligen ett attraktivt attribut och hon skrev ju mycket riktigt att män i alla åldrar söker yngre kvinnor. Vidare tog hon inte hänsyn till data trafiken eller betygsatte bilderna för att se hur mycket svar "snygga" respektive "mindre snygga" fick så det enda hon kan uttala sig om var att de inte uttrycks explicit i Spanien.
    2) Det talas ju emot av det faktum att BNP/capita i USA är 50 % högre än i Spanien plus att jag tror mer går i skolan i USA än Spanien och de uppvisar inte de mönster du säger. Fortfarande tittar du inte heller på faktiskt beteende.
    3) Så kan det vara, men en lustig slump ändå. Varför väljer så många män välbetalda högstatusyrken eller tunga välbetalda arbeten i privat sektor i stället för att slappa i kommunal sektor? Slump?
    4) Ja, om du har en enorm studie där man tagit hänsyn till dessa variabler och de ger en bild som stämmer mycket bra överens med verkligheten och du har inte gjort det och tycker dig inte se det mönster som man ser i verkligheten. Då kanske det är ett problem? Jag antar att du tagit upp detta som kritik av din egen studie (det skulle jag inte tro eftersom du är ideolog)?
    5) Ja, frågan är ju snarare varför det är mer ok att skriva det öppet i vissa länder. I Sverige kan vi tänka oss en lång tid av medial påverkan där det anses fult att skriva rakt ut att man söker en "snygg tjej med stora bröst" eller "en man med mycket pengar". För tittar vi på själva beteendet så är det nog inte så mycket som ändrats. Hade någon opartisk gjort en riktigt studie på det i Sverige kanske vi hade fått någon klarhet i detta.

Som sagt, jag antar att du skrev i resultatet att orsaken kan vara att du inte tittade på faktiskt beteende. För att ta ett exempel så skrev 50 % av kvinnorna att de inte spelade någon roll vilken ras killen hade men endast 3 % svarade på eller skrev till någon av annan ras en dem själva. Du om någon borde väl veta att man håller på med image management på en sida där du är loggad med bild etc. (jämför facebook).
  • lennartsdotter

Elit, jag tänker sluta diskutera med dig eftersom du hela tiden insinuerar att jag är en dålig forskare som inte kan se brister i forskningsmetodik. Jag kan dock kort säga att forskningens caveats diskuteras över minst en A4. Jag är, trots att du gärna vill tro det, inte en idiot. Självklart vet jag att det kan finnas skillnader i preferenser och faktiskt beteende (märkligt dock att du inte påtalar detta när preferensstudierna talar för din övertygelse).

Jag är varken korkad, dum eller förblindad av ideologi. Det är blott din nidbild av mig.

• Elit
    lennartsdotter skrev 2011-10-07 11:07:11 följande:
    Elit, jag tänker ...
    Kanske var onödigt hård i min formulering. Jag menar inte att du är en dålig forskare eller korkad (du är ju i princip den ända genusfeminist här som faktiskt läst något). Dock blir jag fundersam när dina forskning hela tiden visar på motsatta resultat mot vad den majoriteten av den tidigare vetenskapen visat, i samma riktning som din ideologiska övertygelse.

I vilket sammanhang upplever du att jag inte tagit upp den kritiken? I regel brukar jag väl hänvisa till studier där personerna varit anonyma när man frågat dem om deras preferenser ex. folkhälsoinstitutet? 

Jag tycker som sagt att du är en av de få (ända?) genusfeminist som faktiskt vet vad du pratar om = )
  • LarsS

Genustänkare vill ha bort genus som styrning av vad vi vill, tänker, gör och tycker. Och det är väldigt svårt. Ibland känns det som helt omöjligt, men för våra barn och framtids skull måste vi fortsätta jobba på det.

• Elit
    lennartsdotter skrev 2011-10-07 11:07:11 följande:
    Elit, jag tän...
    Lite mer bidrag till din forskning (s.24).

”I de flesta europeiska länder kvarstår kvinnors strävan att gifta sig uppåt, om de kan, med en man som är bättre utbildad och tjänar mer än hon. Detta mönster är lika tydligt i de nordiska länderna som i andra delar av Europa. Därmed fortsätter kvinnor att använda äktenskapet som ett alternativ eller komplement till sin karriär som anställd.”

Catherine Hakims forskning visade att 64 procent av kvinnorna vill att deras makar ska tjäna mer pengar än de själva, medan 0 procent vill att makarna tjänar mindre. Hakim säger att det till och med är fler kvinnor nu än på 40-talet som väljer att ”gifta sig rikt”.

Från en annan studie (som jag dock inte läst själv)

Maken ska tjäna mer takt med att kvinnor får allt större inkomster har det blivit viktigt att deras makar tjänar minst lika mycket eller mer, visar studien som genomförts vid Institutet för tysk ekonomi i Köln. 

Märkligt, går inte det tvärt emot med hur du resonerade?

• Philipsson
    Elit skrev 2011-10-10 17:33:46 följande:
    Lite mer bidrag till din forskning (s.24).

”I de flesta europeiska länder kvarstår kvinnors strävan att gifta sig uppåt, om de kan, med en man som är bättre utbildad och tjänar mer än hon. Detta mönster är lika tydligt i de nordiska länderna som i andra delar av Europa. Därmed fortsätter kvinnor att använda äktenskapet som ett alternativ eller komplement till sin karriär som anställd.”

Catherine Hakims forskning visade att 64 procent av kvinnorna vill att deras makar ska tjäna mer pengar än de själva, medan 0 procent vill att makarna tjänar mindre. Hakim säger att det till och med är fler kvinnor nu än på 40-talet som väljer att ”gifta sig rikt”.

Från en annan studie (som jag dock inte läst själv)

Maken ska tjäna mer takt med att kvinnor får allt större inkomster har det blivit viktigt att deras makar tjänar minst lika mycket eller mer, visar studien som genomförts vid Institutet för tysk ekonomi i Köln. 

Märkligt, går inte det tvärt emot med hur du resonerade?

Jo, och resultaten i dena forskning är ju i linje med det vi alla i grunden redan visste. Icke desto mindre är det ju alltid trevligt med siffror på det man, som sagt, redan vet.
Svar på tråden Fult för en man att vara "manlig"