Inlägg från: Tekla78 |Visa alla inlägg
  • Tekla78

Juli bebis 2012

Jag är nästan orolig för att Emil sover för mycket. Å andra sidan är han nog förkyld som jag. Han kanske är vaken sammanlagt 4-5 timmar varje dag. Hur mycket sover era? Han är 9veckor snart.

• Tekla78

Skönt att höra att han inte verkar sova för mycket! Så lätt att koppla det till hans magproblem. Har ni andra tagit bort skorven ännu? Hur gjorde ni isf?

• Tekla78

Jag har bokat resa till Island där jag ska hälsa på mina syskon. Ska åka själv med 3,5-åringen och Emil är då 3 mån. Ska bli kul, men lite nervöst.

Jag har ca 5kg kvar till min önskevikt, men är hyfsat nöjd om 2kg. Har mest hållit mig till att inte ta om mat i den utsträckning jag är sugen, sen hjälper mjölkfria dieten till massor antar jag. Gick upp ca 20kg under graviditeten.

En kompis till mig fick barn igår, 9/11 genom planerat KS. Hennes stora tjej och min store kille är lika gamla och har alltid lekt väldigt bra ihop (sedan typ 3mån ålder) så det är så kul att vi är mammalediga ihop igen!

Ellabella02, när får du svar?

• Tekla78

Jag & Emil har träffat mina mammalediga kompisar idag. En har tvillingar o bor på vån 3 utan hiss så hon har det minst sagt körigt!

Igår träffade jag 5 kollegor som också är mammalediga. Dett är så många i min närhet som precis fått barn! Verkligen annorlunda mot förra gången då jag spenderade mycket tid på öppna förskolan för att få vuxet sällskap.

Funderar även på att signa upp i en kör för föräldralediga där man sjunger pop/rock-låtar istället för blinka lilla etc :)

• Tekla78

Jag fick mjölkstockning för 3:e gången! i förrgår. Jäklar vad jag kämpade för att få bort den. Dusch, värmekudde, pump och amning ofta och i konstiga ställningar. Ringde till vårdguiden och undrade över min vita prick som jag fått på bröstvårtan. De gav bara samma råd som vanligt vid mjölkstockning. I bakhuvudet hade jag att man skulle försöka pilla bort den på något sätt, men det skulle jag absolut inte göra enligt dem. Nu har jag läst vidare på nätet och det är precis det man ska göra. Kallas "white spots" och är typ som avlagringar som kan täppa igen en mjölkgång. Jag rullade bröstvårtan mellan fingrarna och liksom tryckte ut som på en finne och vips kom det mjölk därur och jag kunde lösa upp mjölkstockningen. Tyvärr är pricken kvar och den svider så nu ska jag försöka ta bort den efter nästa amning. Som tur var fick jag aldrig feber så det blev i princip bara några timmars kämpande på tisdagkvällen för att få bort stockningen.

I förrgår var jag på gastro med lilleman igen och de mer eller mindre konstaterade att det var mjölkallergi. Det hade blivit marginellt bättre efter några veckors mjölkfri diet och blev radikalt bättre efter två portioner mjölkfri ersättning kvällarna efter varandra. När Emils mage varit bra i ca en vecka började jag med mjölk igen och småbajsandet har gradvis tilltagit så nu är jag tillbaks på mjölkfritt igen. Ska vara helt mjölkfri i två veckor och sedan kan jag börja med lite mjölk vid de tillfällen som jag saknar den som mest, typ mjölk i kaffet.

• Tekla78

FruSandra, 21 par?! Trist att behöva göra sig av med dem.

Anjiali, frågan är om det är sömnen som spökar för dig. Tror att ämnesomsättningen blir annorlunda när man inte sover ordentligt.

Jag har gått ner ganska bra faktiskt. Kan ha de flesta byxor, men topparna sitter som korvskinn ännu.

Min BM sa att jag skulle undvika hopp och studs så länge som möjligt, men om jag ville träna pulshöjande så funkade spinning och sådana aktiviteter bra. Precis som ni säger gäller det nog att lyssna på kroppen ordentligt och sluta om det inte känns bra. Efter 12v kunde jag börja löpträna tyckte min BM, men har hört andra rön som baseras på forskning att man helst ska undvika löpträning det första året!!! Tänkte försöka satsa på att knipa ordentligt och börja löpträna om någon vecka igen.

Förresten.... KNIIIIIP!!!

• Tekla78

www.amningshjalpen.se/index.php&view=article&id=155:vit-proppwhite-spot&catid=3&Itemid=4 www.amningshjalpen.se/index.php&view=article&id=132:tidigare-fragor-vit-propp-white-spots&catid=27&Itemid=65 Har hittat detta på amningshjälpen. Enligt dem ska man pilla bort. Eftersom vårdguiden typ läser efter manus stod väl inte white spots med och de pratade förbi det och fokuserade på stockningen (som i detta fall berodde på min vita prick). De är oftast bra, men är lite för fokuserade på manus ibland :-/ Tror min uppstått pga att jag haft amningsinlägget för länge så det blivit blött där eller nåt.

Svar på tråden Juli bebis 2012