• Anonym (mamma)

Hjälp, min son röker hasch !

I våras gick min som till kuratorn på skolan för att han mådde dåligt.Han hade rökt hasch.
    Socialen gjorde sedan en utredning.Han gick en gång hos en drogterapeut sedan ville han inte mer.För han tyckte han mådde mycket bättre och han skulle inte röka mer.Utredningen lades ner.
    Nu har jag precis fått veta att han rökt igen.Och nu tänker jag mer eller mindre tvinga honom att ta emot mer hjälp.Har precis lämnat ett meddelande till socialsekreteraren vi hade kontakt med i våras.Så nu väntar jag på att hon ska ringa.
    Usch vad detta är jobbigt ! Jag är jätteorolig för min son för han verkar inte inse farorna med haschrökandet.Han fyller 18 om ett år så det är väl nu man har möjlighet att tvinga honom till att ta emot hjälp.
    Vad har ni andra tonårsföräldrar till haschrökande ungdomar för erfarenhet ? Får ungdomarna bra hjälp från kommunen eller finns det andra vägar att gå ?

• Svar på tråden Hjälp, min son röker hasch !
  • Anonym

Det bästa är på att läsa på om cannabis och dess inverkan på din son .

Internet är  har många bra sidor där man kan läsa på om cannabis samt se studier om dvs utredningar angående hasch/ marijuana rökning . De bästa studierna är gjorda av läkare från Holland .

Som DeaZ : Skrev kan det också vara bra att tala ut med honom . Inte blanda in alltför många distanser . Utan ge honom en chans . I alla fall till att börja med .

Dock kommer jag inte minimera riskerna som de flesta gör med cannabis . Det är en drog liksom alkohol och tobak . Alla droger innefattar risker . Oavsett om de är lagliga eller olagliga .

Visa din son att du bryr dig . Att du vill höra vad han säger . Men du skall självklart agera .  Om det ej fungerar . Gör som min mamma . Ta honom till ett sjukhus och fråga om ni får besöka rehab avdelningen . Många där är mkt villiga att tala om sitt missbruk . Hur det startade och hur det eskalerade .

Jag önskar dig lycka till .      

• Anonym (K)

det viktigaste är VARFÖR han gör det, o det är för han mår dåligt. och han måste få prata med någon, t.ex. på BUP. om han börjar att prata med någon o sen inte vill är det för att han inte trivs med den han pratar med. stötta honom att gå o prata med nån.

• Styx

Jag rökte hasch som yngre och det var inte för att jag mådde dåligt. Utan för att det var kul, förbjudet och andra gjorde det!!

Min mamma tvingade mig att gå och lämna urinprov en hel sommar inte kul. Men jag slutade självmant. Inga abstinens eller något så.

Stör mig på att alla tror att man har problem bara för att man smögar. Oftast är det ej så!!

MEN jag är inte för användandet som det kanske kan missuppfattas här.

• Anonym
    Styx skrev 2011-11-06 21:11:43 följande:
    Jag rökte hasch som yngre och det var inte för att jag mådde dåligt. Utan för att det var kul, förbjudet och andra gjorde det!!

Min mamma tvingade mig att gå och lämna urinprov en hel sommar inte kul. Men jag slutade självmant. Inga abstinens eller något så.

Stör mig på att alla tror att man har problem bara för att man smögar. Oftast är det ej så!!

MEN jag är inte för användandet som det kanske kan missuppfattas här.
    Var det inte minsta oklart.
    Dock så inbillar sig en del om man inte rabiat tar sjumils avstånd, så pratar man för cannabis och att helst alla skall konsumera cannabis för glatta livet.
    Handlar ju inte om det, utan om korrekt fakta och sans inför situationen.
    Vilket de flesta fallerar med tyvärr.
  • Anonym (hmm)

Hasch är inte så farligt som du verkar tro att det är. Att röka nån gång då och då är inte farligt. Om du dricker alkohol så kan du faktiskt jämföra det med hasch. Alkohol är en ut av dom tyngsta drogerna. Så oroa dig inte :)

• Anonym (Cilla)

Kopierar ett inlägg jag skrev i en annan tråd

Jag rökte gräs o stort sett dagligen för två år sedan då jag bodde utomlands, även min sambo rökte, han hade rökt flera gånger i veckan inder 10 år innan vi träffades.

Idag har vi varit utan i två år och ingen av oss har haft abstinens eller blivit sjuka efteråt. Vad vi har sett är att cannabis precis som alkohol kan ge oönskade effekter hos en del, som paranoia och ångest och i sådana fall bör man naturligtvis hålla sig ifrån den utlösande faktorn. Vi är båda välutbildade och ha bra jobb. Så  försök att inte döma folk utan att ha någon vetskap om vad det är frågan om.

Vill påpeka att jag inte rekommenderar eller försöker få folk att ta cannabis men det jag vill är att ta bort den demoniserade bilden av cannabisbrukare som finns, de blir inte våldsamma,  om de fått for mycket börjar de fnittra och somnar. Nackdelen ar att de blir långsamma och slöa ett par dagar och ska absolut inte köra i trafiken. 

Jag tycker heller inte att det ska slappas fritt i Sverige pga jag tror inte att svenskarna är redo for det, det skulle öka trafikdödligheten eftersom de påverkade skulle kunna sätta sig och köra och somna bakom ratten. Stor del av befolkningen har tappat respekten for alkohol i trafiken och det gäller förmodligen alla andra droger också. 

• Free Spirit Free Love

Grattis! Din son är som alla andra 17åriga killar!
    Men skämt å sido, som många redan har påpekat så är det bästa att PRATA med din son, inte bussa soc på honom, dom kan inte hjälpa så jätte mkt iaf med tanke på att han "bara har rökt cannabis"

För övrigt så kallar jag det för cannabis eftersom det är ett samlingsord för både hash och gräs.

I min efrarenhet så är inte det bästa för varken han eller eran relation att sätta honom på piss prov, eftersom det är en förnedrande och oftast icke fungerande metod för att få personer att sluta. Och ifall det är så att din son har en bakomliggande anledning till att han röker (deppig, kick jagare, osv) så kommer han bara att börja igen när piss perioden är över!
    Så prata med honom, om det visar sig att han röker för att fly vardagen så kanske ni borde se över vad det är i vardagen han känner att han behöver fly ifrån.

För att lägga alla korten på bordet så är jag för en avkriminalisering av cannabis, men tror absolut inte att sverige som land skulle klara av att det blev helt lagligt! Ja tycker bara inte att man ska åka i fängelse för en mindre mängd (under 10g), och ja tycker heller inte att man ska få en prick i registret för ett positivt piss prov. Men ja tycker inte heller att det är okej när folk under 18 röker, eftersom deras hjärnor fortfarande binder viktiga synapser som aldrig kan repareras om de blir skadade. (Detta gör man egentligen fram till ålder 21).

Man måste göra allt med motta, detta gäller även cannabis.

Jag har rökt en del i mina dagar, men jag glorifierar inte för det! Det finns visst farliga sidor av ett långt (miss)bruk av cannabis.
    Men du ska inte heller tro på all anti propaganda som finns där ute! Försök att ta in all info med sunt förnuft så löser sig det mesta!

• Anton Ring

@hanna2011

Det här med hjärnan och vilken ålder som är den inte är "klar" för klara cannabis är nått som jag förstår ingen vet riktigt.
    En del säger 22år andra menar på att vid 15år så är det inga problem.
    Så det är rätt mycket spekulationer om vilken ålder som brytpunkten, finns de som menar att det inte spelar någon som helst roll.
    Och som vanligt med hjärnan, så är det väldigt mycket gissande och spekulationer.

Finns ju studier där mammor har rök cannabis när dom varit gravida, där dom följt dessa barn upp i vuxen ålder.
    Och man kunde inte finna någon skillnad på dom och kontroll gruppen som visade att hjärnan hade blivit negativt påverkad.
    Man ska även ha i åtanke att redan vid födseln så samlar mamman upp massa kroppseget cannabis i råmjölken, som är till för att lugna ner och söva barnet efter en traumatisk födsel.

• Anonym (ella)

Vet inte vart du bor någonstans med det finns ideela föreningar ( AMD-anhöriga mot droger t.e.x) som man som missbrukare och anhörig kan få hjälp. Jag har själv gått där för att få hjälp (som anhörig) och rekommenderar de varmt.

Jätte bra att du tar tag i problemet! Det är jätte jobbigt jag vet men du är så stark som gör det.. Hejar på dig!

• Free Spirit Free Love

@Anton Ring. Håller helt och hållet med, det finns inga studier som säger exakt när våran hjärna är "klar", det finns till och med nya studier som säger att våran hjärna aldrig blir färdig, den fortsätter att växa och hitta nya kontakter (synapser) hela livet ut, så att sätta en så kallad bryt punkt när de inte längre är skadligt för hjärnans utvekling går inte. Och det är också sant det du säger om att vi inte vet mkt om hjärnan ens idag! forskare uppskattar att vi vet ca 5% av vad hjärnan egentligen gör, hur den påverkas osv..

Visst finns det studier om att barnet i magen inte påverkas av cannabis, och inte får några livslånga men av att mamman rökte (då främst från USA), men jag har också läst studier från karolinska att det det ger upphov till konsentrations svårigheter och anlag för bokstavs diagnoser. Men det framgick också i den studien att det var ett varierat resultat, så det är möjligt att ditt barn blir påverkad, men inte alla blir "drabbade".

Men när det kommer till tonåringar och cannabis så är det så mycket mer än bara hjärnan man ska tänka på, hur deras sociala kapacitet påverkas, humöret, och vilka andra droger dom kan komma i kontakt med i samband med att dom köper sitt gräs/hasch. Jag personligen tycker att det är totalt fel när man hela tiden säger att cannabis är en "inkörs port" för tyngre droger. Den enda anledningen till varför det är en inkörsport är för att det är olagligt! Den som säljer (langar) cannabis, har ofta även andra droger som den säljer och ifall dom är duktiga på att snacka så kan dom säkerligen snacka omkull en 17 åring att testa någon annan drog bara för att langaren ska tjäna mer pengar till sig själv.
     Jag har rökt till och från i många år, men aldrig testat någon annan olaglig substans, för jag har inget intresse för det men det betyder också att jag gång på gång måste förklara för diverse individer som man möter att jag inte vill, och kommer inte vilja om 1 timme heller.
    I dessa frågor så kan man inte skydda sina barn, bara hoppas att man har gjort ett bra jobb som förälder så att dom känner sig trygga i sig själva, och vet vad som skulle va bra och inte bra för dem.

:)

Svar på tråden Hjälp, min son röker hasch !