• Sashimi

Hur ska jag få min 1-åring att sova längre än till 04.45-05.00?

Hon är snart 15 månader och sömnen/dygnsrytmen har varit bra rätt så länge, ända tills nu. Vi föräldrar kommer snart lägga in oss på psyk om vi inte får sova längre än till kl.05 !! Ibland vaknar hon tidigare än så, vid 04.15-04.30 men då kan vi lyckas få henne att somna om och sova en halvtimme till. Suck, har ni några tips att ge oss? Hon somnar kl.19-19.30. (Mitt på dagen sover hon ca 1-2 timmar, runt kl.12-14.)

• Svar på tråden Hur ska jag få min 1-åring att sova längre än till 04.45-05.00?
  • Renesme

Tyvärr så kan inte alla somna tidigare :( annars så hade det ju varit rätt smidigt.

• Alexi

tänk på att vintertiden kommer själv, då får man lite hjälp automatiskt med tidsomställning. Även om jag just nu inte kommer ihåg åt vilket håll man får hjälp så här på hösten...

• DianaT

Vår dotter vaknade också vid den tiden vid samma ålder. Hon fick då lägga sig i vår säng med en flaska välling och ny blöja och hon somnade alltid om någon timme till. Tror att hon kan vara hungrig och därför vaknar!

• Indianica

Jag skulle vilja rekommendera er att lägga er tidigare själva.

Ni kan ju prova att ge henne välling i sängen som någon föreslog och ligga och mysa och hoppas hon somnar om, annars är det just detta som hör småbarnstiden till och som medför att jag inte skaffar fler barn att de kan vakna jättetidigt och vara superpigga, särskilt i den åldern ert barn är i...

Men ni har ingen orsak att "bryta ihop" om hon somnar runt åtta på kvällen. Om ni själva vaknar fem med henne, lär ni vara reda att somna tidigt och själva vara rätt pigga klockan fem.

• LilaRos

Om ni senarlägger läggningen så ta inte allt på en gång utan en liten del i taget, den kan de ta ett tag innan resultat kommer.

lägg er tidigare
    dra ner på middagsluren

• freakymee

min son är 14 mån han hade oxå en period där han vaknade mellan 4-5. Min dotter var likadan.
    Båda mina barn  har sovit bättre på natten om dom sovit fler timmar på dagen. Han brukar sova ca 2 tim på dagen då sover han ca 19-05 vissa dagar sover han 3-4 tim på dagen då kan han sova från 19-7-7.30. Dom brukar ju säga att sömn föder sömn å på våra barn har det stämt rätt bra :) Annars är det bara å härda ut, de flesta barn har olika perioder i allt.... lägg er lite tidigare själva så ni inte är lika trötta :)

• lerum82

Min son vaknar också väldigt tidigt ca. 05,00. Här gör vi tvärtemot många andra och försöker få han att sova mer på dagen och lägger honom så snart han är trött eller lite innan. Då sover han som bäst och längst

• ModestyBlaze

Man kan införa väckarklocka.

VI har en väckar klocka som står UTANFÖR sonens rum och ringer SAMMA tid oavsett dag på veckan. När klockan ringer är det morgon. Ibland om han vaknar tidigt ligger han mest i sin säng och fnular för sig själv. Men oftast sover han numera tills klockan ringer.

Man talar om ordentligt att när klockan ringer DÅ är det morgon. Ni Kan ju börja med att ställa den 05.00 och sen skjuta på tiden typ 15/v eller så. När klockan ringer tar ni in den så hon ser den och kan stänga av den själv eller med er hjälp. Då lär man sig snabbt att morgon sker inte med en själv utan när klockan ringer.

skönt även sen när de blir äldre att kunna ligga och roa sig själva i sängen.

Min son är nu 5 år och har fortfarande 12 timmars natt, även om han oftst sover typ 11-11,5.       

• Penno

Precis som en del skrivit här ovan så behöver inte senare läggningstid betyda längre sovmornar, utan kan istället bli tvärt om. För min son på 4,5 år så har detta stämt. Inte har han sovit längre på morgonen bara för att han somnat senare på kvällen, snarare tvärt om. Läste om just detta att det kan bli så pga av att barnet lägger sig och är övertrött, sömnen störs hela natten pga av detta och barnet vaknar tidigt i alla fall...

Har själv problem med vår dotter, 10 månader som vaknar 04-05 tiden på mornarna, det är inte kul, jag vet!
    Hon sover inte heller längre på morgonen om vi lägger henne senare på kvällen, dessutom vill jag att kväll för henne ska vara 19 :) och att hon ska sova till 06. Nu är hon ju yngre än ts dotter och sover 2 ggr/dag men hur tusan ska man göra? Det undrar jag också.

Enligt "boken" ska en på 10 månader sova 14 timmar/dygn och en på 15 månader lika dant. Fast detta får man väl ta med en "nypa salt", det är ju bara på ett ungefär. Det innebär att vår dotter sover 10 timmar/natt, kvar finns alltså 4 timmar till dagsömn, vilket hon inte sover, möjligen 2,5 timmar.

Om man vill ha längre nattsömn, låt säga 11 timmar. Innebär detta då att man styr dagsömnen till max 3 timmar? Fast vår dotter sover ju inte mer än så på dagen i alla fall. Ska vi dra ner på dagsömnen till 2 timmar så den totala sömnen/dygn blir 11+2=13 timmar?

Har ju egentligen inget bra råd till dig ts (tjuvade ju din tråd lite;) men din dotter sover ju redan bara 1-2 timmar på dan så att dra ner dagssömnen funkar nog inte.

• Penno

eller ska man helt enkelt låta bli att fiffla med sömnen och låta barnen styra den själva? Har provat att väcka min dotter på em ibland då hon somnat senare än vanligt och för att hon då sovit för nära kvällen. Det har resulterat i en väldigt gnällig bebis, så att styra sömnen och väcka efter ett vist tag kanske bara ställer till det...

Om man får barnet att somna om på morgonen, kanske ska man väcka det i alla fall ex 06 (om det är till den tiden som man tycker att det är ok att stiga upp) så att inte hela dagen blir i olag. Vår dotter somnar ibland om, om hon vaknat 04. Då kan hon sova till 07, det innebär att dagens sovpass blir flyttade på, det blir aldrig någon rutin som är lika från dag till dag. Sover hon till 05, sover hon igen ca 08,30 (åker med storebror till dagis vid 07.45). Sover hon till 07, sover hon igen 09,30, alltså blir det olika tider från dag till dag.

• Annapyttipanna

Vi har en  pojke på 14 mån och han sover också sådär. Han läggs 19.15-19.30 varje dag. Sover till 04-05. Hemskt! Han är svår att få att sova om. Vår förstfödda var lättare. Henne kunde man koka välling och få lätt att somna om. men gossen vill inte ha välling. Slutade med det en gång då han kräktes vid sjukdom. V försöker att vagga i knät och lägga igen, försöker undvika att "gå upp". Men ibland måste vi upp och göra gröt och byta blöja iaf. Då somnar han faktiskt om av sig själv i sängen, verkar då nöjd!!
    Han sover dagtid en gång om dagen 1,5- 3 timmar. Tacksam för stöd och goda råd.  Han verkar inte ha så stort sömnbehov.
    Vår stora tös väcks nog ibland av pojken och det är synd för hon behöver mer sömn än honom.

• Mylla

Vissa saker har funkat fint på mina barn när de vaknar mitt i natten och tror det är morgon.

Det första är väl att se till att det är mörkt. Mindre problem så här års.
    Det andra är att inte låta barnet sova middag för länge. Vad som är för länge vet man ju inte om man inte känner barnet. I den åldern sov mitt ena barn 1,5 timme och mitt andra som var mindre sömntuta 45 minuter, det var lagom för dem.

Sen tror jag det blir lättare att somna om om man inte tänder och snackar en massa och håller på. Ju mindre ståhej desto bättre.

Alexi skrev 2011-10-17 09:13:37 följande:
    tänk på att vintertiden kommer själv, då får man lite hjälp automatiskt med tidsomställning. Även om jag just nu inte kommer ihåg åt vilket håll man får hjälp så här på hösten...
    Man drar ju tillbaka klockan så det blir tidigare
  • Mylla
    Renesme skrev 2011-10-17 09:02:10 följande:
    Tack för svaren! Än ger jag mig inte, en vecka till får det. Till saken hör att innan hon började somna så tidigt så sov hon ca 19.30-7 så det är lt inte otänkbart för henne :) men ska fundera överdagsvilan. Vill i största mån låta henne styra själv men snart blir ju 4.30 03.30 och det är ohållbart redan nu...
    Jag tror inte att det måste vara omöjligt att ändra tiderna, har gjort det själv ett par gånger. Anledningen var en gång att deras pappa jobbade ständigt kväll och behövde få sova längre, då vaknade barnen kl 8 de också och lade sig 20.
    En annan gång har det varit att vi måste upp tidigt, det är lättare, då väckaer man dem bara och lägger tidigare.
  • Tokstolla

Jag förstår inte problemet... Ditt barn sover drygt nio timmar nattetid samt över en timme siesta?  Vi hade varit överlyckliga om vår son haft den dygnsrytmen då (han sov 7 tim på natten och max 1 på dagen). Nu är han snart två år och sover jättebra. ca 20-07 på natten och drygt en timme på dagen. 

Mitt enda tips är nog tyvärr att ni drar på när barnet går och lägger sig. Det tar ett tag innan de vrider på klockan om barn är vana att vakna en viss tid så ge inte upp efter ngr få nätter om du får för dig att testa.  

• Renesme

Men varför skulle det inte gå att flytta dygnet? Det är ju det vi gör mellan sommar och vintertid. Tror det handlar om att ge det tid. Har har det äntligen börjat ge effekt tror jag. Idag sov hon till 6! Och på förmiddagen idag sov hon 1.5 istället för 30! Har tagit ca 3 veckor.

• MIC

Min son vakande runt 0430-0500 tills han var ca 3 år. Det var bara att gilla läget och själv gå och lägga sig tidigare. Vi provade allt men han vaknade tidigt ändå! Ganska knäckande. Nu sover han till 0600-0630 och det tycker vi är sovmorgon numera....

Isak - min solstråle - 080701
  • Ung Mamma 91
    Alexi skrev 2011-10-17 09:13:37 följande:
    JA tack och lov att sonen sover längre nu då det är mörkt ute! haha (:
  • stor grön drake

Min son blir 2 år om några veckor och här i huset är alla dagar med sömn till kl 6 bra dagar. Vaknar han 5 somnar han inte om. Vaknar han före 4 kan det gå, vaknar han mellan 4-5 är det svårt men kan gå efter mycket skrik.
    Underbart, eller så inte.
    Största felet med sonen är inte de tidiga morgnarna utan att han minst en gång per natt skriker så jag vaknar (maken däremot skulle sova igenom kärnvapenkrig) och det tar ett tag innan jag somnar om. Jag har inte stort sömnbehov, 6h/dygn är ungefär lagom, bara jag inte blir väckt...

Sonen lägger sig ca 19:30-20, senareläggning (vilket vi testat i utdragna perioder) har inte resulterat i längre morgnar, däremot har han sovit längre senaste veckan sen han började få kortisoninhalationer mot sin hosta. Tidigare somnade sonen 18:30, men vaknade lika tidigt. Senareläggningen gjordes för att han inte var trött den tiden mer, men har som sagt inte gett någon förlängning. Vet ej vad han sover på dagis, det ahr varit si som så med det, innan sommaren sov han 2-2,5h i vagnen, nu sover han inne på madrass och inte lika länge. Hemma kan han slå till md 4h ibland, utan att det egentligen påverkar nattsömnen.

Svar på tråden Hur ska jag få min 1-åring att sova längre än till 04.45-05.00?