Precis som en del skrivit här ovan så behöver inte senare läggningstid betyda längre sovmornar, utan kan istället bli tvärt om. För min son på 4,5 år så har detta stämt. Inte har han sovit längre på morgonen bara för att han somnat senare på kvällen, snarare tvärt om. Läste om just detta att det kan bli så pga av att barnet lägger sig och är övertrött, sömnen störs hela natten pga av detta och barnet vaknar tidigt i alla fall...
Har själv problem med vår dotter, 10 månader som vaknar 04-05 tiden på mornarna, det är inte kul, jag vet!
Hon sover inte heller längre på morgonen om vi lägger henne senare på kvällen, dessutom vill jag att kväll för henne ska vara 19 :) och att hon ska sova till 06. Nu är hon ju yngre än ts dotter och sover 2 ggr/dag men hur tusan ska man göra? Det undrar jag också.
Enligt "boken" ska en på 10 månader sova 14 timmar/dygn och en på 15 månader lika dant. Fast detta får man väl ta med en "nypa salt", det är ju bara på ett ungefär. Det innebär att vår dotter sover 10 timmar/natt, kvar finns alltså 4 timmar till dagsömn, vilket hon inte sover, möjligen 2,5 timmar.
Om man vill ha längre nattsömn, låt säga 11 timmar. Innebär detta då att man styr dagsömnen till max 3 timmar? Fast vår dotter sover ju inte mer än så på dagen i alla fall. Ska vi dra ner på dagsömnen till 2 timmar så den totala sömnen/dygn blir 11+2=13 timmar?
Har ju egentligen inget bra råd till dig ts (tjuvade ju din tråd lite;) men din dotter sover ju redan bara 1-2 timmar på dan så att dra ner dagssömnen funkar nog inte.