• NICU

Donera bröstmjölk!

Hej alla ammande mammor!

Har ni barn som är yngre än 3 månader och "överflöd" av bröstmjölk? Är ni friska?

Hör GÄRNA av er till erat sjukhus neonatalavdelning för möjlighet till donation.

Donerad bröstmjölk pastöriseras och ges till ALLA barn födda innan vecka 32.
    Det finns ingen annan mat som de kan få innan de veckorna eftersom deras egna mammor oftast inte kommer igång med bröstmjölkproduktion förrän efter flera dagar. Och speciella bröstmjölksersättningar ges bara från vecka 32 och framåt. Därför behöver barn födda i vecka 22 och fram till 32 kodad/donerad bröstmjölk.

Är det någon här inne som är bröstmjölksdonator och vill dela med sig av lite tankar för att få andra mammor att donera?

TACK på förhand från en Neo-sköterska.

• Svar på tråden Donera bröstmjölk!
  • Dr Mupp
    UnderbaraMix skrev 2011-12-22 11:35:32 följande:
    Det där tycker jag faktiskt är lite egoistiskt av dig. Hade du donerat det istället så hade du kunnat rädda liv. Jag tycker åtminstone att du kunde haft lite vett att ljuga och säga att du frös ner mjölken för eget bruk istället för att du hällde ut den.

Trist att du inte kan tänka dig att donera mjölk, hur du skulle gå back på det vet jag inte.
    Resekostnaden till och från sjukhuset åt upp ersättningen för den donerade mjölken.

Varför ska jag ljuga, det är sanningen. Ok storasyskonen fick smaka ett glas var, de var inte imponerade. 
    Never Underestimate the Power of Stupid People in Large Groups
  • UnderbaraMix

Jo det förstår jag också. Men om man pratade med sjukhuset så bör man ha kunnat ordna med det på något vänster..

Mamma till en liten kille född augusti-11. Flyttar till årsskiftet till Edinburgh, Skottland. underbaramix.wordpress.com
  • Euphoria

Även jag har donerat till Falun och dom tar gärna emot även om barnet är äldre än 6 månader.

Jag valde ändå att sluta donera när min yngsta vart 6 månader, tiden fanns inte längre då. Med nästa barn tänker jag absolut donera igen, det var inte alls krångligt som jag föreställt mig, och den tacksamhet man möttes av på neonatalen vägde upp mer än ersättningen på 150:-/litern.

Med min lilla nu började jag donera först när hon var 2 månader (hann donera 17 liter på 4 månader.) men med nästa tänker jag börja direkt, det är ju när dom är små som tiden finns (om du får ett friskt barn.)

Vi har ca 15 minuter till sjukhuset och åkte in med förpackningarna med frusen mjölk ca varannan vecka. 

• EN11

Läste bloggen och Stockholm är väl för stort. Jag hade mkt goda möjligheter att enkelt donera mkt, men de hade tillräckligt då. Tycker att de kanske kunde ha något system att dela med sig till andra landsting/sjukhus då, frysfrakt finns ju om nu andra har sån brist. (Bara en liten tanke från mig, då jag nära sett andra mammors frustration att inte få igång bröstmjölken på neo nu fanns det donerad där, men fy om det inte funnits.)

• hallandsliv
    Mysanochmimer skrev 2011-12-22 14:14:24 följande:

jag gissar på att resekostnaden till och från sjukhuset snabbt äter upp ersättningen man får..
    Alla bör inte nära sitt sjukhus...

Det behöver inte finnas någon bröstmjölksbank på ditt lokala sjukhus för att kunna donera. I Halmstad tex så tar de emot mjölken på neonatal och skickar till Lund, så jag behöver inte åka till Lund eller Göteborg som ligger närmast med min mjölk.
    I Göteborg kan man lämna på flera vårdcentraler så att man inte ens åka till modersmjölkscentralen själv.   
  • Mysanochmimer
    hallandsliv skrev 2012-08-06 11:34:24 följande:

Det behöver inte finnas någon bröstmjölksbank på ditt lokala sjukhus för att kunna donera. I Halmstad tex så tar de emot mjölken på neonatal och skickar till Lund, så jag behöver inte åka till Lund eller Göteborg som ligger närmast med min mjölk.
    I Göteborg kan man lämna på flera vårdcentraler så att man inte ens åka till modersmjölkscentralen själv.   

tyvärr funkar inte det på alla ställen

Jag hade kunnat få lämna på VC men skulle då passa in det så att det lämnades alldeles innan leveransen skulle gå för dagen (det var typ kl 8 eller kl 11). 
  • marla333

har funderat på att donera mjölk när min bebis kommer om ca 2 veckor. men man vet ju aldrig om amningen krånglar och om man ens har tillräckligt till sin egen bebis.

men med första barnet så hade jag tillräckligt med mjölk, så hoppas det blir så även denna gång.

hur lång tid tar det att bli godkänd? tänkte om man bestämmer att man vill donera då bebisen är ca 1 månad, om gränsen går vid 3 månader.

verkar ju väldigt enkelt om man kan lämna mjölken på närmsta vc, och slippa åka in till sjukhus. det spar ju massa tid och pengar.

att ersättningen är väldigt liten skriver alla, men hur liten då? självklart ska man inte göra det för pengarna, men är ändå nyfiken.

är blodgivare, och man får ju inte pengar nu för tiden. man får välja en gåva, få en lott eller skänka pengar nånstans. det sporrar en ju att vilja lämna mer, att man får lite uppskattning.  

• Mysanochmimer

I falun funkar det så att du lämnar ett blodprov och fyller i ett formulär med lite frågor,.sen får du med dig burkar för infrysning av mjölk, och jag antar att man här lånar pump också jag har dock en egen.

Sen är det bara att hem och börja.

Om ditt blodprov skulle visa på nått negativt så hör dom av sig.

150 :- / litern är ersättningen

• hallandsliv

För att donera till Halmstad (som skickas till Lund) får man lämna "provmjölk" som ska vara från 4-5 tillfällen under två dygn. Den tar de odling på för att se så att den är bakteriologiskt okej och att proteinhalten är bra. Om den är bra får man lämna blodprov för att utesluta att man har HIV. Någonstans där på vägen får man låna en bröstpump och får burkar till mjölken. Man får alltså börja samla innan man är helt "godkänd" för donation, men innan man lämnar in det måste alla prover vara klara. Så det är inget problem egentligen att det tar lite tid med odling och prover eftersom man samlar mjölk under tiden.

Ersättningen här är 200 kr/l 

Svar på tråden Donera bröstmjölk!