• MissMay

Maxvikt ponnyer?

Vad är maxvikten för en ryttare för de olika ponny kategorierna?

• Svar på tråden Maxvikt ponnyer?
  • cajsasmamma
    Fru X skrev 2011-11-06 22:54:49 följande:
    det var en studie beskriven i Ridsport för ca 5-8 år sen, det var samma viktgränser som beskrivs här men det gällde stadigvarande ryttare, pass på ca en timme (normal ridning)
    Okej .

• 120126 A
    Fru X skrev 2011-11-06 21:36:52 följande:

det hindrar inte att man KORTA stunder kan sätta en något tyngre ridkunnig ryttare.

Den studien som du med en dåres envishet refererar till gällde stadigvarande ryttare.

Läs om - läs rätt...^^    

Enstaka gånger hjälper inte. När ska alla människor lära sig att shettisar inte är ponnyer för småbarn..
  • Musen

Jag väger 52 och är 1,69 har ridit in min welsh hingst på 1,24 till min nyfödda dötter och jag kommer att trimma hästen emellanåt. Jag rider dock bara 20 min åt gången och longerar mycket och har med hästen som handhäst i skogen. Har en bomlös akademisk sadel för att fördela min vikt på bästa sätt, ingen hoppning eller annan aktivitet som sliter pga min storlek. Sunt förnuft får råda i ts fråga

• Pallas
    120126 A skrev 2011-11-06 06:29:41 följande:
    Följer man 15% regeln så innebär det att en stor häst på 800 kg kan bära 120 kg

En på 600 kg kan bära  90 kg

En ponny på 400 kg kan bära 60 kg

En ponny på 200 kg kan bära  30 kg

osv..  

Det man ska tänka på är att om hästen är överviktig så måste man ju räkna bort, en fet häst gör den inte mer viktbärande, men det gör muskler. 
    Då får jag sälja min kallblodstravare, eftersom jag är för fet med mina 67 kilo då.
  • cajsasmamma
    Pallas skrev 2011-12-21 13:03:19 följande:
    Då får jag sälja min kallblodstravare, eftersom jag är för fet med mina 67 kilo då.
    Tror att många får sälja sina "15%"-regeln. Sen ska man lägga på vad sadeln och kläderna väger. Min egna vintermundering väger ca 5-6kg med skor, kläder, väst, reflexer och hjälm. och vad väger en sadel? 10kg? 
  • Pallas
    cajsasmamma skrev 2011-12-21 22:16:48 följande:
    Tror att många får sälja sina "15%"-regeln. Sen ska man lägga på vad sadeln och kläderna väger. Min egna vintermundering väger ca 5-6kg med skor, kläder, väst, reflexer och hjälm. och vad väger en sadel? 10kg? 
    Ingen man skulle alltså någonsin kunna rida en arab? Det låter jättekonstigt. Är det en vedertagen uträkning? Hur är det i England, där vuxna rider ponny i ganska stor utsträckning?
  • cajsasmamma
    Pallas skrev 2011-12-21 22:19:51 följande:
    Ingen man skulle alltså någonsin kunna rida en arab? Det låter jättekonstigt. Är det en vedertagen uträkning? Hur är det i England, där vuxna rider ponny i ganska stor utsträckning?
    Och på Island rider storvuxna människor på Islandshästar  

Så det är nog bara jockeys som får rida på fullbloden för att vi andra skadar väl bara hästarna?? 
  • 120126 A

Jag läste nyligen om en liknande studie, läste inte studien själv utan det var en annan som beskrev den. Där hade de kollat hästarnas mjölksyra och återhämtning under dygnet och de hästar som bärde tungt hade mycket längre återhämtningstid, även om de inte såg nämnbart berörda ut..

• cajsasmamma
    120126 A skrev 2011-12-22 06:45:07 följande:
    Jag läste nyligen om en liknande studie, läste inte studien själv utan det var en annan som beskrev den. Där hade de kollat hästarnas mjölksyra och återhämtning under dygnet och de hästar som bärde tungt hade mycket längre återhämtningstid, även om de inte såg nämnbart berörda ut..

Kan du inte länka till en av studierna?
  • cajsasmamma
    120126 A skrev 2011-12-22 06:45:07 följande:

• 120126 A
    cajsasmamma skrev 2011-12-22 07:45:38 följande:

Den sista har jag itne läst själv, utan läst av en som berättat om den. Den var gjort i USA.
    Den som jag själv läst var i ridsport nr.7 2008.. Hittar inte igen den nu. Men du är fri att leta själv om du är intresserrad..
    Och det var inte 15% som jag tidigare skrivit utan 17% :)

• Amanda 957

om jag väger ca 58 kan jag då rida en c-ponny ???  

• c ponny

Haha ja är 170cm och rider en c ponny helt normal i storleken och han säger inte till! väger ca 65kg.

• Kriya

Flera saker spelar in tycker jag, t ex:

- ponnyns ras och hur viktbärande den är
    - vad har man för sadel? Hitta en sadel med stor anläggningsyta om ryttaren är större och tyngre.
    - ryttarens kunskaper
    - hur länge och hur hårt rider man och vilka ridmoment utförs?

Jag är 169 cm och väger ca 55 kg. Mina barn, 7 och 8 år har just fått en b-ponny och en c-ponny. Normala i hullet, ganska ädla. Min tanke är att jag ska kunna sitta upp 10 minuter då och då, vid behov, i utbildningsyfte. Låg cool-faktor dock. hehe Flört

• Horslover

Hej jag är 11 år ( snart 12 ) och väger ca 37 kilo och är ca 145 centimeter lång.

Jag tycker följande om vikt.

A-ponny: 35 kilo

B-ponny: 45 kilo

C-ponny: 50-55 kilo

D-ponny: 60-65 kilo.

Kraftiga små hästar t.e.x. Islandshästar i mankhöjd 135-145 50-55 kilo.

Längden säger jag bara så här om : Var inte över 10 centimeter från hästens mankhöjd i hård ,tuff ridning på en vanlig häst. Islandshästar eller andra kraftiga raser som är små kan också ha långa ryttare. Även om man inte rider hårt kan man vara längre.

Jag har ridit i snart 6 år regelbundet så jag vet en hel del.

• sextiotalist
    Horslover skrev 2017-10-26 21:32:45 följande:

Hej jag är 11 år ( snart 12 ) och väger ca 37 kilo och är ca 145 centimeter lång.

Jag tycker följande om vikt.

A-ponny: 35 kilo

B-ponny: 45 kilo

C-ponny: 50-55 kilo

D-ponny: 60-65 kilo.

Kraftiga små hästar t.e.x. Islandshästar i mankhöjd 135-145 50-55 kilo.

Längden säger jag bara så här om : Var inte över 10 centimeter från hästens mankhöjd i hård ,tuff ridning på en vanlig häst. Islandshästar eller andra kraftiga raser som är små kan också ha långa ryttare. Även om man inte rider hårt kan man vara längre.

Jag har ridit i snart 6 år regelbundet så jag vet en hel del.

En kommentar.

Ridit i 6 år, det är inte lång tid. Själv har jag ridit i totalt 15 år och min syster har haft hästar under 20 år och är fortfarande under upplärning. Hon har precis köpt sin fjärde häst och har fullt upp att lära sig ännu mer.

Min systerdotter hade en D-ponny och hon är över 170 och tävlade hästen i tre discipliner.
Svar på tråden Maxvikt ponnyer?