@Anton Ring. Håller helt och hållet med, det finns inga studier som säger exakt när våran hjärna är "klar", det finns till och med nya studier som säger att våran hjärna aldrig blir färdig, den fortsätter att växa och hitta nya kontakter (synapser) hela livet ut, så att sätta en så kallad bryt punkt när de inte längre är skadligt för hjärnans utvekling går inte. Och det är också sant det du säger om att vi inte vet mkt om hjärnan ens idag! forskare uppskattar att vi vet ca 5% av vad hjärnan egentligen gör, hur den påverkas osv..
Visst finns det studier om att barnet i magen inte påverkas av cannabis, och inte får några livslånga men av att mamman rökte (då främst från USA), men jag har också läst studier från karolinska att det det ger upphov till konsentrations svårigheter och anlag för bokstavs diagnoser. Men det framgick också i den studien att det var ett varierat resultat, så det är möjligt att ditt barn blir påverkad, men inte alla blir "drabbade".
Men när det kommer till tonåringar och cannabis så är det så mycket mer än bara hjärnan man ska tänka på, hur deras sociala kapacitet påverkas, humöret, och vilka andra droger dom kan komma i kontakt med i samband med att dom köper sitt gräs/hasch. Jag personligen tycker att det är totalt fel när man hela tiden säger att cannabis är en "inkörs port" för tyngre droger. Den enda anledningen till varför det är en inkörsport är för att det är olagligt! Den som säljer (langar) cannabis, har ofta även andra droger som den säljer och ifall dom är duktiga på att snacka så kan dom säkerligen snacka omkull en 17 åring att testa någon annan drog bara för att langaren ska tjäna mer pengar till sig själv.
Jag har rökt till och från i många år, men aldrig testat någon annan olaglig substans, för jag har inget intresse för det men det betyder också att jag gång på gång måste förklara för diverse individer som man möter att jag inte vill, och kommer inte vilja om 1 timme heller.
I dessa frågor så kan man inte skydda sina barn, bara hoppas att man har gjort ett bra jobb som förälder så att dom känner sig trygga i sig själva, och vet vad som skulle va bra och inte bra för dem.
:)