Maxvikt ponnyer?
Vad är maxvikten för en ryttare för de olika ponny kategorierna?
Vad är maxvikten för en ryttare för de olika ponny kategorierna?
Jag väger 52 och är 1,69 har ridit in min welsh hingst på 1,24 till min nyfödda dötter och jag kommer att trimma hästen emellanåt. Jag rider dock bara 20 min åt gången och longerar mycket och har med hästen som handhäst i skogen. Har en bomlös akademisk sadel för att fördela min vikt på bästa sätt, ingen hoppning eller annan aktivitet som sliter pga min storlek. Sunt förnuft får råda i ts fråga
Jag läste nyligen om en liknande studie, läste inte studien själv utan det var en annan som beskrev den. Där hade de kollat hästarnas mjölksyra och återhämtning under dygnet och de hästar som bärde tungt hade mycket längre återhämtningstid, även om de inte såg nämnbart berörda ut..
om jag väger ca 58 kan jag då rida en c-ponny ???
Haha ja är 170cm och rider en c ponny helt normal i storleken och han säger inte till! väger ca 65kg.
Flera saker spelar in tycker jag, t ex:
- ponnyns ras och hur viktbärande den är
- vad har man för sadel? Hitta en sadel med stor anläggningsyta om ryttaren är större och tyngre.
- ryttarens kunskaper
- hur länge och hur hårt rider man och vilka ridmoment utförs?
Jag är 169 cm och väger ca 55 kg. Mina barn, 7 och 8 år har just fått en b-ponny och en c-ponny. Normala i hullet, ganska ädla. Min tanke är att jag ska kunna sitta upp 10 minuter då och då, vid behov, i utbildningsyfte. Låg cool-faktor dock. hehe
Hej jag är 11 år ( snart 12 ) och väger ca 37 kilo och är ca 145 centimeter lång.
Jag tycker följande om vikt.
A-ponny: 35 kilo
B-ponny: 45 kilo
C-ponny: 50-55 kilo
D-ponny: 60-65 kilo.
Kraftiga små hästar t.e.x. Islandshästar i mankhöjd 135-145 50-55 kilo.
Längden säger jag bara så här om : Var inte över 10 centimeter från hästens mankhöjd i hård ,tuff ridning på en vanlig häst. Islandshästar eller andra kraftiga raser som är små kan också ha långa ryttare. Även om man inte rider hårt kan man vara längre.
Jag har ridit i snart 6 år regelbundet så jag vet en hel del.
Hej jag är 11 år ( snart 12 ) och väger ca 37 kilo och är ca 145 centimeter lång.
Jag tycker följande om vikt.
A-ponny: 35 kilo
B-ponny: 45 kilo
C-ponny: 50-55 kilo
D-ponny: 60-65 kilo.
Kraftiga små hästar t.e.x. Islandshästar i mankhöjd 135-145 50-55 kilo.
Längden säger jag bara så här om : Var inte över 10 centimeter från hästens mankhöjd i hård ,tuff ridning på en vanlig häst. Islandshästar eller andra kraftiga raser som är små kan också ha långa ryttare. Även om man inte rider hårt kan man vara längre.
Jag har ridit i snart 6 år regelbundet så jag vet en hel del.