• Hera78

Juli bebis 2012

HannaVirrpanna skrev 2012-06-12 17:53:16 följande:
    Fy fan vad jag blir deppig!! Fick idag reda på att det inte bara är EM i sommar utan även OS!!!! Jag tror jag kommer att börja grina!
    Förlåt mig, men hahahaha hade du missat att det är OS? Jag gissar att du inte är så sportintresserad? Själv ser jag fram emot OS som börjar dagen efter vår BF, jag hoppas på en snäll liten flicka som bara äter och sover så mamma och pappa får titta på OS  
  • Hera78
    SommarDahlia skrev 2012-06-12 18:42:28 följande:
    Om gråten inte är lyckotårar så förstår jag dig! Hatar sport och det räcker gott att behöva se match efter match från EM. Fast jag tar OS med ro, jag tänker nämligen inte tillåta karln att spendera sina pappadagar eller sin semester framför tvn när vi har två barn :)

Hera78: Vi sporthatare har inte missat att det är OS, vi har förträngt det :) Jag hade helt förträngt det och då va jag ändå i London i mars när det höll på att förbereda och stod stora plakat om det överallt. 
    Hihi, tänk vad olika det kan vara. Jag har längtat efter OS i snart fyra år (sedan det förra alltså...), annars är jag inte riktigt en så stor sportfåne som min man och då är det främst fotboll så just nu är det fotboll vareviga kväll men det gör inte mig så mycket, jag tittar på de matcher jag är intresserad av annars sitter jag bredvid med laptopen i knät och surfar på FL
  • Hera78

Hej tjejer, det blidde ingen julibebis för oss, det blev istället en liten juniflicka som fått namnet Olivia.

Hon föddes med akut kejsarsnitt i söndags i vecka 35 (34+4). Vi visste att hon var tillväxthämmad och åkte in för att kontrollera ctg och flödet men fick besked om snitt tre timmar senare. Allt gick bra och fröjen mår bra och har andats själv hela tiden. Hon ligger nu på värmemadrass och sondmatas varannan timme.

När hon föddes vägde hon 1332 gram och var 40 cm lång. I söndags innan snittet uppmättes tillväxthämningen till 36% och man trodde då att hon vägde 1500-1600 gram men det var alltså mindre ändå och tillväxthämningen landade en bra bit över 40%.

• Hera78

Millifjor: jag använder såna, dottern tar inte tag annars men med amningsnapp funkar det kanon.

Något jag lärde mig efter fem veckor är att det inte räcker att skölja och koka dem. Bröstmjölken lägger sig som en hinna som gör att den inte fäster på bröstet och det slutar bara i frustration. Diskmedel är lösningen! Och funkar det för dig råder jag dig att köpa flera (tänk på att det finns olika storlekar), det är skönt att slippa gå upp och göra rent på natten, det är bara att ta en ny och sen rengöra alla på morgonen. Lycka till!

• Hera78

Det stämmer bra, min BM på MVC är Mia L, BM på förlossningen var Safiya. Vem hade du?

• Hera78

Jag förlöstes via akut kejsarsnitt så jag träffade inte barnmorskan där mer än några minuter, minns knappt hur hon såg ut

• Hera78

När vi ger Olivia ersättning (när mjölken inte räcker till) ger vi NAN i Dr Brown flaskor och vi har inget kräks här men så är hon nog inget kräkbarn..

• Hera78

Och vår lilla sötnos heter Olivia Elisabeth, jag ville först att hon skulle ha tre namn men eftersom hon har två rätt långa namn och vårt efternamn är ganska långt så fick det räcka. Elisabeth heter både jag, hennes farmor och gammelfarmor så det var ett ganska enkelt val

• Hera78

Jag måste kolla hur ni tänker kring amning bland folk. Vår tös är 8 veckor och vi har börjat ta emot besök från släkt och vänner och jag har nu insett att jag inte riktigt vet hur jag ställer mig till att amma "öppet" när de är här.

För min del bryr jag mig inte riktigt, jag skulle nog kunna amma med folk bredvid, jag skulle göra det så diskret som möjligt bara. Problemet är att jag inte vet hur gästerna skulle reagera. Hittills har jag därför tagit med mig henne och gårt in i ett annat rum för att amma. Hur tänker ni kring detta?

För några år sedan var vi på fest där en tjej hade med sig sin bebis och utan att ens försöka skyla sig kastade hon fram tutten och kläckte någon kommentar om mjölkkossa. Det kändes inte helt bekvämt att sitta där...

• Hera78

FruSandra: vilken färg har bajset annars?? Olivias har alltid varit knallorange och jsg har inte ätit en kräfta på år och dar

Svar på tråden Juli bebis 2012