• Loreena

Vi blev avhysta från lekparken... :(

Idag var jag ute med min 1årige son och lekte. Vi brukar gå runt i området och stanna en stund vid varje lekpark innan vi traskar vidare på nya äventyr. I området där jag bor finns det en rätt dålig kommunal lekplats, med endast en gunga, en sandlåda och en fallfärdig klätterställning. Annars så finns det lekparker utanför hyreshusen och så finns det ju bostadsrättsföreningarnas gårdar. Hur som helst, vi var på en av de finare gårdarna som hörde till HSBs bostadsrättsförening.

Då kom det en dam och sa att vi inte fick vara där och leka om vi inte bodde i något av HSBhusen. Får de göra så verkligen? Det satt ingen skylt och det var inga stängsel runt om. Bara en vanlig gård inramad av bostadsrättshus i tegel från 60talet.

Saken är ju den att de precis rustat upp gården, så den är toppmodern och det skär sig lite mot den nedgångna kommunala lekplatsen som ligger precis bredvid.
    Jag blir så ledsen över det här.. Vi ska inte bo kvar i området så länge till så mig kvittar det egentligen - men barnen som bor här och är fast här i förorten och inte kan flytta härifrån. Ska inte de kunna få lea på vilken lekplats de vill?

• Svar på tråden Vi blev avhysta från lekparken... :(
  • TheCoopers
    Argo skrev 2011-10-19 14:28:41 följande:
    Du har hakat upp dig på din förutfattade mening att kvinnan var snål.

Det finns fler tänkbara skäl som du ignorerar. Ignorerar du dessa bara för att få spy ur dig lite på kvinnan ifråga? En spya med stor "PUNKT"?
    Det finns inget skäl som jag inte skulle tycka var löjligt .. så ?
    I'm the me I choose to be ...
  • TheCoopers
    Argo skrev 2011-10-19 14:32:52 följande:
    Ja, det har man koll på. Med normalbegåvning och ett visst intresse för sin nära omvärld. Så svårt är det inte.

Och själv är det nog (återigen) inte pengarna jag tänker på först om någon unge, behörig eller inte, skadar sig. Det finns andra frågor där kring ansvar och sådant som känns större. Faktiskt.
    Du har missat att många HR blir BR ? tror du på allvar att om man bor i stan så vet man precis vilka föreningar som är vart ?
    Jag tror det är ytterst få som i huvudtaget bryr sig .
  • vadskajaghetadå
    Ja, det har man koll på. Med normalbegåvning och ett visst intresse för sin nära omvärld. Så svårt är det inte.

Och själv är det nog (återigen) inte pengarna jag tänker på först om någon unge, behörig eller inte, skadar sig. Det finns andra frågor där kring ansvar och sådant som känns större. Faktiskt.
    Använd inte ordet "man" för alla har inte koll på det.
    Om jag går ner och frågar i centrum som ligger 100 meter bort är jag övertygad om att inte ens hälften har en aning hurvida min gata/lägenheterna är bostadsrätter eller ej. om jag så frågar 100 per som är bosatta här.
  • vadskajaghetadå

Fortfarande kan ingen ge ett konkret exempel....
  • vadskajaghetadå
    TheCoopers skrev 2011-10-19 15:17:38 följande:

Du har missat att många HR blir BR ? tror du på allvar att om man bor i stan så vet man precis vilka föreningar som är vart ?
    Jag tror det är ytterst få som i huvudtaget bryr sig .
    personen kanske bor i en liten by med några hundra hushåll max.Drömmer
  • TheCoopers
    vadskajaghetadå skrev 2011-10-19 18:00:36 följande:
    personen kanske bor i en liten by med några hundra hushåll max.Drömmer
    Ja då är det ju självklart att man vet . Men att veta om  vilka hus som är BR i hela Stockholms innerstad ... Jo tjena !

• Lindis1974

Argo : så du sitter och pluggar in vilka som är HR och vilka som är BRF där du bor? Elle vad det en gåva du fick vid födseln?
    Skrattar åt orden att normalbegåvade vet sådant. Där jag bor får man nog lägga ner hela sin lediga tid för att reda på detta. Om det äns räcker Och sen dessutom ska man plugga in villa BRF som har kommunala lekplatser och vilka som inte har det.
    Ja ja. Vi lever olika liv helt enkelt ...

• sirisdotter
    Lindis1974 skrev 2011-10-19 18:34:55 följande:
    Argo : så du sitter och pluggar in vilka som är HR och vilka som är BRF där du bor? Elle vad det en gåva du fick vid födseln?
    Skrattar åt orden att normalbegåvade vet sådant. Där jag bor får man nog lägga ner hela sin lediga tid för att reda på detta. Om det äns räcker Och sen dessutom ska man plugga in villa BRF som har kommunala lekplatser och vilka som inte har det.
    Ja ja. Vi lever olika liv helt enkelt ...
    När jag bodde i Stockholms innerstad fanns kodlås nästan  överallt.   Är de borttagna nu,  eftersom det verkar finnas så många lekplatser där,  som är svårt att veta vems de är?
  • Satisfaction

På våran gård är ca hälften av husen HR och hälften BRF. Alla ungar leker över hela gården, inget tjafs om att den gungan tillhör oss och inte er. Ofta kommer det ungar från andra gårdar och alla får alltid vara med.

Om det nu skulle vara så  att man bara får leka på sin egen gård, då har jag i princip rätt att vara på alla Familjebostäders gårdar i hela Sverige. Stackars barn från små BRF i så fall. 

• LaFontaine
    vadskajaghetadå skrev 2011-10-19 17:58:29 följande:
    Fortfarande kan ingen ge ett konkret exempel....
    Styrelsemedlemmarna kan bli personligt ansvariga om man anser att styrelsen underlåtit att handla. Det exemplet har dragits upp flera gånger om. Det är väl tämligen konkret?
Svar på tråden Vi blev avhysta från lekparken... :(