Maxvikt ponnyer?
Vad är maxvikten för en ryttare för de olika ponny kategorierna?
Vad är maxvikten för en ryttare för de olika ponny kategorierna?
Jag ska rida en C-Ponny (Russ/Arab) och jag väger över 60 kg. Är det okej alltså? Russ och Araber är väl ganska bra byggda?
Så länge du rider hästen i rätt form så bär hästen upp dig med musklerna. Så det ärsnällare mot ryggen om du väger lite för mycket och kan rida än om du väger mindre men inte kan rida ordentligt.
Jag kan ju rida (över 8 års riderfarenhet) och jag är 158 cm lång och hästen är 134 cm i mankhöjd.
Hon har nog musklerna då hon tidigare varit en vältränad hopphäst.
Jo, det är sant. Ofta svårt för ett barn att reda ut "problem" med sina ponnys själva.
Jag menade mest att tex väga över 50 kg och skumpa omkring regelbundet på en a-b ponny är inte att rekommendera enligt mig. Nångång då och då är helt ok självklart. Dessutom är det hemskt att sitta på en häst och verkligen känna sig för stor.
Fjordhäst-korsning lär inte ha några problem med dom vikterna. Väldigt starka och viktbärande hästar :)
Att väga 70 kg och rida ett stort halvblod är ju ingenting :) Inte heller för unghästen. Tänk
alla stora karlar som rider. Dock är det som flera sagt en ruskig skillnad på en balanserad ryttare och en som inte är det.
Min dotters shetlandsponny var av behov av tillridning så min kompis som väger ca 50kg red henne 2 ggr/ veckan förra året och ponnyn tog inte skada eller fick ont eftersom hon har bra balan och rider hästen rätt.