Inlägg från: Tekla78 |Visa alla inlägg
  • Tekla78

Juli bebis 2012

Nu är jag tillbaks från resan. Får läsa ikapp vid ett annat tillfälle :)

Har också bestämt mig för att sluta amma eller åtminstone ge större delen ersättning. Fick ju mjölkstockningar var och varannan vecka och hade onda bröstvårtor. Trodde att problemet skulle bli bättre om vi klippte lillens tungband, men taget har blivit "nypigare" så jag har ännu ondare nu. Sen har Emil mjölkallergi och jag misstänker att han har någon annan allergi också, men jag har inte ork att hålla upp med något annat än mjölkprodukter i min kost just nu. Vi fick Althera mjölkfri ersättning på recept, 120kr för 6 burkar (kostar ca 1400kr annars!!!)

Veckan på Island fick han 1 flaska ersättning per dag och nu får han ca 3 flaskor + amning. Behåller kvälls- natt- och morgonamning så länge det finns tillräckligt. För att få ner produktionen tänker jag att man kan ge flaska först och amma därefter (då är han ju mätt fast suger bort det värsta trycket i tuttarna efter ersättningen). Det tänker jag variera med att bara ge flaska om tuttarna känns ok. Emil verkar ha behov av att få tutta då och då för han verkar vara "hungrig" oftare än vanligt nu.

Hur gör ni andra som ska sluta / har slutat amma?

• Tekla78

Tibell, Emil bajsade 20ggr per dag när jag åt mjölkprodukter, små lösa "färgade fisar". Sedan jag hållit upp med mjölkprodukter bajsar han ca 1-2ggr per dag och en ordentlig blöja, men jag tycker fortfarande inte att konsistensen stämmer riktigt med vad den borde vara. Ibland är det riktigt vattnigt och därför misstänker jag annan allergi också. Å andra sidan kanske hans bajs helt enkelt är så bara. Har hört att barn kan bli förstoppade av mjölk också.

• Tekla78

Nu spammar jag ;)

Vi hade det fantastiskt bra på Island! Ingen lek eller semester att vara själv på resa med två barn. Flygresorna gick bara fint. På vägen dit sov Emil och Ludvig tittade på film. På båda resorna höll Ludvig sig vaken hela vägen och somnade 5min innan landning. Omöjlig att väcka när vi kom ner, men det gick desto bättre på hemresan.

Träffade mina 2 systrar och bodde hos min bror (de är ca 15-18 år äldre än jag!). Fick låna brorsans bil och han hade ordnat med vagn, säng och bilstolar så det var hur bra som helst! Vi åkte runt en massa och träffade mostrar och kusiner och deras barn. Kaotiskt och jättekul. Känner mig urlakad men även boostad med energi från mina släktingar :)

Jag var mest nervös för att Ludvig (snart 4år) skulle tycka att det var för mycket farande och att vi skulle träffa för mycket folk, men han stortrivdes och ville inte åka hem! Vi var på ett ställe där det rök ur marken och där tyckte han det var läskigt och ville åka hem direkt, sen var vi på stranden där sanden var svart (det är den överallt) och badade utomhus, dels i blå lagunen och dels i en lokal badanläggning. (varje småby har en simanläggning och eftersom varmt vatten i princip inte kostar något på Island, då är simbassängen och "bubbelpoolerna" oftast utomhus).

Något som dock eskalerade var 4-åringens "problem" med toalettbesök, så vi pausade det i två dagar och körde blöja istället. Skönt både för mamma och barn att slippa tjatet och konstanta bytande av kläder :)

Två av dagarna verkade Emil överstimulerad och skrek ganska mycket, så den andra dagen då det hände stoppade jag bara ner honom i bärsjalen och så blev det mycket bättre sedan. Det blir ju lätt "fel" med sömnen när man måste rycka upp honom mellan vagn och bilbarnstol hela tiden så att han inte får någon sammanhängande sömn enligt hans egna behov.

Åkte iväg igår kväll för att träffa kollegorna och säga hej då till en arbetskompis som skulle åka tillbaka till Schweiz, så jag fick en massa egentid igår. Har bestämt mig för att ta mig egentid på lördag också och åka till en öppen keramikverkstad som ligger norr om Stockholm. Så får maken ta barnen istället :)

• Tekla78
    Emmizen80 skrev 2012-10-26 13:48:57 följande:
    Anjiali: min vikt har stort mer eller mindre still i tre veckor. Har gått net sammanlag 500g på dessa. Är arg och frustrerad som faan! Trots träning och "rätt" kost. Men jag har ändå märk av resultat. Jag använder inga mammabyxor längre!!!! Kanske är det lika för dig?
    Nu blev jag peppad att ta en promenad! Tack :)

Säkert har du bytt ut lite fett mot muskler. Sen tycker jag alltid att känslan i kroppen är mycket bättre bara man har gjort något litet träningspass. Jag KÄNNER mig smalare även om så kanske inte är fallet. Så kanske man får bättre hållning och håller core-musklerna bättre under hela dagen?

KNIIIIIIIP!!!!
  • Tekla78

JWall, skönt att det gick bra! Bättre att åka in en gång för mycket.

FruSandra, fy så sorgligt! Kram!

Momster, vår storkille fick en koppa på undersidan av ögonlocket (vid ögonfransarna liksom) i 2-3-årsåldern och de tyckte att det var bäst att vi åkte in till ögonkliniken och kollade upp det. Vi var tvungna att komma två vuxna, en som väntade utanför med smittbäraren och en som meddelade att vi skulle komma in. Sedan fick vi vänta i ett separat rum och hamnade före i kön eftersom vattkoppor kan vara så farligt för infektionskänsliga. Vi köpte PoxClin för att lindra klådan på kroppen och det funkade fint.

• Tekla78
    momster skrev 2012-10-27 20:53:52 följande:
    Var det nån mer än fru Sandra som hade blogg den vill dela med sig ?
    Den som vill är välkommen att kolla in på min blogg. Jag skriver för min familj och vänner som bor lite utspritt (Landskrona, Norrköping, Örebro, Island, Norge, Irland), men så har det blivit så att makens familj nästan är mer aktiva besökare fast de träffar oss var och varannan dag :) Postar mest bilder och skriver något litet till. Vill ni läsa något roligt så sök på "dagens ludvigcitat". Han hade så roliga funderingar ett tag!

familjentekla.blogspot.se/
  • Tekla78

FruSandra, det finns olika sätt som man kan underlätta magläge. Dels om du halvsitter/ligger i soffan och har honom på bröstet. Då kan du variera hur tungt det blir för honom. På mage är ett tips att lägga en spegel framför så han ser sig själv. Man kan lägga en rullad eller vikt handduk under hans bröstkorg så det blir lättare för honom. Du kan även lägga honom över ditt ben så blir det lättare för honom att hålla upp huvudet. Anledningen att BVC stressar med magläge är oftast att de inte ska få plattskalle på ena sidan som i allra värsta fall kan leda till t.ex. asymmetri i ansiktet. Har de tendenser till det märker man det nog så man behöver inte vara orolig.

Emil har alltid varit stark i nacken, men blir ändå trött efter några minuter. I morse sträckte han sig efter en leksak som legat framför honom vilket gjorde mig otroligt förvånad

Anjiali, visst låter det som mjölkstockning. Jag har inte alltid röda områden, men oftast någon liten knöl som jag kan massera ut mjölken ifrån.

• Tekla78

Tibell, i princip därför som jag slutar amma också. Har haft massor av mjölkstockningar och ofta onda bröstvårtor. Emil är mjölkallergiker. Antingen får jag i mig små mängder mjölk fast jag stenhårt försöker undvika det eller så finns det andra allergier för något reagerar han på då och då. Orkar inte slå knut på mig själv mer. För 2,5 veckor sedan fick han en flaska ersättning per dag plus amning, i onsdags för en vecka sedan blev det ca 2-3 flaskor per dag och sedan har jag successivt ökat på ersättningen. Han har slutat vilja ta bröstet så idag beslutade jag att det var sista dagen med amning. Därför har jag en liten chokladfest här för mig själv :-S

Emil äter mycket verkar det som. Han blev 16 veckor i måndags och äter oftast ca 180 ml varannan till var tredje timme!!! Sen har jag världens lyxnätter också, så han kanske behöver tanka upp under dagen.

Det lustiga med att ge ersättning är att ögonkontakten blivit så mycket bättre. Han är mycket mer benägen att titta mig i ögonen vid flaskmatning. Ett utav "amningsfascisternas" argument för att man måste amma till varje pris. (nu tror jag inte att det finns så MÅNGA "amningsfascister", men de existerar... Hoppas att de flesta resonerar som så att både mamma och barn måste må bra)

• Tekla78

Min BVC-sköterska tycker att man ska göra lite efter vad som passar en själv och efter barnets intresse för mat. Barnets näringsbehov täcks av helamning i 6 månader och därefter behöver de tillskott, t.ex. järn och därför bör de då äta annat än bara bröstmjölk. Innan 4 månader bör man inte ge annat än bröstmjölk/ersättning, men därefter kan man ge lite det som passar för stunden, dock bör det vara osaltat i den mån det är praktiskt möjligt. T.ex. om man ger potatis kan man ju välja att inte salta vattnet, men om man ger leverpastej på en macka (när barnet är så stort) så är det ok att det är salt i brödet och leverpastejen.

Tidigare skulle ju smakportionerna ske mer systematiskt och man fick instruktioner på hur man skulle börja (t.ex. introducera potatis i 3 dagar, därefter byta till morot i 3 dagar) och man skulle öka upp och byta ut ett mål i taget. Nu rekommenderas som sagt ge lite det man har på tallriken och ge "smakupplevelser". Det var ungefär så vår BVC-sköterska tolkade det hela.

Svar på tråden Juli bebis 2012