Inlägg från: Tekla78 |Visa alla inlägg
  • Tekla78

Juli bebis 2012

Har inte skrivit om mina nätter för jag tänker att de är för bra för att vara sanna och om jag yppar något eller säger att jag får sova bra kommer han att börja strula på nätterna Sen tänker jag att det är så jobbigt för dem som inte får sova så jag skäms lite. Lägger Emil runt 19-21, får sedan sova till runt 3-4 och därefter till 6-, 7- eller 8-tiden. Ofta somnar han om efter det också, men då måste jag göra mig och storebror i ordning för att lämna på dagis. Han sover helt otroligt mycket på dagen också tycker jag, men både doktorn och BVC-sköterskan som jag pratade med om det tyckte att det var ok.

• Tekla78
    Cizzi86 skrev 2012-09-26 21:54:47 följande:
    Jag vågar inte heller skriva om mina nätter för det är oförskämt bra. Charlie äter bara ersättning. Han får sista maten halv åtta och somnar väl ung halv nio. Sen sover han hela natten.han får mat igen vid halv sju,sju. Man får gå in och ge han nappen ett par ggr under natten men det är ju inget. Han va 3månader i söndags och det känns så konstigt att han sover hela natten...såhär lätt gick det inte med storebror fast han ammade jag till fyra månader och tror jag hade lite snålt för han va ganska grinig och missnöjd under den tiden. Kämpa på alla som har jobbiga nätter,tycker ni är fantastiska som orkar!
    Kommer ihåg när storebror var bebis, då kom maken hem och tog "kvällspasset" för att jag skulle kunna ta "nattpasset". Visst, kunde sova lite på dagen, men var absolut tröttare med ettan! Antingen har jag redan fått min beskärda del eller så kommer det en värre period
  • Tekla78

Smulan: Orkar nog inte läsa även om jag skulle vilja. Stor kram till dig och varma tankar till dem.

I vagnen har Emil body, byxor, luvtröja, strumpor, ibland tossor över och en tunn mössa. Det har blåst mycket här tycker jag så han har haft en eller två tunna fleecefiltar beroende på kylan och locket på för blåsten.

• Tekla78

Sandra, kolla om du har en vit prick på bröstvårtan med det onda bröstet, sk white spot. Det är som en förkalkning och om du lyckas pilla bort den (med väl rengjord nagel eller steriliserad nål) bör mjölken flöda igen. Massera absolut inte hårt, bara lätta strykningar. Jag ställer mig i duschen och handmjölkar direkt när jag får känningar. Stå på alla fyra över barnet och amma med hakan mot det onda också. På amningscentrum där jag var idag tyckte hon att vetekudde skulle användas på axlarna för att få dig att må bra, men för mycke värme på bröstet kunde förvärra situationen av någon anledning som jag inte kommer ihåg. Krya på dig! Stor kram!

• Tekla78

SaJo, kan ni inte flytta till en större BR i samma område tills ni får råd att köpa hus, eller blir det också för dyrt?

• Tekla78

Hmm, kanske ska testa att sova utan BH med handduk under. Tycker det är så obehagligt att läcka bara. Gör det ibland om jag inte har inlägg på dagen och det är lagom kul med två stora fläckar på tuttarna.

• Tekla78

FruSandra, det kommer nog att komma lite lite från det bröstet ett tag, men amningscentrum sa till mig att pumpa skulle jag helst inte göra som en rutin då jag ökar totalproduktionen och därmed ev. risken för fler stockningar. Jag brukar börja och sluta med det bröstet. Fortsätt massera lätt när du duschar tycker jag. Om den inte gör ont kanske du inte behöver stånga dig blodig liksom. Tänk extra mycket på att han får rätt tag om det bröstet så bröstvårtan inte är platt åt något håll, dra honom då mer åt det hållet som den är platt.

• Tekla78

Här är en till som har 12v-fas. Inte jättejobbigt eftersom han är lugnet själv i vanliga fall, men definitivt en förändring från hur han brukar vara. Har också provat att amma precis innan jag lägger mig nu och det blir ingen skillnad i hur han vaknar på natten. Däremot är det skönare för mina tuttar.

• Tekla78

Har också haft förändringar 2ggr. Ena gången tog de ett nytt prov och klippte en bit av tappen för att kolla vidare och det visade inget. Andra gången fick jag skrapa lite, sen har jag inte haft något mer på flera år.

Rutiner... Nä, vi har väl inte några egentligen fast Emil är 13 veckor idag. Ser ofta ut ungefär såhär: Vaknar runt 6-7 och äter, äter igen vid 9-10 och ca var 2-3:e timme efter det. Sover ibland flera timmar i sträck och ibland en liten power nap. Somnar för natten mellan 18-22 och vaknar en gång på natten. Fast det hela är väldigt olika. Har märkt att sömnen på dagen blir sämre ju mer saker jag gör på dagen. Är jag hemma kan han sova mest hela tiden. Vet från första barnet att när man tror att rutinerna satt sig förändras de för att barnet har en fas så det är bäst att inte försöka kartlägga något, haha.

Ingen mjölkstockning i sikte än så länge Har nu ätit SPC flakes sedan den 4:e mjölkstockningen och tänkt ordentligt på taget. Han är fortfarande fruktansvärt ljudkänslig när jag ammar så jag måste säga åt 3,5-åringen att vara tyst och inte hoppa runt. Lättare sagt än gjort kan jag säga...

Idag har 3,5-åringen varit hemma från dagis. Lite för att han var genomförkyld när han vaknade och så att det inte ska bli värre eller smitta, men lite för att bli av med tjatet "jag vill inte gå till dagis, vill vara hemma med dig". Så idag försöker jag vara så tråkig som möjligt för att han ska tänka att det är roligare att gå dit. Han var rastlös redan vid 9-tiden kan jag säga

Svar på tråden Juli bebis 2012