• ToKar

Juli bebis 2012

Nu är det vetekudde, alvedon och sängläge som gäller. Appen på mobilen menade allvar när det stod att förvärkarna ändrar karaktär... Hualigen... ont ont ont...

Hoppas kuren hjälper och att det släpper snart... 46 dagar kvar för mig så ikväll vill jag inte ha ut nån bebis. Smärtan vore ju mer välkommen om sisådär 25-40 dagar...

Ang. tryck så hade jag det tidigt förra graviditeten... Nu är det inte lika illa. Bara när förvärkarna kommer och huvudet trycker neråt.

• ToKar
    millifjor skrev 2012-06-13 19:03:20 följande:
    Okej, en mall var ju bra, men om man inte har några speciella krav eller så måste man skriva ett då eller kan man strunta i det? känner mig stressad över att knåpa ihop nånting som jag ändå inte vet när/var/hur jag vill ha det

Vi har aldrig skrivit nåt och jag känner personligen att ett brev skulle kanske kunna missuppfattas så jag känner mig tryggare med tvåvägskommunikation. De frågar och jag/mannen svarar. Det fungerade super förra gången, eller mja, inte med första barnmorskan för hon var riktigt otrevlig, bröt faktiskt ihop för att hon var så tuff. Vattnet gick när jag var hemma och det kom typ en liter. När vi kom in till förlossningen så skulle hon lukta på bindan för hon verkade inte tro på mig!? Sen sa hon "men du verkar ju inte ha så ont så du får nog åka hem"... Sen var det skiftbyte och jag fick en underbar bm som också sa att barnmorskan innan hade betett sig illa! och att det var bra att jag vägrade åka hem för annars hade jag förmodligen fött hemma.

Men inget brev i världen hade fått den första barnmorskan att ändra sig. Hon kom tillbaka på morgonkvisten och frågade lite försiktigt "jaha, så det blev en bebis ändå?"... pust. Jag hoppas att jag får en bra bm från början den här gången!

Har de ens tid att läsa breven? När jag födde så fick jag larma om jag skulle ha hjälp med smärtlindringen eller hade några frågor för de sprang runt överallt och hade knappt tid med de som skulle föda. När krystvärkarna började så stannade en bm kvar hela tiden, men inte under öppningsskedet. Det var ganska skönt faktiskt. För då fick jag och mannen försöka hantera smärtan tillsammans utan att nån annan la sig i
  • ToKar

Jag har en massa papper eftersom närmaste sjukhus ligger i ett annat län och då kan de tydligen inte se nåt i datorn..

• ToKar

Den kan lossna veckor/månader innan, lite i taget... å så kan det kan vara vita strimmor med, haha. Min lossnar mer och mer. Började i v 32 ungefär. Var likadant med sonen.. kanske därför förlossningen började med att vattnet gick, det fanns nog ingen slempropp kvar, hehe. Jag är öppen och har varit det ett bra tag. Yttre tappen alltså. Så kan man tydligen också gå i flera månader. Hoppas att vattnet går den här gången med, det var väldigt lämpligt faktiskt, då vet man att det är på G på riktigt och behöver inte klocka värkar :)

Kul att det börjar bli lite förlossningsdiskussioner... Märks att det börjar bli dags för lite bebisar nu   

• ToKar
    snoffsan08 skrev 2012-06-14 12:59:02 följande:
    Oh, om jag inte får min igångsättning godkänd så hoppas jag INTE att min förlossning börjar med vattenavgång Glad I så fall blir det bråttom bråttom, då minstingen kom ut 30 min efter vattenavgång.

Men hur har ni fått bm till att kolla tappen och så? Eller hur vet du att du är öppen? Jag har inte kollats en enda gång. Men ni andra kanske har haft större behov av det? 
    De kollade på spec. mödravården (en läkare). Hon mätte även tappen via Ul. Har haft mycket förvärkar och Sd. De undersöker bara om det behövs
  • ToKar
    FruSandra skrev 2012-06-14 14:36:18 följande:
    Varning för äckel... Ja har de senaste dagarna fått tjockare/ krämigare flytningar, kan de va början på proppen? Eller märks de markant som en älflytning typ?

Mkt troligt. man brukar få kraftigare flytningar mot slutet ..jag börjar bli lite nervig nu. har bytt binda flera gånger på 1-2 timmar (kommer slemklumpar). har haft relativt kraftiga förvärkar hela dagen, ca 3-4 per timme. Bli nog kanske en sväng till förlossningen om det inte slutar snart :-/ vecka 34+4 idag
  • ToKar
    En liten skrev 2012-06-14 15:11:48 följande:
    Oj det var lite tidigt. Har du möjlighet att lägga dig ner och vila eller ta ett bad så gör det! Men åk in på koll, heldre vila på en brits på förlossningen  än att gå orolig hemma?
    Jag tog alvedon och ska lägga mig i sängen nu. Har en treåring som blir sur så fort jag lägger mig i sängen. Satte igång en film och gjorde lite fika åt honom så jag hoppas det funkar ett tag iaf. Mannen kommer om 1,5 timme så jag hoppas han inte hinner tröttna. Har nämligen vilat halva dagen idag så jag förstår om sonen är less :-/  Förvärkarna brukar vara som mest intensiva på kvällen. Det är det som oroar mig, att det hållit i hela dagen +en massa slem.

Att vara gravid är en sak men att vara gravid och samtidigt underhålla barn är inte det lättaste, det verkar som att fler har samma dilemma....
  • ToKar
    En liten skrev 2012-06-15 09:13:37 följande:
    ToKar : hoppas att det lugnat ner sig under kvällen och natten.

Anjiali: Krya på dig man känner sig inte så stor när man är så sjuk. Dessutom med våra gigantiska magar är det jobbigt att bara stå på alla fyra.... Hoppas du får hjälp idag och att du blir snabbt bättre!
    Jo det tog ett väldigt bra tag innan det lugnade ner sig. Det blev en massa smärtstillande, dusch och vila. På kvällen kom förvärkarna typ 2-3 ggr per timme. Under natten har jag inte vaknat något. Jag är väldigt rörig i magen, måste bero på alla förvärkar och allt molande i magen... flytningarna är väldigt rikliga, för att inte gå in på för mycket detaljer ;) Kommer ta det väldigt lugnt nu 1-2 veckor framöver. Vill ju ha en fullgången bebis :) Jag antar att det inte krävs speciellt mycket nu för att det ska sätta igång. Vi har allt färdigpackat för sjukhusvistelse ifall att vi måste åka in...

Jag har förresten drömt att bebisen kommer den 16e juni. Hoppas verkligen inte att det stämmer..   

Anjiali: Usch för magsjuka. Hoppas att du kryar på dig snart!  
  • ToKar
    Alemonia skrev 2012-06-15 13:53:48 följande:
    Jag instämmer med dig! Det låter riktigt opraktiskt med vattenavgång på annat ställe än på förlossningen. Med dottern så tog barnmorskan vattnet på mig så det skedde väldigt förväntat då Hur smidigt som helst! Jag skulle gärna vara ogravid men känner mig inte redo för etll utan skulle vilja ha tid ordentligt med dottern som snart bli fyra utan mage och graviditetsbesvär ett tag. Det kommer säkert att gå bra men jag är trött och sliten redan nu.

Mitt vatten gick när jag duschade. Väldigt praktiskt tycker jag behövde inte klocka några värkar. Åkte in, promenerade lite och sen började värkarna på riktigt. Jag hoppas det blir likadant den här gången
  • ToKar
    Syster iKa skrev 2012-06-15 22:02:36 följande:
    Låter väldigt praktiskt med duschen!!! Åkte du in till förlossningen sen fast du inte hade värkar????

Det kom grymt mkt vatten och så kom molvärken mer och mer. Hade som vanliga förvärkar men de blev bara kraftigare. Jag har ett svagt minne av att jag hade ganska onda värkar i bilen (ca 2h efter vattenavgång). Var tvungen att vänta in maken som jobbade en bit bort Förlossningen kom igång ordentligt efter promenad på sjukhuset. Det var då de riktigt onda värkarna kom. Då fick jag ett rum och lustgas ca kl 21 (vattnet gick 15.30) Det kan ju gå ganska fort när vattnet har gått nu när jag tänker efter så tog jag en dusch pga molvärk. Tog två alvedon innan... var så van vid förvärkar så jag trodde ju att det skulle gå över, som det alltid gjort innan..
Svar på tråden Juli bebis 2012