• MissMay

Maxvikt ponnyer?

Vad är maxvikten för en ryttare för de olika ponny kategorierna?

• Svar på tråden Maxvikt ponnyer?
  • Jolines mamma

Jag är inte forskare men håller med.. Jag skulle heller aldrig sätta mig på en så liten ponny. Benen skulle för tusan släpa i marken. Finns jätteduktiga mindre ryttare (barn) som kan utbilda om det krävs.

• Fru X

nu var det inte längden på ryttarens ben det gällde utan vikten. Självklart kan inte en lång och smal 50kgs ryttare med låååånga ben rida shettis. Min dotter är 154 o typ 48 kg, 24 år. Hon skulle funka hur bra som helst.

• fredslund

Har en fråga, vad är maxvikt för att rida? Vilken ras bör man välja om man är kraftigtbyggd?

• 120126 A
    Fru X skrev 2011-11-03 22:14:39 följande:
    nu var det inte längden på ryttarens ben det gällde utan vikten. Självklart kan inte en lång och smal 50kgs ryttare med låååånga ben rida shettis. Min dotter är 154 o typ 48 kg, 24 år. Hon skulle funka hur bra som helst.

Nej det är inte ok.

Det finns forskning på att en ponny/häst bör bära max 15% av sin egen vikt, dvs.

en shettis "ideal vikt" är va 200 kg, =max 30 kg på ryggen. Sedan finns det störe och ver mysklade shettisar som tar lite mer, men för att bära 50 kg snckar vi B ponny på 125 minst, inte 100 cm....

• 120126 A
    fredslund skrev 2011-11-03 22:23:24 följande:
    Har en fråga, vad är maxvikt för att rida? Vilken ras bör man välja om man är kraftigtbyggd?
    Nordis, ardenner eller andra kallblodsraser. Personligen så sätter jag gränsen vid 100kg, väger man mer än så, får man fint gå ned i vikt innan man rider.
  • Jolines mamma

Kan hålla med föregående talare. Nu beror det ju på hur pass kraftig man är såklart. Men de raser som är uppräknade är normalt väldigt starka och viktbärande. Ett stort halvblod kan säkert funka också men frågan gällde kanske en mindre ras. Norsk fjordhäst skulle också kunna funka.

• 120126 A
    mammatillJoline skrev 2011-11-03 23:48:53 följande:
    Kan hålla med föregående talare. Nu beror det ju på hur pass kraftig man är såklart. Men de raser som är uppräknade är normalt väldigt starka och viktbärande. Ett stort halvblod kan säkert funka också men frågan gällde kanske en mindre ras. Norsk fjordhäst skulle också kunna funka.

Den gamla modellen av halblod ja, tyvärr är de flesta för avlade mot fullblod att de inte blir särskilt viktbärande..
  • Jolines mamma

Dock vet vi inte hur mycket personen ifråga väger. Finns en del viktbärande halvblod. Bara att kika på världskuppen i hoppning, många stora karlar på halvblod.
    Jag skulle inte låta någon tung person rida mitt finlemmade 5 åriga cardento-sto exempelvis. Gränsen där skulle jag sätta vid kanske 75 kilo faktiskt.

• Fru X
    120126 A skrev 2011-11-03 23:29:47 följande:

Nej det är inte ok.

Det finns forskning på att en ponny/häst bör bära max 15% av sin egen vikt, dvs.

en shettis "ideal vikt" är va 200 kg, =max 30 kg på ryggen. Sedan finns det störe och ver mysklade shettisar som tar lite mer, men för att bära 50 kg snckar vi B ponny på 125 minst, inte 100 cm....

vidhåller att en 50 kg's kan gott rida en shettis i utbildningssyfte, korta stunder, inte för ofta och inte i längre perioder
  • Apocalypso
    ErikaZ skrev 2011-10-21 21:42:28 följande:
    Jag kan ju rida (över 8 års riderfarenhet) och jag är 158 cm lång och hästen är 134 cm i mankhöjd.
    Hon har nog musklerna då hon tidigare varit en vältränad hopphäst. 
    Varit vältränad är ju inte samma sak som att vara vältränad.
    Only weak men fear strong women!
Svar på tråden Maxvikt ponnyer?