• Loreena

Vi blev avhysta från lekparken... :(

Idag var jag ute med min 1årige son och lekte. Vi brukar gå runt i området och stanna en stund vid varje lekpark innan vi traskar vidare på nya äventyr. I området där jag bor finns det en rätt dålig kommunal lekplats, med endast en gunga, en sandlåda och en fallfärdig klätterställning. Annars så finns det lekparker utanför hyreshusen och så finns det ju bostadsrättsföreningarnas gårdar. Hur som helst, vi var på en av de finare gårdarna som hörde till HSBs bostadsrättsförening.

Då kom det en dam och sa att vi inte fick vara där och leka om vi inte bodde i något av HSBhusen. Får de göra så verkligen? Det satt ingen skylt och det var inga stängsel runt om. Bara en vanlig gård inramad av bostadsrättshus i tegel från 60talet.

Saken är ju den att de precis rustat upp gården, så den är toppmodern och det skär sig lite mot den nedgångna kommunala lekplatsen som ligger precis bredvid.
    Jag blir så ledsen över det här.. Vi ska inte bo kvar i området så länge till så mig kvittar det egentligen - men barnen som bor här och är fast här i förorten och inte kan flytta härifrån. Ska inte de kunna få lea på vilken lekplats de vill?

• Svar på tråden Vi blev avhysta från lekparken... :(
  • TheCoopers
    Argo skrev 2011-10-19 12:44:04 följande:
    Bor man i området så har givetvis en normalbegåvad människa efter ett litet tag koll på vilka hus som är brf och vilka som är hyresrätt.

Bor man inte i området kan det kanske tillhöra god ton och vanligt folkvett att försöka ta reda på sådant innan man knallar in på en gård?
    Nja alltså jag bor i innerstan i Stockholm och jag har annat att göra i mitt liv än att undersöka vilka hus som är vad och vilka gårdar som tillhör vad . Jag har ALDRIG hört detta problem förrut .. så jag tror inte det är så vanligt . Hoppas jag ,

Ska man fråga någon innan man går in i en park vem som äger den ?

........... tror jag ingen gör där jag bor .
    I'm the me I choose to be ...
  • Fru U
    vadskajaghetadå skrev 2011-10-19 11:29:48 följande:
    Oj, jag har faktiskt aldrig varit med om att gungorna gått sönder och vi har också väldigt populära gungställningar här. Kanske bör man se över kvalitén?

Men du anser att det blir dubbelt jobb med ännu fler, utomstående barn?

Vi kanske har en annan slappare syn i vår förening, men när killen som rensat ogräs var klar med ena delen hade han lagt mycket sand och grus på gräsmattan. (det blev så tungt att bära till containern) Den sopade vi bara undan och in i buskarna Ha ha!!!

Det såg inte konstigt ut alls.

Om det är argument för att utomstående barn inte ska få vara där och leka tycker jag fortfarande att det är sniket och fel.
    Men vi är väl generösare helt enkelt. 
    Som sagt de ställen jag känner till låter andra barn leka där men det kostar också några tusen i månaden om man ska räkna in all arbetstid, arbetsgivaravgifter - dvs exakt alla kostnader.
    har ont i handen o skriver därför som en kråka. FL fixa mobilsurfappen!
  • Fru U
    TheCoopers skrev 2011-10-19 13:04:28 följande:
    men Gud vill du inte förstå eller förstår du inte ? Hon vill inte dela med sig . PUNKT :
    Vilken hon? Kvinnan i ts som kan ha haft en miljon skäl till varför hon bad ts gå?
  • TheCoopers
    Fru U skrev 2011-10-19 13:16:55 följande:
    Vilken hon? Kvinnan i ts som kan ha haft en miljon skäl till varför hon bad ts gå?
    mmm en miljon löjliga skäl . Helt sant.
  • Fru U
    TheCoopers skrev 2011-10-19 13:22:17 följande:
    mmm en miljon löjliga skäl . Helt sant.
    Du tycker de är löjliga, det innebär inte att de är det.
  • TheCoopers
    Fru U skrev 2011-10-19 13:25:13 följande:
    Du tycker de är löjliga, det innebär inte att de är det.
    Jag är inte ensam om det . Jag tror att det finns ett fåtal människor som tycker det är ok att bete sig så . Tack och lov .

Jag frågade just på jobbet vad de ansåg om situationen och ingen trodde det var sant ... så det säger ganska mycket
  • Stratto

Om nu kärringen tyckte det var så viktigt att bara behöriga barn får använda hennes fina lekplats så kunde hon iallafall ha hållit god ton, informerat er om läget, men iallafall låtit din lilla son lekt klart för denna gång.

Sura tantjävlar!

Var med om en liknande händelse själv när jag var i tonåren.
    Tänkte sätta oss på en parkbänk i ett bostadsområde och mysa i solen med lite fika. Då kom det en pack med kärringar och sa att vi inte fick sitta där för bara de som bodde i husen fick sitta på den bänken.
    Tur för mig så kunde jag kontra med att jag bodde där!!
    Men det var inte där skon klämde tydligen utan att kärringpacket alltid hade sina syjuntamöten på den bänken och så skulle det förbli.

Vi gav oss inte och satt kvar mellan kärringarna och deras kackel

• Argo
    TheCoopers skrev 2011-10-19 13:04:28 följande:
    men Gud vill du inte förstå eller förstår du inte ? Hon vill inte dela med sig . PUNKT :
    Du har hakat upp dig på din förutfattade mening att kvinnan var snål.

Det finns fler tänkbara skäl som du ignorerar. Ignorerar du dessa bara för att få spy ur dig lite på kvinnan ifråga? En spya med stor "PUNKT"?
  • Argo
    vadskajaghetadå skrev 2011-10-19 13:02:44 följande:
    Och det kan du konstatera bara sådär?
    Även fast det är så att det är enormt mycket utförsäljningar av allmännyttan? Att vissa går igenom och vissa inte, det ska normalbegåvade ha koll på?

det är liksom ingen liten by ute i skogen det gäller, i a f inte här, utan väldigt väldigt många hushåll. Fler flera tusen. Och vissa delar är sålda, vissa inte. Av samma gårdar. 

Argo - fruktansvärt dåligt argument, trots att det tjatats om detta hela tiden. 
    Jag tycker inte det är mer än rätt att BRF får stå för dessa kostnader om den inte är 100% säker. Sen tycker jag personligen att det är löjligt av folk att stämma, anmäla eller vad de nu gör. Tror dock inte det är så vanligt som det låter på folk här.
    Enda skillnaden är att du med säkerhet vet att det inte kommer kosta mer än sveda och värk för "ert" eget barn?
    Klingar riktigt illa....
    Argo skrev 2011-10-19 12:38:08 följande:
    Jag har undvikit att skriva till dig tidigare för att vara snäll men eftersom du svarar mig:

Du har inte tänkt så långt som att olyckor ibland händer för att någonting har hänt som man inte upptäckt än? Det brukar liksom ofta vara grejen med olyckor: någonting har fallerat utan att man märkt det. Så nä, regelbundna kontroller är ingen säkerhet mot olyckor. Så oavsett om brf har följt regelverket kring besiktningarna kan det mycket väl ändå "bli problem för brf" om det händer en olycka.

Det ansvar som styrelsen för en brf måste ta, även för obehöriga som utnyttjar deras grejer, är i allra högsta grad en anledning att begränsa den almänna tillgången till exempelvis en lekplats. 
    Ja, det har man koll på. Med normalbegåvning och ett visst intresse för sin nära omvärld. Så svårt är det inte.

Och själv är det nog (återigen) inte pengarna jag tänker på först om någon unge, behörig eller inte, skadar sig. Det finns andra frågor där kring ansvar och sådant som känns större. Faktiskt.
Svar på tråden Vi blev avhysta från lekparken... :(