• MissMay

Maxvikt ponnyer?

Vad är maxvikten för en ryttare för de olika ponny kategorierna?

• Svar på tråden Maxvikt ponnyer?
  • Mynta
    ErikaZ skrev 2011-10-21 21:28:53 följande:

Jag ska rida en C-Ponny (Russ/Arab) och jag väger över 60 kg. Är det okej alltså? Russ och Araber är väl ganska bra byggda?

Det är olika från häst till häst, omöjligt att säga bara utifrån raserna. Sedan beror det också på, som någon sa, hur du är som ryttare. En 60-kilos nybörjare "väger mer" än en ryttare som kan sitta och rida hästen korrekt. 
  • Mamma SL

Så länge du rider hästen i rätt form så bär hästen upp dig med musklerna. Så det ärsnällare mot ryggen om du väger lite för mycket och kan rida än om du väger mindre men inte kan rida ordentligt.

• MissMay

Jag kan ju rida (över 8 års riderfarenhet) och jag är 158 cm lång och hästen är 134 cm i mankhöjd.
    Hon har nog musklerna då hon tidigare varit en vältränad hopphäst. 

• Fru X
    alifewithoutme skrev 2011-10-21 21:25:26 följande:
    Fast hur snällt är det mot ponnyns rygg?

INGA problem om man är välbalanserad och RIDKUNNIG. Man kan tex tömköra ponnyn i form för att bygga den lite men en 40kg ryttare i en timme med hästen på bogarna gör mer skada och då ffa framkotorna.
  • Fru X
    mammatillJoline skrev 2011-10-21 21:16:20 följande:
    Jo.. Jag red min lillasysters b-ponny när han var dum ett tag men kände mig tokstor ;) Men visst i nödfall så funkar det. Dock känns det inte ok regelbundet.

bättre rida till den ibland om det behövs. Sj väger jag -70 och bangar inte för D ponny, skulle kunna tänka mig C om det är KRIS.

Då är jag stabil med bra inverkan och god sits.  

MEN har inte suttit på nåt så litet på 25 år, o då vägde jag 63. (Det var Dponny då, NF samt fjord, alltså två olika hästar, ej korsn) 

Vanligtvis befinner jag mig på HBL 169 cm ~ 690kg... Så jag väger i runda slängar 10% av hans vikt...
    Och ska snart upp andra omgången på unghästen ~ 500?    
  • Jolines mamma

Jo, det är sant. Ofta svårt för ett barn att reda ut "problem" med sina ponnys själva.
    Jag menade mest att tex väga över 50 kg och skumpa omkring regelbundet på en a-b ponny är inte att rekommendera enligt mig. Nångång då och då är helt ok självklart. Dessutom är det hemskt att sitta på en häst och verkligen känna sig för stor.

Fjordhäst-korsning lär inte ha några problem med dom vikterna. Väldigt starka och viktbärande hästar :)

Att väga 70 kg och rida ett stort halvblod är ju ingenting :) Inte heller för unghästen. Tänk
    alla stora karlar som rider. Dock är det som flera sagt en ruskig skillnad på en balanserad ryttare och en som inte är det.

• cajsasmamma

Min dotters shetlandsponny var av behov av tillridning så min kompis som väger ca 50kg red henne 2 ggr/ veckan förra året och ponnyn tog inte skada eller fick ont eftersom hon har bra balan och rider hästen rätt. 

• Fru X
    mammatillJoline skrev 2011-10-21 23:15:13 följande:
    Fjordhäst-korsning lär inte ha några problem med dom vikterna. Väldigt starka och viktbärande hästar :)

fast det var inte fjordkorsn. Det var två olika. En var NF och en var Fjord. Båda renrasiga.
  • 120126 A
    Fru X skrev 2011-10-21 22:32:27 följande:

INGA problem om man är välbalanserad och RIDKUNNIG. Man kan tex tömköra ponnyn i form för att bygga den lite men en 40kg ryttare i en timme med hästen på bogarna gör mer skada och då ffa framkotorna.
    Jag väger 50 kg, är ridkunnig balanserad och duktig. Men skulle aldrig i mitt liv sitta på en a-ponny. Det är ren och skär idioti,. vad ska det ge ponnyn?

Att det aldrig tar slut på okunniga människor som tror att små ponnyer kan bära vad som helst..    
  • Fru X
    120126 A skrev 2011-11-02 09:26:11 följande:
    Jag väger 50 kg, är ridkunnig balanserad och duktig. Men skulle aldrig i mitt liv sitta på en a-ponny. Det är ren och skär idioti,. vad ska det ge ponnyn?

Att det aldrig tar slut på okunniga människor som tror att små ponnyer kan bära vad som helst..    

är du forskare eller? Källa på det?
Svar på tråden Maxvikt ponnyer?