Inlägg från: fru edinge |Visa alla inlägg
  • fru edinge

    hmm,, misstänker att den inte alls är 12 veckor..

    en fråga.. haft katt tidigare för x antal år sedan, och nu idag fick vi i familjen vår kattunge Blixten(inte mitt val av namn precis).. Men redan när vi hämtade honom undrade jag om han verkligen var 12 veckor för han är så liten.. så hur mycket brukar en blandkatt väga vid 12 veckor? han får utan problem plats i min handflata.. när jag undrade hur gamal ha var, så fick jag svaret att han är 12 veckor imorgon(söndag)..

    Och är det något speciellt man ska tänka på med kombon katt och småbarn, 4 och 2 år gamla?  

    så hur mycket väger en bebbe vid 12 veckor ca..

    ej vägt honom, då han ligger under sängen o jamar som bara den, vill inte stressa honom.. 


    Det är vi som är vår familj, inte ni....
  • Svar på tråden hmm,, misstänker att den inte alls är 12 veckor..
  • fru edinge

    oki.. vägde blixten och han väger 765g... måste googla med detta om vikten känner jag.. Mamman var inte där, pappan klappade jag och det är en ragdoll/norskskogskatt.. Var så råblond, att jag frågade aldrig efter datum den var född, utan bara efter veckor.. de var lite osäkra rakt upp och ner så, men deras andra katt hade fått ungar 3 veckor senare, och de var nu 9 veckor.. så blixten blir 12 veckor enl dem nu imorgon..


    Det är vi som är vår familj, inte ni....
  • fru edinge
    nemo1 skrev 2011-10-16 21:57:15 följande:
    Ojoj, den katten är runt sex veckor då. Som en vägledning så brukar en kattunge väga runt 100 g när den föds. Sedan är en normal viktökning ca: 100g i veckan. Så din kattunge ska absolut väga en bit över kg. Fan vad arg jag blir. Ni kan få problem med katten så som kisserier överallt och beteendestörningar. Kan du inte be att få lämna den tillbaka till mamman och hämta den om ca: 1 månad? Ni verkar dessutom inte ha någon katt sedan tidigare så det är verkligen djurplågeri att ha den ensam.
    Med tanke på att du inte känner till mig som person, och vet något om vad/vilka vi har som familjemedlemmar, så anser jag att du är väldigt elak när du säger att vi sysslar med djurplågeri.. Så tänker inte ens kommentera mer, om vad du skriver..
    Det är vi som är vår familj, inte ni....
  • fru edinge

    han har nu börjat titta fram lite mer och mer, kurrar så fort man gosar med honom.. Han äter inte så mycket som jag anser hade varit bra för honom, men han går iallafall själv till maten.. :).. Han har kissat och bajat på lådan, såg inga spår av maskar när jag kolla avföringen.. Men kör på en full kur av avmaskning ifall ifall.. 
       Sätter han på lådan med ca 2 timmars mellan rum, då vi märkt att bara gått dit frivillig 1-2 gånger.. Känner ingen direkt doft av något utträttat behov, och kollat extra på täcken, mattor osv.. Någon som har haft en katt som utträttat sitt behov på ett konstigt ställe( så jag inte bara kollar de uppenbara ställena)..

    Har bokat ett veteruinär besök, så de får kolla han ordentligt, så han mår bra och hela den biten..

     


    Det är vi som är vår familj, inte ni....
  • fru edinge

    de sa att han var avmaskad 1 kur, så andra gången skulle vi ta om 2 veckor, men då jag e osäker om om han verkligen, e 12 veckor, kan jag inte påstå att jag litar på vad de säger:/).. så kör på en helt ny kur..


    Det är vi som är vår familj, inte ni....
  • fru edinge
    nemo1 skrev 2011-10-17 10:02:54 följande:
    Det var inte elakt skrivet. Men att ha en kattunge som är alldeles för liten för att lämna sin mamma som dessutom är ensamkatt är inte bra alls den har ingen vuxen katt som visar hur den ska bete sig. De sista veckorna hos mamman är oerhört viktiga när det gäller uppfostran.. Be att få lämna tillbaka den och hämta den om en månad om ni vill att katten ska bli en trygg katt i framtiden.
    inte för att vara sån, men om du säljer en katt som du vet  är för liten, tror du då att man verkligen sköter sina katter som man ska?? är så pass cynisk att tro motsatsen..  Så lämna honom där och inte veta vad som händer med honom, lockar inte alls..
    Det är vi som är vår familj, inte ni....
  • fru edinge
    grästuva skrev 2011-10-17 13:02:07 följande:
    Veterinären kan lättare bestämma åldern på din katt fru edinge, fråga dom och säg att du själv misstänker att den kanske är yngre.
    Tråkigt att känna att man inte kan lita på uppfödarna.

    Själva fick vår katt två små knytten i Torsdags  
    helt klart, har en tid bokad imorgon, så får de kolla honom och hoppas på att de säger en ungefärlig ålder.. som jag verkligen hoppas är 12 veckor, men väldigt liten.. 
    Det är vi som är vår familj, inte ni....
  • fru edinge

    då jag jobbar hemifrån, så är han inte ensam mer än 15 minuter just nu.. Maten vi har e redan köpt hos veterinären, o den äter han.. hos säljaren är han van vid katt/hund mjölk, och massa skit mat från lokala ica...

    Han har busat med lite leksaker idag, och somnade med äldsta sonen i hans säng tidigare.. Dock hittade vi bajs på en dörrmatta,  som nu ligger i tvättmaskinen, så nu sätter vi han på lådan var 40 minut istället för 1,15 som tidigare.. och hoppas på att det bara var en olycka...

    Vi som bestämmer i familjen har innan vi köpte katt sagt det att får vi han inte rumsren, så behåller vi han inte, tyvärr.. MEN  vi SKA få han rumsren, haft svårare djur att träna än katt, så det ska gå, det måste gå..

    Och dum som jag var spolade jag ner bajset,, kom på efter åt att den skulle jag lagt i lådan.. Någon som vet om jag ska låta behoven ligga en dag extra i lådan, eller ska jag kolla o ev tömma 2 gånger per dag, som vi gjorde med den äldre katten? Vad säger experterna??? 


    Det är vi som är vår familj, inte ni....
  • fru edinge

    fattar inte, när ska jag tvätta honom i gumpen? när han varit på lådan, utan att gjort något eller när han gjort något?
    Vet ej vad han hade för låda/sand  o dyl där, här har han en med loch och dörr, dörren varit upptejpad hela tiden, men tog bort locket för ett tag sedan, se om det hjälper.. sanden vi har e samma som tidigare, vet ej namnet, men en blå, dyrare från djuraffären, ever clean??  


    Det är vi som är vår familj, inte ni....
  • fru edinge

    stor stor stor SUCK.. Du vet inte om vi har fler katter runt oss eller ej, känns mer som du idiotförklara  mig.. Som jag skrev skulle vi till veterinären, och vad tror du vi skulle göra där, låna deras toaletter?? Om man måste SPARA ihop till en kastering, så borde man nog fan inte ha djur ö h t... Men stort TACK för de UPPENBARA tipsen..


    PumpkinQueen skrev 2011-10-18 15:52:50 följande:
    ...om man köper katter av oseriösa uppfödare (sånna som avlar fram blandraser, till exempel) så får man ta allt de säger med en nypa salt. Ta alltså inte för givet att kattstackarn verkligen är 12 veckor.

    Sen behöver ALLA kattungar en kattkompis. Det finns vuxna katter som föredrar att vara själva, men ALLA kattungar behöver andra katter i sin närhet.

    Se till att vaccinera och försäkra katten. Börja spara ihop pengar, så att ni har råd att kastrera katten så snart som veterinären tillåter det. Det minskar risken för att den ska börja kissa utanför lådan. Tyvärr är det vanligt att katter som tas ifrån sin mamma för tidigt börjar kissa/bajsa utanför ändå.
    Det är vi som är vår familj, inte ni....
  • fru edinge

    Till er andra, var hos veterinären spom sagt, och de uppskattade hans ålder till 9-10 veckor, han såg bra ut i övrigt, bortsett från att de såg på hans mage att han hade mask.. så jag fick godkänt att börja från början med att avmaska honom.. 

    Allt har gått superbra, han har börjat följa mig överallt och e busig och lekig av sig, känns som han vågar lite mer nu.. dock kom värsta bakslaget i går em, vi upptäckte att han kissat ÖVERALLT i vårt sovrum.. Så jag mer eller mindre bröt ihop, för nu har vi bara några(4,5 vecka) på att få han totalt rumsren, annars kommer vi ej att behålla honom:(.. Och tror ni att det är ett realistiskt mål med 4,5 vecka? 

    Så ringde runt till massa kattkännare, uppfödare osv, och bad om tips på vad vi kan göra.. så nu får han vara i grovköket, där lådan, maten/vatten och korgen står just nu, på natten och när barnen strirrar för mycket och när vi är i väg. Satt ut en låda i hallen, dit han själv går o gör sina behov just nu(håller tummarna).. Barnen får endast leka med honom och sitta på golvet o kela med honom, inga sovrumsdörrar får stå öppna, när vi inte e i det rummet, så i morse var han med och lekte lego på ena killens rum..  Där han kissat har vi rengjort med rengöringssprit( alltså fy ställen)..

    Är det något annat, ni kan komma på så här om vad vi kan göra? Och hur länge ska man ha kvar lådan i hallen med, innan den flyttas till sin ordinarie plats( där en låda redan står)..  

    Åhh, detta måste lyckas...  det ska lyckas... 

    Pepptalk please...

    Och innan ni själv frågar, så har vi en deadline pga vår nya snor, svin dyra tygsoffa kommer då, och det har varit min man krav hela tiden, sen vi fattade att han inte är rumsren öht..  


    Det är vi som är vår familj, inte ni....
  • fru edinge

    sammtidgt som jag ringde rundor igår, mailade jag säljaren och tackade för att hon var ärligt mot oss, och att jag tyckte hon var en av de mest djurvänliga människorna jag träffat... eller inte...


    Det är vi som är vår familj, inte ni....
  • fru edinge
    nemo1 skrev 2011-10-20 10:25:08 följande:
    Du gör helt rätt i att minska utrymmer den är på och fler lådor. Jag tolkar det också som att du inte har fler katter och det stämmer väl? Att idiotförklara någon här inne är lätt, syftar på att spara ihop till kastrering. I detta forum verkar de flesta "idioter" till kattägare samlas. Det ska avlivas till höger och vänster så fort katten inte uppfyller dom krav folk har på sin nya katt. Och många här inne har ingen som helst kunskap om hur man tar hand om sin katt, tex att kastrering är ett måste om man inte vill att katten ska kissa överallt och detta med att många medvetet tar hem för unga kattungar (syftar INTE på dig) som sedan kissar runt eller mentalt inte är mogna att skiljas från sin mamma.

    Jag tycker att du flera gånger om dagen ska sätta ungen på lådan och samtidigt dutta i rumpan för att få den att förstå att det är i lådan man kissar och bajsar. Rekommenderar fortfarande att ungen ska få en kompis, en kompis som är lite äldre och som kan visa den lille hur man gör både i lådan och för övrigt.

    Sedan måste jag slänga med en kommentar om att köpa en "svindyr" soffa nästan SAMTIDIGT som man skaffar sig en liten kattunge är ju inte det smartaste draget  Flört
    hehe,, soffan är beställd sedan urminnes tider, men då den görs för hand, drog leveransen ut på tiden, därför krockade allt lite nu, när vi äntligen bestämt oss för att bli katt ägare:)).. 
    Det är vi som är vår familj, inte ni....
  • fru edinge

    skulle vilja anmäla, men precis som veterinären sa när vi var inne med honom, är det svårt att bevisa hur gammal katten egentligen är, de gissade på 9-10 veckor när de såg honom, men att man kan aldrig vara säker, därför känns det lite som att ord står mot ord.. hon har dock ej svarat på mitt icke så vänliga mail jag skickade till henne, och tror inte att hon kommer att göra heller.. vi har han nu instängd med allt han behöver i tvättstugan där huvudkisslådan står, och då gör han sina behov där, när vi äe hemma så får han leka fritt under uppsyn. har nu 2 lådor, och tror att det ska räcka till det utrymmet han vågar gå på(kök, tvättstuga och vardagsrum/hall). har inte märkt att det kommit någon annan stans.. hoppas det håller i sig.. är helt kär i sötlöken juh.. 

    vi har som sagt ca 4,5 vecka på oss att få detta och fungera, annars kommer vi inte behålla honom, och det visade sig att mammas kompis vill jättegärna ta hand om honom, om vi inte behåller han, och det känns supertryggt då hon jobbat för katthem och haft uppföding.. Men det ska fungera, det måste fungera... Men vad tror ni, har en låda med tak, men tagit av locket, ska man sätta på den så han vänjer sig vid den, eller avvakta med den? och hur långt tid räknas som rumsren?

     


    Det är vi som är vår familj, inte ni....
  • fru edinge

    han har idag ever clean kattsand, bland at med en billigare grövre.. hade något ica köpt hos sin uppfödare.. nja, inte missär på det sättet, men om vi säger hur ens föreställningar är om man bor på landet och föder upp djur, så var det så det såg ut.. men har inte hittat något utan för lådan nu sedan sist, dock luktar sorummet konstigt ff, men vet ej om det är pga han gjort något, eller om man inbillar sig.. 


    Det är vi som är vår familj, inte ni....
Svar på tråden hmm,, misstänker att den inte alls är 12 veckor..