Diskar ni era flaskor i diskmaskin?
Eller bara för hand?
Eller bara för hand?
Vi fick lära oss på neo att man ska sterilisera pumpset och flaskor med tillbehör. Anledningen till att jag gör det mellan varje användning är att jag då vet att det som står i skåpet alltid är sterilisert och så måste jag inte hålla på och plocka med saker fram och tillbaka. Vi har en sån där manick som steriliserar med ånga.
Det är klart att de flesta överlever att man inte steriliserar/kokar flaskorna. Men det är löjligt och taskigt att jämföra att sterilisera flaskor för ersättning/urpumpad mjölk med att sterilisera övriga familjens disk. Barnsligt rent ut sagt. Jag anser det dumt att riskera att ge barnen magproblem. Bara för att vissa inte blir sjuka innebär det inte att barnen inte riskerar att bli sjuka när man inte steriliserar flaskorna.
http://www.minbebis.com/bvc.html/sterilisering-av-nappslaskor-mm/266
Men matade ni era barn med flaska när de var under fyra månader? Oavsett om man vill koka eller inte så tycker jag att det är taskigt och löjligt och barnsligt att jämföra dem som följer de allmänna råden att koka en gång per dygn för barn under fyra månader och att koka en gång i veckan för barn under sex månader med att de skulle sterilisera hela familjens disk!
Men matade ni era barn med flaska när de var under fyra månader? Oavsett om man vill koka eller inte så tycker jag att det är taskigt och löjligt och barnsligt att jämföra dem som följer de allmänna råden att koka en gång per dygn för barn under fyra månader och att koka en gång i veckan för barn under sex månader med att de skulle sterilisera hela familjens disk!
Under barnets fyra första månader bör man sterilisera nappar och flaskor inför varje matning. Sterilisering betyder att bakterier och andra smittämnen tas bort genom att nappar och flaskor görs rent med kokande eller ångande vatten. För att sterilisering ska kunna ske måste temperaturen vara minst 80 grader, därför räcker det inte alltid att diska flaskor i diskmaskinen.
För att sterilisera kan man koka upp vatten i en kastrull och lägga i flaskor och napp. Man kokar i fem till tio minuter under lock, nappar ska inte koka så länge eftersom materialet kan bli dåligt. Låt flaskor och nappar lufttorka på ett rent underlag, man kan till exempel lägga dem på en ren pappersservett. Det kan vara bra att kastrullen man använder bara används till detta.
Det går också att sterilisera genom ångsterilisering, antingen i en elektrisk sterilisator eller i en behållare som passar för mikrovågsugn. Det finns även speciella nappflaskor som steriliseras i mikrovågsugn.
Det är bra att inte låta de steriliserade flaskorna och napparna stå framme för lång tid eftersom de kan ta upp bakterier från omgivningen.
Även när barnet har blivit större kan det vara bra att ibland sterilisera flaskor och nappar så att de blir riktigt rena. Från : http://www.1177.se/Stockholm/Tema/Barn-och-foraldrar/Mat-somn-och-praktiska-rad/Mat-och-naring/Modersmjolksersattning/
Varför inte följa detta råd? Förstår det faktiskt inte...
Under barnets fyra första månader bör man sterilisera nappar och flaskor inför varje matning. Sterilisering betyder att bakterier och andra smittämnen tas bort genom att nappar och flaskor görs rent med kokande eller ångande vatten. För att sterilisering ska kunna ske måste temperaturen vara minst 80 grader, därför räcker det inte alltid att diska flaskor i diskmaskinen.
För att sterilisera kan man koka upp vatten i en kastrull och lägga i flaskor och napp. Man kokar i fem till tio minuter under lock, nappar ska inte koka så länge eftersom materialet kan bli dåligt. Låt flaskor och nappar lufttorka på ett rent underlag, man kan till exempel lägga dem på en ren pappersservett. Det kan vara bra att kastrullen man använder bara används till detta.
Det går också att sterilisera genom ångsterilisering, antingen i en elektrisk sterilisator eller i en behållare som passar för mikrovågsugn. Det finns även speciella nappflaskor som steriliseras i mikrovågsugn.
Det är bra att inte låta de steriliserade flaskorna och napparna stå framme för lång tid eftersom de kan ta upp bakterier från omgivningen.
Även när barnet har blivit större kan det vara bra att ibland sterilisera flaskor och nappar så att de blir riktigt rena. Från : www.1177.se/Stockholm/Tema/Barn-och-foraldrar.../
Även när barnet har blivit större kan det vara bra att ibland sterilisera flaskor och nappar så att de blir riktigt rena. Från : www.1177.se/Stockholm/Tema/Barn-och-foraldrar.../
kokade alltid flaskorna när lillan var liten, dock så fick hon inte flaskan så ofta, eftersom jag ammade och pumpade sällan ut mjölk eftersom hon alltid var med oss. Men nu när hon är 12 månader och dricker välling så diskar jag flaskorna för hand, kokar inte dom så ofta,,
viste inte att man fick diska nappflaskorna i diskmaskin.... :-S Har fått för mig att jag läst någonstans att man inte fick göra det.... så skönt om man kunde göra det, man kanske kan börja göra det då!?
Här har nappflaskor som använts till ersättning sköljts ur lite enkelt och sedan kokats innan nästa användning.
Har bara 3 flaskor men det har funkat. Min skruttis är nu 4 månader. I början kokade jag dem kanske bara varanan eller var tredje dag tills någon sa åt mig att göra det varje kväll... nu gör jag det efetr varje användning. Tycker det är enklare att koka dem än diska ur dem ordenligt.....
I övrigt så vänder jag mig inte emot hur andra sköter sina flaskor även om jag vill följa de råd som finns för att inte orsaka magproblem hos mina barn. Det jag vänder mig mot är nar man raljerar över folk som följer råden genom att ex jämföra det med att sterilisera övriga familjens disk.