• Sashimi

Hur ska jag få min 1-åring att sova längre än till 04.45-05.00?

Hon är snart 15 månader och sömnen/dygnsrytmen har varit bra rätt så länge, ända tills nu. Vi föräldrar kommer snart lägga in oss på psyk om vi inte får sova längre än till kl.05 !! Ibland vaknar hon tidigare än så, vid 04.15-04.30 men då kan vi lyckas få henne att somna om och sova en halvtimme till. Suck, har ni några tips att ge oss? Hon somnar kl.19-19.30. (Mitt på dagen sover hon ca 1-2 timmar, runt kl.12-14.)

• Svar på tråden Hur ska jag få min 1-åring att sova längre än till 04.45-05.00?
  • 2småunder

Ta bort del av middags sovningen typ att hon bara får sova en timma. Lägg henne klockan 20 och sen får man väl hoppas hon sover längre :) det hade ialf jag prövat :) lycka till!!

• Mysanochmimer

hon vaknar inte pga hunger då?

sonen började vakna vid 5-5.30 och det orkade verkligen inte jag, så nu får han en skvätt ersättning och somnar gott om till 7-8.

Det var i samma veva som han slutade amma som han började vakna och skulle upp och sprang till kylen/skafferiet på en gång, så här var det ett solklart fall av hunger.

• Alexi

Lägg henne senare? En del barn har kanske bara 10-11 timmars nattsömn och då får man ju lägga dem lite senare för att få vettig morgon.

• Sashimi

Ja, det kan ju vara hunger. Hon får alltid en morgonvällingflaska när hon har vaknat och ofta är hon mycket desperat efter den! Vi har försökt ge henne en extra smörgås innan läggdags men det är inte alltid hon äter den. Ska testa med att ha ngt förberett att ge henne så hon kan somna om och/eller försöka hålla henne vaken till kl.20 (hennes ögon brukar gå i kors innan kl.19.30 så vi får väl se hur det går).

• Renesme

Hoppas det är okej att jag lånar tråden lite. Har en flicka på 7 månader som om hon får bestämma själv sover 18-04.30. Vi har sen en vecka flyttat fram dygnet, eller ja, försökt. Nu somnar hon 19.30 men vaknar fortfarande samma tid eller tidigare. Borde man inte börjat se resultat ännu? Hon får en flaska innan hon somnar och en när hon vaknar men somnar ändå inte om.

• Mysanochmimer
    Renesme skrev 2011-10-17 08:17:58 följande:
    Hoppas det är okej att jag lånar tråden lite. Har en flicka på 7 månader som om hon får bestämma själv sover 18-04.30. Vi har sen en vecka flyttat fram dygnet, eller ja, försökt. Nu somnar hon 19.30 men vaknar fortfarande samma tid eller tidigare. Borde man inte börjat se resultat ännu? Hon får en flaska innan hon somnar och en när hon vaknar men somnar ändå inte om.
    vissa barn funkar det inte att lägga senare helt enkelt, sonen vaknar samma tid varesig han somnar 20 lr 22, har alltid varit så.

Sen att tiderna kanske ändras av sig själv imellanåt, men vi har aldrig försökt styra på det sättet.
  • Mysanochmimer
    Sashimi skrev 2011-10-17 08:10:09 följande:
    Ja, det kan ju vara hunger. Hon får alltid en morgonvällingflaska när hon har vaknat och ofta är hon mycket desperat efter den! Vi har försökt ge henne en extra smörgås innan läggdags men det är inte alltid hon äter den. Ska testa med att ha ngt förberett att ge henne så hon kan somna om och/eller försöka hålla henne vaken till kl.20 (hennes ögon brukar gå i kors innan kl.19.30 så vi får väl se hur det går).
    pulver i flaskan och rätt mängd uppvärmt vatten i termos på sängbordet.
    Det kör vi med när inte sambon ska upp och jobba
  • Gurkan

För vissa barn fungerar det att dra ner på middagsvilan
    För vissa barn fungerar det att lägga dem senare.
    För andra barn fungerar inget utan de är morgonpigga av naturen :) 

• Renesme

Tack för svaren! Än ger jag mig inte, en vecka till får det. Till saken hör att innan hon började somna så tidigt så sov hon ca 19.30-7 så det är lt inte otänkbart för henne :) men ska fundera överdagsvilan. Vill i största mån låta henne styra själv men snart blir ju 4.30 03.30 och det är ohållbart redan nu...

• IsDimma

Ni föräldrar får kanske lägga er tidigt om inget av tipsen här ovan fungerar Har man morgonpigga barn så är det bara att gilla läget.

The less you open your heart to others, the more your heart suffers.
Svar på tråden Hur ska jag få min 1-åring att sova längre än till 04.45-05.00?