• Forumvärd

    Vad har ditt barn lärt sig? Tävla och vinn en dator från Dell!

    Våra småbarn inleder sin väg in i cybervärlden allt tidigare. Först kryper den omkring bland kablarna, sedan upptäcker de knapparna och senare börjar de interagera med datorn. Faktum är att våra barn kommer att lära sig använda datorer långt tidigare än vad vi lärde oss att använda fjärrkontrollen på TV:n.  
     
    Har du en liten kille eller tjej som roas av att leka vid datorn?
    Vad har de lärt sig?
    Vill du berätta det för oss så kan du vinna en ny dator från Dell
    .
    Vill du vara med?
     
    Det enda du behöver göra då är att:
     
    ·         skicka in en bild som representerar något av följande, läsa, räkna eller problemlösning.
    ·         Berätta vad du tycker är det bästa användningsområdet för datorn, när dina barn använder den.

    Vi på redaktionen väljer de 5 bästa alternativen som därefter läggs ut på Familjeliv.se för omröstning bland övriga medlemmar.
     
    Vi vill ha ditt bidrag senast den 3 november!

    Omröstningen startar den 4 november!
    Lycka till! Solig


  • Svar på tråden Vad har ditt barn lärt sig? Tävla och vinn en dator från Dell!
  • Oklok


    Léo 4år, fick "lov" att börja sitta vid dator för några veckor sedan.
    Döm om våran förvåning om hur mycket han har lärt sig på den korta tiden.
    Han har börjat lära sig principen med att räkna med + och -, om man har två och lägger till två så räknar han det till fyra. Han har även lärt sig bosktäver och ljuda ihop ord. Han har ett spel på dator där det är en bild på en sak och så ska man para ihop det med rätt ord, det sitter han och ljudar ihop och får rätt.


    Men nu till det roligaste som hände för ett litet tag sen, Léo satt och höll på med det här para ihop spelet på datorn och brevid och titta satt lillebror Ludwig 2år medan jag röjde undan efter middagen.
    När jag kommer in till dem i soffan satt de där och ljuda bokstäver tillsammans! Léo satt och lärde lillebror bokstäver! Han hade även plockat fram en bokstavsmålarbok, sådär satt han och visa brosan bokstäver på datorn samtidigt som han hjälpte lillebror och hitta dem i boken, samtidigt som han lärde Ludwig vilken bokstav det var!!


    Lärare redan vid 4års ålder, tack så mycket it-världen för en framtida proffesor!Skrattande


     

  • HelenaHE


    Ludwig 3 år ( när kortet togs) med Down Syndrom använder datorn flitigt. Just här facebookar han
    Datorn är en fantastisk läranade sak som hjälper Ludwog otroligt mycket i hans utveckling. You tube och kolla teckensånger bl.a. Tränar även finmotoriken. Helt otroligt hur snabbt dom små liven lär sig.
    Som mamma till et funktionshindrat barn ger datorn mig möjlighet att "träffa" och rådfråga andra föräldrar i samma situation. Vilket är guld värt
  • Forumvärd

    Idag är det sista dagen att lägga in tävlingsbidrag! Solig
    Tack för alla fina bidrag och ni som inte ännu lagt in något passa på nu!
    I morgon kommer omröstningstråden upp!

  • suziz


    Jag har två barn som älska att sitta och jobba i datorn, här är min yngsta som lagt beslag på mammas dator. Hon spelar ett spel anpassat till små barn där hon får öva sig på problemlösning. Hon får koncentrera sig på vad hon vill göra och få datorn att lyda vilket inte alltid är det lättaste.

    Mina barn får främst sitta med spel som har en tydlig pedagogisk tanke bakom, träna former, färger, bokstäver, siffror. Just att skriva bokstäver är något som datorn är bra till då det är svårt för de små att forma bokstäverna för hand, min 5-åring kan visserligen skriva med en penna men frustrationen är stor när bokstäverna inte riktigt blir som han tänkt.
  • änglen


    min 7 åring & jag hittar svar på alla våra problem på familjeliv :) snacka om problemlösning ;) Vi hittar tips på lekar, vi hittar recept, vi hittar vänner, vi hittar svar på alla våra frågor YOU GO Familjeliv :)
  • Lingonbär


    Mina små slår sina kloka huvuden ihop för att lista ut hur man får mammas dator att låta sådär roligt.

    Det bästa med datorn är alla barnspel som finns gratis eller för en billig peng som faktiskt är jättelärorika. Stora killen, som är snart tre år, kan redan de flesta bokstäverna i alfabetet tack vare en hel del spelande på sin minidator som tyvärr blivit för lätt och tråkig för honom.
  • snodo

    Vår dotter använder datorn dagligen. Hon spelar spel och tittar på filmer och lyssnar på musik.
    Här tränar hon tangentbordsträning och har börjat bli ganska duktig.
    Det är också väldigt roligt att använda datorn efter henne för hon har alltid hittat på något roligt som lämnar avtryck. Som att byta bakgrundsbild eller ta en massa foton på sig själv med kameran. 
    Bifogar bild på tangentbordsträning och även en bild som representerar hennes egna påhittade hyss.

  • SmileyMalin


    Jag som dels är förälder men även håller på att utbilda mig till förskollärare är verkligen glad åt att den förlegade syn som rått på barns datoranvändande äntligen börjar bytas ut mot en mer positiv syn. Jag tror verkligen på datorers hjälp för att stimulera barns språkutveckling, matematik, problemlösning men också för att utveckla deras sociala sidor som så väl syns på bilder där storasyster och lillasyster delar ett intresse vilket leder till gemenskap och kommunikation.

    På just den här bilden surfar storasyster på bolibompawebben. En sida där jag känner mig säker att låta henne pröva sig fram. Hon är helt fokuserad på att lära sig räkna med fåret Shaun och lillasyster som precis börjat visa intresse för siffror följer intresserat allt storasyster gör! Matematik, språk, kommunikation och samspel på samma gång


    Mina barn använder datorn till att träna på siffror, bokstäver, färger, former osv via anpassade program på webben. Min stora flicka tränar upp empati och problemlösning med hjälp av ett cd-rom spel där hon sköter om kaniner och spelar olika spel. Barnen gillar också att lyssna på spotify och lillasyster kan sitta och lyssna på enkla barnsånger som "lille katt" gång på gång på gång. Själv har man ju en viss begränsning för hur många repetitioner stämbanden klarar av Vi tittar även på roliga och intressanta klipp på youtube och söker svar på alla 5-åringen "hur funkar det här" frågor via google.


    Men trots att jag verkligen tror på att ett lagom frekvent datoranvändande är positivt även för mindre barn så sitter mina barn nästan aldrig vid datorn. Det är helt enkelt inte praktiskt genomförbart.


    Vi har enbart en stationär dator i hushållet och ingen laptop/surfplatta eller liknande alternativ. Och jag som studerar sitter en stor del av tiden och läser eller skriver på datorn. Därimellan ska även maken hinna få lite datortid och då blir det helt enkelt knappt någon tid kvar till barnen Och som student och småbarnsförälder  är man ju inte direkt stenrik


    Men med en laptop i hushållet skulle alla nog hinna få lagom mycket tid vid en dator


     


     


    Nellie 060510 Leah 090921
  • Maria222


    Vår son upptäckte datorn när han var två
    Att hans intresse skulle bli stort var  inte svårt att förstå
    Vid datorn får han träna sin koncentration
    Lära sig läsa och räkna multiplikation
    Av tomten önskar han sig en dator från Dell
    Och jag kan intyga att han har varit så snäll, så snäll
    pojke 0706 och pojke 1008.
  • Forumvärd

    Nu är det bara några få timmar kvar av första delmomentet i tävlingen.
    I morgon kommer omröstningstråden upp så passa på att lägga in era bidrag innan midnatt!

  • runakrq

    Det här är Tino, 1 år, som tar sina första steg mot att skriva och räkna i ett program som pappa gjort åt honom:



    Vid datorn övar Tino sin motorik,
    sittande där är han sin pappa så lik!
    Och Dinosaurietåg på SVT play
    ser han så ofta han får med mig!
    När han blir större gäller google och spel...
    Då hade inte en Dell suttit fel!
  • saxon


    Matilda 4 år har spenderat mycket tid tillsammans med sin pappa framför datorn där de byggt ett stort slott tillsammans i Minecraft. Tidigare stod Matilda bara för designen, men numera bygger hon helt själv. På bilden syns ett av de sovrum hon designat.

    Datorn är också ett fantastiskt hjälpmedel när hon övar på bokstäver. I word testar hon olika bokstavskombinationer, suddar, ändrar fram och tillbaka och frågar oss vuxna vad hon just skrivit. Nu är hon mycket nära att knäcka läskoden.
  • Ingen som du känner

    Vår dotter på 7 år vill att alla ska må bra och tycka om varandra.
    Ibland lånar hon mitt facebook-konto för att skriva något viktigt som hon vill att "hela världen" borde veta.
    Häromdagen hade de lärt sig några ord i skolan som hon tyckte var väldigt bra och viktiga.
    Vi hjälptes åt att skriva in det på facebook och så här blev det denna gången:


    Jag har lärt mig 3 nya ord i skolan idag och ville dela med mig av dem så att alla ska trivas bra.

    ANSVAR - Man ska ta ansvar för sig själv./ Man ska sköta sig själv.
    OMSORG - Man ska ta hand om andra.
    HÄNSYN - Man ska ha respekt för andra och man skall lyssna på andra.


    Kram (Namn)


    Hon är också ett stort fan av Michael Jackson, och länkade nyss till "Heal the world" för hon tycker att det är en viktig sång.


    Det är den som de sitter och lyssnar på vid datorn på bilden.


    Snacka om problemlösning! Hjärta


     


  • vampyria2

    Får jag fråga en sak, skriver ni nån liten blid text till bilderna? Kom på att tex om jag har turen att bli utvald så är ju mitt kort lite konstigt utan nångon förklaring till den Drömmer

  • Ziggystardust


    Imre, snart 3,5 år, har gillat att sitta framför datorn sedan han var ca 3-4 månader gammal. I början tittade han på olika barnfilmer på svt play och youtube t.ex. För ca ett år sedan började han vara intresserad av bokstäver och tittade på mycket alfabetssånger och liknande. Han har nu kunnat alla bokstäver länge (både stora och små) och har nu också börjat intressera sig för siffrorna och har nu börjat vilja skriva på datorn. Han säger vad han vill skriva och så talar vi om för honom vilka bokstäver han ska trycka på. På bilden ovan skriver han polis. Han spelar även olika spel, Kalle kunskap har varit en favorit. Han är väldigt duktig på att styra datorn med musen och kombinera det med att klicka och använda tangenterna. Datorn han använder är min gamla laptop som inte funkar så jättebra, flera tangenter lossnar hela tiden bl.a., så det skulle sitta fint med en ny Flört!
Svar på tråden Vad har ditt barn lärt sig? Tävla och vinn en dator från Dell!