Inlägg från: Tekla78 |Visa alla inlägg
  • Tekla78

Juli bebis 2012

Jättehärlig bild SaJo! Hoppas ni alla haft en lugn kväll/natt!

• Tekla78

Akt83, pumpa framför en varm ugn med luckan öppen. Massera väldigt försiktigt det ömma området när du ammar eller pumpar. Ha vetekudde på bröstet en liten stund innan amning. Jag försökte få tag på sprayen när jag hade stockning, men det var helg och de jag rådgjorde med kom bara med några tips och sa att jag skulle avvakta. Det gick över på 1 1/2 dygn.

• Tekla78

Anjiali, lider verkligen med dig! Innan vi fick barn kände vvi ett par med samma problematik, vilket fick dem att undvika långresor. Vi tyckte att det bara var att sätta ungen i bilen och låta henne skrika "lite". Nu när vi har barn fattar man ju hur stressande det är!

• Tekla78

Fråga angående bröstmjölk i näsan. Hur får man dit dem?! Jag har också hört att det ska vara suveränt, men vet att jag provade med äldste sonen som fick bröstmjölk överallt i ansiktet. Mindre trevligt för honom att få i ögonen liksom. Kanske en renässans-pipett? När Emil är röd i rumpan, för övrigt, har jag en skål vid skötbordet som jag doppar en kompress i och baddar på eller använder istället för våtservett.

• Tekla78

SaJo, fy sjutton! Vad respektlöst av honom! Hoppas du kom iväg och att du fick en trevlig kväll till slut i alla fall och kunde släppa ilskan när du var borta.

• Tekla78

Jag går nu på mjölkfri kost och det är tråkigt, men inte så krångligt som jag först trodde. Produkter som jag trodde "självklart finns det mjölk eller smör i dem" har t.o.m. varit fria från mjölkprotein. Det är svårt om man skulle behöva äta på cafe för det steks i smör, vissa bröd innehåller mjölk och mackor breds ju med smör. Sallad utan ostprodukter borde ju oftast vara safe. AKT83 (eller var det AAEV, blandar ihop signaturerna), har du något äta-ute-tips för mjölkallergiker?

• Tekla78

Emil har inte ont i magen eller fiser särskilt mycket, men bajsar väldigt löst och 15-20ggr/dag. Skippade mjölken från lör 18/8 och då blev det lite bättre. Köpte sedan soyaprodukter mån 20/8 och då blev det sämre igen. Tis 28/8 bytte jag soya mot havreprodukter och det blev marginellt bättre. Men tyckte han blev mycket gladare efter det. Även om han inte direkt varit ledsen så har han inte varit supernöjd heller. Nu pratar vi och skrattar länge tillsammans flera gånger om dagen.

• Tekla78

Anjiali, jag vet inte när man kan återinföra det. Tror man utesluter i några veckor och kollar om man märker skillnad. Vi har återbesök på gastro om två veckor för utvärdering och ytterligare provtagning.

Sandra, för vår del är det komjölksprotein som utvärderas, inte laktos. Emil bajsar ca 15-20 gånger om dagen och det är löst. Tycker mig se en viss förbättring nu, men väldigt marginellt.

AAEV, funkar hamburgare även om den är stekt i smör? Eller steker de oftast i olja kanske?

Hanna, ja i laktosfritt finns mjölkprotein så de produkterna går bort. Läste ett meddelande på Oatleys att en ingrediens i havregurt hade fel i produktbeskrivningen (från deras leverantör i sin tur) så de återkallade produkten och återinförde den igen när den var mjölkfri. Så nu ska det vara fritt fram för Havregurt igen. Jag blev i alla fall väldigt glad igår när vi åt hamburgare med pommes igår. Bearnaisen och hamburgerdressingen innehöll INTE mjölkprodukter till min stora förvåning!

Bakade mjölk- och äggfri sockerkaka med chokladtopping samt mjölk- och äggfri kladdkaka igår (jag letade fram recept då jag trodde jag var tvungen att avstå ägg också) och de smakade helt ok. Sockerkakan var till och med god och saftig!

• Tekla78

Har haft mjölkstockning idag igen... På andra bröstet mot för några veckor sedan. Har ammat ca var 1,5 timme (han har själv velat det) mot var 2,5-4:e timme i vanliga fall. Febern är borta nu, hoppas det gett med sig till imorgon, annars ska jag ringa till BVC och försöka få tag i den där sprayen. Alla är inte villiga att skriva ut den, tyvärr.

Emil rullade från mage till rygg en gång i veckan, men han tippade mest över. Inget medvetet där inte :) Han är väldigt stadig i nacken och har varit ett tag. Känns skönt att man slipper passa den lika noggrant nu.

SaJo, hur har det gått idag med tröttheten och kalaset?

Svar på tråden Juli bebis 2012