• NICU

Donera bröstmjölk!

Hej alla ammande mammor!

Har ni barn som är yngre än 3 månader och "överflöd" av bröstmjölk? Är ni friska?

Hör GÄRNA av er till erat sjukhus neonatalavdelning för möjlighet till donation.

Donerad bröstmjölk pastöriseras och ges till ALLA barn födda innan vecka 32.
    Det finns ingen annan mat som de kan få innan de veckorna eftersom deras egna mammor oftast inte kommer igång med bröstmjölkproduktion förrän efter flera dagar. Och speciella bröstmjölksersättningar ges bara från vecka 32 och framåt. Därför behöver barn födda i vecka 22 och fram till 32 kodad/donerad bröstmjölk.

Är det någon här inne som är bröstmjölksdonator och vill dela med sig av lite tankar för att få andra mammor att donera?

TACK på förhand från en Neo-sköterska.

• Svar på tråden Donera bröstmjölk!
  • Koffie

Jag hade gärna donerat även efter 3 månaders gränsen - jag har hört om t ex infektionskliniker som också vill få tag på bröstmjölk. Hur funkar det?

• Amlin

Mina tvillingar är nu på tok för stora (7 månader) men jag vill bara säga BRA att du skapat den här tråden för informationen är nödvändig. Förra gången hade jag en enkel amningsstart med min dotter, jag hade mjölk i överflöd och hade jag bara känns till hur man gjorde så hade jag kunnat donera massor! Först när jag kom ur bebisbubblan letade jag rätt på informationen och då var dottern redan för stor.

Den här gången fick jag en mycket tuffare amningssstart och nu också med tvillingar så inte heller den här gången kunde jag donera innan barnen var för stora vilket känns trist.

Så fram för mer information, jag tror att många fler skulle donera om man bara visste hur man gjorde och fick informationen i tid!      

• Nadia1

Synd att jag inte visste detta tidigare, min dotter är nu 6.5 månad, o har alltid haft ett överflöd. Tycker de borde informera på BVC. Till nästa barn, ska jag definitivt donera.

• Mysanochmimer
    Nadia1 skrev 2011-12-20 11:19:55 följande:
    Synd att jag inte visste detta tidigare, min dotter är nu 6.5 månad, o har alltid haft ett överflöd. Tycker de borde informera på BVC. Till nästa barn, ska jag definitivt donera.
    men ring ditt sjukhus och neontal och fråga?

Jag donerade som sagt mellan att sonen var 8-10 månader
  • Isabelles mamma

Har också ett överflöd av bröstmjölk men blev tyvärr inte godkänd då den innehöll för mycket stafylokocker.
    Lite konstigt kan man tycka när mjölken ändå pastöriseras. 

• Dr Mupp

Jag hade tänkt donera, men ersättningen var så låg att det hade kostat mig pengar att donera mjölken. Så den fick gå rakt ner i slasken istället. 

Never Underestimate the Power of Stupid People in Large Groups
  • UnderbaraMix
    Dr Mupp skrev 2011-12-22 06:22:35 följande:
    Jag hade tänkt donera, men ersättningen var så låg att det hade kostat mig pengar att donera mjölken. Så den fick gå rakt ner i slasken istället. 
    Det där tycker jag faktiskt är lite egoistiskt av dig. Hade du donerat det istället så hade du kunnat rädda liv. Jag tycker åtminstone att du kunde haft lite vett att ljuga och säga att du frös ner mjölken för eget bruk istället för att du hällde ut den.

Trist att du inte kan tänka dig att donera mjölk, hur du skulle gå back på det vet jag inte.
    Mamma till en liten kille född augusti-11. Flyttar till årsskiftet till Edinburgh, Skottland. underbaramix.wordpress.com
  • Mysanochmimer
    UnderbaraMix skrev 2011-12-22 11:35:32 följande:
    Det där tycker jag faktiskt är lite egoistiskt av dig. Hade du donerat det istället så hade du kunnat rädda liv. Jag tycker åtminstone att du kunde haft lite vett att ljuga och säga att du frös ner mjölken för eget bruk istället för att du hällde ut den.

Trist att du inte kan tänka dig att donera mjölk, hur du skulle gå back på det vet jag inte.

jag gissar på att resekostnaden till och från sjukhuset snabbt äter upp ersättningen man får..

Alla bör inte nära sitt sjukhus...
Svar på tråden Donera bröstmjölk!