millifjor skrev 2012-06-13 19:03:20 följande:
Okej, en mall var ju bra, men om man inte har några speciella krav eller så måste man skriva ett då eller kan man strunta i det? känner mig stressad över att knåpa ihop nånting som jag ändå inte vet när/var/hur jag vill ha det

Vi har aldrig skrivit nåt och jag känner personligen att ett brev skulle kanske kunna missuppfattas så jag känner mig tryggare med tvåvägskommunikation. De frågar och jag/mannen svarar. Det fungerade super förra gången, eller mja, inte med första barnmorskan för hon var riktigt otrevlig, bröt faktiskt ihop för att hon var så tuff. Vattnet gick när jag var hemma och det kom typ en liter. När vi kom in till förlossningen så skulle hon lukta på bindan för hon verkade inte tro på mig!? Sen sa hon "men du verkar ju inte ha så ont så du får nog åka hem"... Sen var det skiftbyte och jag fick en underbar bm som också sa att barnmorskan innan hade betett sig illa! och att det var bra att jag vägrade åka hem för annars hade jag förmodligen fött hemma.
Men inget brev i världen hade fått den första barnmorskan att ändra sig. Hon kom tillbaka på morgonkvisten och frågade lite försiktigt "jaha, så det blev en bebis ändå?"... pust. Jag hoppas att jag får en bra bm från början den här gången!
Har de ens tid att läsa breven? När jag födde så fick jag larma om jag skulle ha hjälp med smärtlindringen eller hade några frågor för de sprang runt överallt och hade knappt tid med de som skulle föda. När krystvärkarna började så stannade en bm kvar hela tiden, men inte under öppningsskedet. Det var ganska skönt faktiskt. För då fick jag och mannen försöka hantera smärtan tillsammans utan att nån annan la sig i