• MissMay

Maxvikt ponnyer?

Vad är maxvikten för en ryttare för de olika ponny kategorierna?

• Svar på tråden Maxvikt ponnyer?
  • Jolines mamma

Det finns inget som heter så. Det beror mycket på hur ponnyn är byggd och även på om den är välmusklad. Om du jämför en
    ädel c-ponny med en välmusklad islandshäst i samma mankhöjd så är det som dag och natt.
    Man får bedöma från fall till fall.

• Beckaa

Bra förklarat av Mammanu. Det beror också mycket på ryttaren. En duktig, välbalanserad ryttare kan väga betydligt mer än än vinglig utan att störa ponnyn.

• cajsasmamma
    mammatillJoline skrev 2011-10-16 19:21:46 följande:
    Det finns inget som heter så. Det beror mycket på hur ponnyn är byggd och även på om den är välmusklad. Om du jämför en
    ädel c-ponny med en välmusklad islandshäst i samma mankhöjd så är det som dag och natt.
    Man får bedöma från fall till fall.
    Beckaa skrev 2011-10-16 19:23:50 följande:
    Bra förklarat av Mammanu. Det beror också mycket på ryttaren. En duktig, välbalanserad ryttare kan väga betydligt mer än än vinglig utan att störa ponnyn.
    Två bra svar.

Och inom monten är maxvikten A-ponny max 45kg och B-ponny 55kg. ( om jag inte minns fel) 
  • Jolines mamma

Jag väger vanligtvis 52 kilo och skulle inte drömma om att sätta mig på en b-ponny. Däremot en välmusklad c-ponny helt klart ;)

• Fru X
    mammatillJoline skrev 2011-10-17 21:00:10 följande:
    Jag väger vanligtvis 52 kilo och skulle inte drömma om att sätta mig på en b-ponny. Däremot en välmusklad c-ponny helt klart ;)

om du kan rida bra så är du en tillgång i utb, säg  max 30 min i stöten på tom A-ponny
  • Jolines mamma

Jo.. Jag red min lillasysters b-ponny när han var dum ett tag men kände mig tokstor ;) Men visst i nödfall så funkar det. Dock känns det inte ok regelbundet.

• MissMay

Jag ska rida en C-Ponny (Russ/Arab) och jag väger över 60 kg. Är det okej alltså? Russ och Araber är väl ganska bra byggda?

• Jakkolina

Ser ju rätt löjligt ut om ryttaren är för lång också

• alifewithoutme
    ErikaZ skrev 2011-10-21 21:28:53 följande:

Jag ska rida en C-Ponny (Russ/Arab) och jag väger över 60 kg. Är det okej alltså? Russ och Araber är väl ganska bra byggda?

Om det är en musklig häst så skulle jag nog inte tycka det var fel, är det en mer tanig och liten så skulle jag faktiskt avstå. Helst skulle jag vilja se dig på en d-ponny isf..
Svar på tråden Maxvikt ponnyer?