MissFJ skrev 2012-03-29 23:13:30 följande:
Hej på er alla, hoppas ni mår prima :)
Jag har en liten fråga om nattjobb, om någon vet hur de brukar se på det i Sverige? :)
Jag bor nämligen i Norge och jobbar som receptionist, mest natt. och härom dagen var jag hos barnmorskan och när jag nämnde att jag hade nattvakter såg hon på mig och sa att jag absolut inte fick jobba natt...?
Jag förstår ju att det kan vara en påfrestning, men jag blev så chockad när jag fick ett blankt nej, plus sjukskrivning på minuten.
Enligt henne så var det arbetsgivarens skyldighet att tillrättalägga mitt jobb till dag, eller så blev det sjukskrivning.
Löper man större risk för t.e.x för tidig födsel och annat om man jobbar natt? Hon sa det fanns mer risker och därför tog man det säkra före det osäkra, vilket iof är väldigt bra...
Kramar
Jag googlade "gravid och jobba natt" fick upp rätt mycket och mycket tyder på att det inte är bra att jobba natt som gravid.
Nattarbetare löper större risker att drabbas av hemskheter som missfall, förtidig födsel och ökad risk till bröstcancer... Tycker nog du ska lyssna till vad bm säger och sedan se med arbetsgivaren om du kan få dagtid i stället.
Jag har också jobbat natt och det tar alltid hårdare på kroppen... Vissa klarar inte av det alls medan vissa klarar av det bättre. Men nu är du även gravid, då tar det kanske extra mycket på kroppen.
Va rädd om dig!