Diskar ni era flaskor i diskmaskin?
Eller bara för hand?
Eller bara för hand?
Steriliserar i mikron, kokar ibland i kastrull. Har ingen diskmaskin ens en gång.
Oftast i maskin
här sterliliseras flaskor väldigt sällan, kör dom i maskin några gånger i veckan, annars sköljer jag ur dom med kallt vatten och sen med varmt vatten och en droppe yes, ingen av mina barn har tagit skada av det:)
Sköljde med kallt vatten, diskade i maskin. Diskade även för hand emellanåt. Steriliserade dem ofta, även nappar. Var extremt noga med hygienen, sen fasade jag ut det successivt. Nu när bebisen är äldre kokar jag bara napparna en gång i veckan kanske.
Kanske är helt självklart men kan tillägga ändå att vi endast diskade flaskor i maskinen vid det tillfället, blandade alltså inte med familjens övriga disk.
Har mikrobiologisk utbildning, kokade nappar/flaskor någon gång/vecka när vi gav urpumpad mjölk.
Noggrann handdisk för övrigt och inte i någon läbbig diskho med en massa matrester från övrig disk.
Det viktigaste är att sakerna blir ordentligt torra, utan vatten är det få bakterier som rockar.
Maskindisk däremot skulle jag inte välja om jag inte var helt nerlusad med disk.
Resttensider från maskindiskmedel och spolglans anser jag vara en större hälsorisk för spädbarn än att inte koka flaskor jämt, åtminstone om övriga familjen har allergier redan.
Hur steriliserar man dom då? Jag kokar mina grejer, iof så helammar jag men pumpar ut för säkerhetens skull! Men bra att veta hur man steriliserar! De kanske e att koka???
Jag diskar dem nästan alltid för hand. Kokar dem nån gång då och då, men oftare napparna, de tenderar att kännas lite skumma efter ett tag. Vanliga tröstnappar kokar jag innan första användningen och nån gång i månaden, eller om de tappats på olämpliga ställen. Typ under bilsätet eller nåt.
Det har blivit en vana att göra så, liksom jag diskar nytt porslin innan vi använder det. Däremot använder jag sällan diskmaskinen, jag litar inte riktigt på att den sköljer rent allt, och hellre lite rester av handdiskmedel i flaskan än maskin-varianten.
Alltid för hand!
Som någon nämde här ovanför, jag vågar inte riktigt lita på att flaskan sköljs helt rent från diskmaskinstabletterna även om jag sköljer ur efteråt, och ser det ganska meningslöst att diska i diskmaskin och sen diska för hand efteråt.. Så jag handdiskar alltid flaskorna!