Du måste logga in för att svara i en tråd.

• fair

lågt blodsocker

Jag var hos min barnmorska igår och hon mätte blodsockret till 3,1. Jag har alltid legat kring 5 annars. Hon frågade om jag inte ätit nåt innan, men jo det hade jag, ca två timmar innan, både vitt bröd och frukt. Sen sas det inget mer. Jag tycker att det lät lågt, men vad innebär det? Bör jag prata med vårdcentralen imorrn? Blev som orolig....

• Svar på tråden lågt blodsocker
  • vadskajaghetadå

nej lågt blodsocker är vanligt vid graviditet, framför allt i början, det indkerar in på nåt, högt däremot är nåt helt annat, då kan du ha fått  diabetes. jag har typ1 diabetes. ha med dig lite druvsocker och frukt om du känner dig trött och okoncentrerad.

• fair

Okej. Jag är i vecka 27+3. Tycker bara det var så konstigt att det var så lågt. Kan det vara farligt med lågt blodsocker?

• Lottizen73

Nej det är inte farligt bara att man kan bli lite matt o ev yr

• fair
    Lottizen73 skrev 2011-10-18 03:42:18 följande:
    ok. tack! Har haft lite ångest över det där nu.... :/
  • Tokstolla
    Lottizen73 skrev 2011-10-18 03:42:18 följande:
    Jo, det är farligt! 

min man lider av detta (hypoglykemi). Om blodsockret sjunker ännu mer kan du mycket väl hamna i koma. 

För att undvika att det sjunker så drastiskt ät regelbundet och helst inga snabba kolhydrater. Ta dessutom gärna med dig dextrosoltabletter eller något väldigt sött i handväskan. Enligt sjuksköterskan som pratade med min man så var choklad för långsamt. Banan var lite bättre. Är du hemma och har känningar  (att du darrar, svettas eller känner dig konstig i allmänhet) så kan du ta ett litet glas mjölk, -det är super. 

Lyssna ordentligt på kroppen bara så är det ingen fara =) 
  • Tokstolla

Ja just det. 

Angående länken. Det står att man inte kan få denna typ av känningar om man inte har diabetes men det är inte riktigt sant. Min man är frisk för övrigt, ingen diabetes eller annat knepigt. Och när man är gravid är man ju frisk men räknas ändå inte in till "vanliga människor"  så det är inte så att du utvecklat diabetes bara för att du har känningar/ sänkning. Du är helt enkelt gravid. =)

• Längtarefterliten
    fair skrev 2011-10-18 02:29:27 följande:
    Okej. Jag är i vecka 27+3. Tycker bara det var så konstigt att det var så lågt. Kan det vara farligt med lågt blodsocker?
    det är ju farligt om de hamnar för lågt.. jag är diabetiker och min sköterska ska att hamnar ja på runt 1,5 så hamnar man i koma..
  • vadskajaghetadå

Jo jo men jag tror inte att det är supervanligt.

Längtarefterliten skrev 2011-10-18 06:57:02 följande:
    det är ju farligt om de hamnar för lågt.. jag är diabetiker och min sköterska ska att hamnar ja på runt 1,5 så hamnar man i koma..
    Shit det var det värsta jag har hört :O

jag har ALDRIG ens svimmat och jag har legat på 1.0 ett flertal gånger. Det kanske finns vissa som möjligen skulle svimma på 1,5 men absolut inte koma.
    Vad är det för inkompetenta människor egentligen, blir ju ledsen av att läsa detta :( 
Svar på tråden lågt blodsocker