• Hera78

Juli bebis 2012

Trolla: var på Gekås i förra veckan. De har börjat sälja Bumbostolar så en sådan och bordet fick följa med hem. 379 kr mot 529 kr i andra butiker. En viss skillnad.

Men bästa köp blev nog ändå ett plättlagg i gjutjärn från Skeppshult. 469 kronor är det billigaste jag hittat tidigare. Jag gav 199 kr på GeKås!

• Hera78

Blir inte era små varma med "locket" på?? Olivia har body, byxor, strumpor, hjälmmössa, vantar och en mellantunn filt. Är det blåsigt eller lite kyligt har hon än kofta också. Med locket på blir det ju jättevarmt i vagnen. Vad tar ni på när det blir vinter sen? Jag är så rädd för att klä henne för varmt!

• Hera78

Jag skickade våra igår och vårt dop är 17/11, men min familj som bor 50 mil bort vet ju redan om dopet. Vet era gäster ingenting kan en månad vara i tightaste laget men det beror ju också på hur upptagna och uppbokade de brukar vara

• Hera78

Jag sover i bara trosor. I början hade jag på amnings-BH men sen var jag tvungen att lufta en natt och upptäckte då att jag inte läckte. Brösten kan vara tvärfulla men det läcker inte en droppe.

När jag ammar henne på natten lägger jag bara en IKEA-tvättlapp mellan det andra bröstet och henne för då läcker det lite. Jag är sjukt tacksam över att inte läcka och kunna sova utan BH för det var så ruskigt obekvämt!

• Hera78

Hur gör ni med rutiner för era små? Olivia är 15 veckor och hon sover när hon vill och äter när hon vill. Igår kväll somnade hon för natten runt 22, ammade kl 2:30, 5:30 och 7. Sedan sov hon till 9:30 då vi gjorde alla morgonbestyr och ammade lite till. 10:30 ungefär somnade hon igen och hon sover än... Klockan är 13:40 nu.

Ska jag låta henne sova så här mycket på dagen? Hur gör ni?

• Hera78

Lyfter era på huvudet när de ligger på mage? Olivia är 16 veckor imorgon men föddes ju 6 veckor för tidigt. Hon håller huvudet skapligt när man håller henne i famnen men ligger hon på mage är det platt fall med huvudet på sidan... Hon kan göra små försök att lyfta huvudet och hon kan vända huvudet men det känns som ljusår bort att hon ska lyfta och titta framåt. Finns det något vi kan göra för att hjälpa henne?

• Hera78

Det enda som händer när jag lägger henne på mage är att hon lägger huvudet åt vänster och efter någon minut börjar hon gråta och bli arg. Då spänner hon hela kroppen och lyfter både huvud och ben...

• Hera78

Hur funkar det med föräldrapenning när man pluggar på distans? Kan man kombinera det med studiemedel eller måste man ta studielån?

• Hera78

Vi ger Olivia sista måltiden runt 19:30 sen lägger vi henne i sängen som står brevid vår, pussar godnatt, släcker lampan och lämnar rummet. Inom 10 minuter sover hon och vaknar runt 4-5 för att äta sen sover hon till 8. Hon blir 19 veckor på söndag och jag hoppas att dessa rutiner håller i sig ett tag

• Hera78

Chess: Oj, en viss skillnad mot vår lilla tös som är 5,5 månad och väger 5300 gram och mäter 61 cm

• Hera78
    chess07 skrev 2012-12-03 18:12:22 följande:
    Oj! Ja de va skillnad! Han helammas ju än och får smakisar med gröt varje dag. Grädde i mjölken kanske!

Dottern är född prematur och kraftigt tillväxthämmad (1332 gram, 40 cm) så hon kommer att ligga efter ett tag. Jag vet inte ens vad en "normalstor" bebis ska väga runt 6-månadersåldern?
  • Hera78

Trolla, jag tänker på er och det är självklart att du ska skriva här! Styrkekram!

• Hera78

Olivia fick tre halsband och det känns faktiskt en smula onödigt. Bästa prestenterna kom nog från min syster med familj, dels början på en uppsättning bestick som hon ska få genom åren och så fick hon ett jättefint födelsedagståg i trä.

• Hera78

Luktar det inte spya så tror jag bara att det är överbliven mat som inte riktigt hunnit ner och vänt

• Hera78

Grahnkotten: ja, semper har en naturell havregröt från 6 mån, vi köper vår på ICA.

Svar på tråden Juli bebis 2012