• ToKar

Juli bebis 2012

Värkar fick jag pga färdknäppen enligt min bm som jag pratade med nyss.. Det ledde till pinvärkarna... vad onödigt känner jag såhär efteråt. är ju helt utmattad... inga fler vräkningsförsök för min del iaf.. Visste inte att det inte var samma grej som en riktig värkstart. Trodde att det skulle sätta igång Riktiga värkar

• ToKar

Grattis hannavirrpanna!!

jag har haft förvärkar hela natten som jag vaknat av.. inga riktiga värkar dock.. jag hoppas att bebisen vill komma ut imorgon så idag tänkte jag ta det ganska lugnt! 3 dagar till bf. Med sonen gick vattnet två dagar innan och kom ut 12h senare. Hade väldigt lite känningar just den dagen .jag hoppades ju iskallt att jag skulle föda innan bf nu med, men det återstår att se

om ni får mindre känningar så tror jag det är ett bra tecken!! Nu kämpar vi på

• ToKar

Sajo81. Kämpa på, promenera runt så kanske det tar fart. Mitt vatten gick nyss, precis som förra gången. Vi är på väg till förlossningen. Förra gången var han ute på 12 timmar så det kanske går fortare nu.. får promenera nt lite på sjukhuset så kommer nog värkarna.. har mensvärk nu Jag kommer få bebis på exakt det datumet vi önskade. Jag och min man träffades, förlovade osa och gifte oss den 20e. Plus att sonen föddes den 20e...

• ToKar

Vi fick en tös 4h efter vattenavgång. 3835g och 51 lång. helt bedårande

• ToKar

Tack alla och grattis till Trolla och Owner!

sajo81, håller tummarna att det är på G

• ToKar
    nilepile89 skrev 2012-07-27 10:00:08 följande:
    Usch va öm jag är i brösten. Lillan vill suga dygnet runt sover ingenting. Idag blir hon 2 dygn klockan 14 så går in på 3 dygnet. Men jag funderar om jag kan ge henne lite tillägg för att göra henne mätt eller napp om det är sugbehovet. Ammade henne 2 timmar i sträck om inte mer inatt och då sover hon på mig i ca 1 timme sedan vaknar hon igen och gråter slänger sig till bröstet. Jag kan knappt gå på wc ju. Bm säger att det är så nu. Men jag mår så dåligt känner mig otillräcklig. Dålig sömn i 3 dygn sovit sammanlagt 6 timmar kanske. Förlåt men måste gnälla lite. Första gångs mamma som man är.

det blir bättre. jag lovar. det sägs att tredje dygnet är det värsta!! Hon kämpar för att få igång produktionen.. Jag är inne på sjunde dagen och har fått pumpa ur en halv liter för att inte spränga brösten :p har dock fått stockning på högra bröstet. En stor klump.. men det försvinner nog i och med att spändheten och svullnaden minskar... jag har masserat och handmjölkat ur i duschen. Varmvatten gör tydligen att det går snabbare.. Men det blir snabbt bättre.. smörj, lufta och försök lindra. Ta alvedon om du får ont! skickar en styrkekram. Vet hur det känns då jag precis klarat mig igenom helvetesdygnen.. brösten var som stenar, dunkade och gjorde skiiitont... jag funderade på att ringa en kirurg och be dem skära av brösten.. så less var jag.. men de sitter kvar haha
  • ToKar

och grattis till alla bebisar . tiden går så fort att jag inte hinner med alls... Min lilla Elvira är redan ev vecka gammal!!! hon föddes ju igår känns det som. Vi börjar få lite rutiner här hemma iaf.. har dock svårt att slita blicken från lilltösen så det blir inte mycket gjort här hemma, för min del iaf . Nu ska mannen och sonen ut i skogen och plocka bär och svamp. Då ska jag och lilltussan passa på att slumra en stund. Amningen tar på krafterna.. Men det börjar ordna till sig Nu ska jag smaska i mig blåbär och grädde.. De plockar och jag äter... Väldigt bra deal tycker jag B-)

Här är det toppenfint väder. Ska försöka gå ner till stranden senare med familjen.. Hoppas ni andra har lika härligt väder

• ToKar

är det någon mer som svettas och blir sjukt varm under natten?? vaknar i en stor pöl typ. Vet inte om det beror på amningen eller nån omställning efter förlossningen. kommer inte ihåg att det var såhär förra gången..

• ToKar

har en lite tjej med magplågor flera timmar under nätterna.. usch så jobbigt det är... jättenöjd annars på dagarna. Måste skaffa magdroppar imorn.. såhär kan man ju inte ha det :-/

• ToKar
    anjiali skrev 2012-08-15 18:05:00 följande:
    Väcker ni era bebisar på dagen om de sover mycket? Milea sov dåligt igår och inte super bra inatt heller. Idag somnade hon vid halv två och vaknade nu. Hon har sovit jätte skönt. Men andra dagar har hon börjat kvällsamningen och i bästa fall somnat för natten vid senast 21. Nu vet jag ju att deras rutiner ändras hela tiden. Men som frågan löd. Väcker ni era bebisar för att styra lite eller får de sova hur länge och när de vill ?

vi håller vår tjej vaken på kvällen. Runt 19-20 till 23-24.. i morse vaknade hon vid 7.30 för att ammas.. rekord hittils. Hoppas det håller i sig en kväll sov hon hela tiden men då vaknade hon 01 och somnade 05. ingen hit.. det gör vi inte om igen. Hon måste ha sina vakentimmar på kvällen..
  • ToKar
    EllaBella02 skrev 2012-10-17 20:50:38 följande:
    Här äter vi minst 4 gånger per natt, så du är inte ensam. Jag försöker att stå ut och fortsätta med helamningen då vi börjar lite smått med vanlig mat nu och smyger in det lite försiktigt. Tror att det blir nya sovrutiner sen när de äter mer vanlig mat : )
    Min son åt 2-5 ggr per natt tills han var 15 månader! haha. Så nå större hopp att tösen ska sluta nattamma har jag inte än på ett bra tag Jag tycker mest att det är mysigt med nattammandet. Vi samsover. När hon gnäller stoppar jag in tutten och sen blir det tyst. Har ingen aning om hur många gånger hon äter? Jag sover under tiden

Jag blir så deppig och trög om jag inte har nåt att göra när jag är mammaledig så jag började plugga på distans. Hellre det än hushållssysslor  dagarna i ända... Är det fler som pluggar?? Jag ska försöka skriva kandidatuppsats till VT. alltså försöka... Sen OM det går är en helt annan fråga... Blir det tufft får sonen gå fler timmar på förskolan. Men han är 3,5år och underhåller sig själv så jag tror mest det är lillan som kommer leva om.
  • ToKar
    Hera78 skrev 2012-10-18 14:24:00 följande:
    Hur funkar det med föräldrapenning när man pluggar på distans? Kan man kombinera det med studiemedel eller måste man ta studielån?

bara man är med barnet när man tar ut FP så kan man plugga. Jag tar även CSN bidrag. Det har jag kombinerat många gånger. FP är lika som med lön. Huvudsaken man inte tjänar mer än ett visst belopp så går det bra. Då kan man ju minska föräldradagarna, om man vill...
  • ToKar
    anjiali skrev 2012-11-09 07:02:53 följande:
    Momster : fy vad läskigt å vattenkoppor på det !!! Sladdis och Skuttare: inget kul alls för er. Hoppas bebisarna snarast mår bättre och ni får sova !!! Vi har frisk bebis men får inte sova . Hon somnade 23 tillslut. Klockan fyra hade jag varit uppe och ammat tre gånger. Tre gånger på fem timmar känns inte ok. Sen vaknade vi nu vid sex och nu börjar dagen . Jag ger den här fasen Max två veckor till sen stänger jag fan i mej mjölktuttfabriken. Tänker inte gå med på att det ska vara så här, vill inte bryta ihop och känner att jag blir snart galen utan sömn. På måndag är hon 18 veckor så två veckor till Max !!!

kan du inte liggamma och halvsova samtidigt? vissa nätter äter min lilla tjej konstant utan att släppa tutten.. men jag sover samtidigt så min sömn blir inte spec påverkad. Vissa tycker det är konstigt att vi sover såhär men jag tycker det är mysigt och det är dessutom enklast så...
  • ToKar

Är det fler som fått nya råden om smaksensationer? från fyra månader får de smaka lite allt möjligt från fingret, max ett kryddmått .Detta för att vänja smaklökarna vid olika smaker. Vid 6 månader ska vi börja med smakisar. Inte samma utan variera... fick en bok från BVC tror den finns att ladda ner på nätet också...

• ToKar
    Sladdis skrev 2012-11-12 21:01:28 följande:
    EllaBella: Mitt BVC sa också att man kunde ge smakisar från 4 månader men det är ju bara ett finger doppat i maten. Det är stor skillnad mot dem som ger teskedar och som ökar med teskedar hela tiden. Då har man fort ett helt mål långt innan 6-månadersdagen.

Ja och det låter ju mkt bättre nu tycker jag. Det blir ju ändå som helamning eftersom att smakisarna är så pass små. När jag ammade sonen började vi med smakisar vid 6mån. Det känns för tidigt att börja med mat redan men att få testa smaker för att vänja henne känns helt ok. Jag är lksom inte redo att minska amningen på ett bra tag. Man gör ju det som passar men jag gillar verkligen de nya rekommendationerna. de passar oss utmärkt.
  • ToKar

Sonen var över 2 år när han fick eget rum. Förmodligen får de dela rum. Vi har en hel övervåning som vi inte bor i ännu. Men det tar nog ett tag innan vi flyttar upp och de får varsitt rum. Jag vill gosa på nätterna så länge jag bara kan medan de är små.. Och nattamma. Jag har inte räknat med dottern har nog ätit minst 10gånger inatt. Hungrig liten tjej :)) jag läste om sömn igår och det stod att barn ska helst nattas vid 19-20 annars blir de övertrötta. Hon har varit uppe till 24 varje kväll. övertrött och gnällig. Har kämpat med att få henne att somna. Igår la vi henne klockan 19.30. Nu är klockan snart tio och hon har inte vaknat ännu... det var jättelätt att lägga henne. helt galet.... Tänk vad vi kämpat på kvällarna i onödan. visserligen var babyvakten på och så fort hon började gnälla gick jag in och ammade, ca 4ggr. lilltussan är van vid fri tillgång till maten.. :) ska fortsätta med tidig nattning. Dock var pappan lite rastlös utan bebis att underhålla... Ibland känns det som att vi krånglar till det för oss själva. men men... gör om, gör rätt ;) tur att google finns

• ToKar

Glasburk är nog inget vidare. Däremot kan man mixa mat och göra klickar på ett bakplåtspapper och sedan frysa in. När de blivit hårda så lägger man dem i en påse. Så gjorde jag när sonen var bebis och ska göra likadant nu. Man kan ha allt för sig eller blanda hela måltider. Jag gör lika till gröten. Banan skivar jag och fryser in. Då är det bara att ta fram en skiva och micra med vatten i 30-45sek och sen blanda i gröten.. Annars får h ag bara slänga en mass frukt och det vill jag inte :-s

• ToKar
    cattiwik skrev 2013-01-16 13:57:06 följande:
    Hur många av er ammar fortfarande?

Jag ammar. Hittills har min dotter börjat med gröt på kvällen. Har fryst in smakisar så vi är redo att börja snart. Hon blir 6 mån i helgen...
  • ToKar
    FruSandra skrev 2013-02-17 21:21:07 följande:
    Min lilla ögonsten har blivit jätte förkyld, hostig feber och på nätterna har han falsk-krupp.. Mitt hjärta gråter! Man verkligen känner hur jobbigt han har att andas och den täppta näsan gör ite de bättre.. :( vi har höjt upp sängen i högläge men inget hjälper.. Pratade med 1177 idag o blev bara förbannad. Hon sa att ja skulle ge honom honugsvatten!!! Ja fråga hur hon kunde säga de, när honung blir giftigt när de är så små. Då sa hon, ja ja ser att an är lite för ung... Men tänk om ja inte vetat de.. O gett honom vatten :( Imorn ska ja iaf ta kontakt med vårdcentralen.. Ja vill att han ska få nån som helst hjälp...

Räddaren i nöden för vår tjej var Nezeril från sju månader. Det är avsvällande vilket är väldigt stor skillnad från koksalt etc. Det spolar bara. Så jag skulle rekommendera riktiga grejer. Näsan kommer rinna rejält från näsan och nästa dag är det betydligt bättre. Jag sprayade så mkt som det stod på sprayflaskan! Vår tjej har haft två jobbiga förkylningar på rad med över 40graders feber båda gångerna. En veckas mellanrum. Då var det synd om henne :(
Svar på tråden Juli bebis 2012