• NICU

Donera bröstmjölk!

Hej alla ammande mammor!

Har ni barn som är yngre än 3 månader och "överflöd" av bröstmjölk? Är ni friska?

Hör GÄRNA av er till erat sjukhus neonatalavdelning för möjlighet till donation.

Donerad bröstmjölk pastöriseras och ges till ALLA barn födda innan vecka 32.
    Det finns ingen annan mat som de kan få innan de veckorna eftersom deras egna mammor oftast inte kommer igång med bröstmjölkproduktion förrän efter flera dagar. Och speciella bröstmjölksersättningar ges bara från vecka 32 och framåt. Därför behöver barn födda i vecka 22 och fram till 32 kodad/donerad bröstmjölk.

Är det någon här inne som är bröstmjölksdonator och vill dela med sig av lite tankar för att få andra mammor att donera?

TACK på förhand från en Neo-sköterska.

• Svar på tråden Donera bröstmjölk!
  • NICU

Jag har hittat ett blogginlägg från en mamma som donerat mat:

http://anaiah.blogg.se/2011/july/donera-din-brostmjolk.html

De punkter som hon tar upp i slutet är också lite beroende på VART man bor i landet.

Ersättningen är inte hög eftersom det mer ska ses som "goodwill" precis som när man donerar blod och benmärg - då får man en symbolisk summa. Summan varierar.

På flera ställen behöver man inte köra till sjukhuset utan kan lämna mjölken på BVC eller vårdcentral och sen köras med labbilen till sjukhuset.

På flera ställen får man också låna en elektrisk pump GRATIS om man donerar. Alla flaskor etc får man så klart låna från Neonatalen.

Telefontiden till flera ställen är öppen dygnet runt - man kan ringa till neoavdelningen och de fixar kontakt med donatoransvarig om de inte kan svara på frågorna själva :)

• Länisen

Nästa bebis kommer i Februari och då planerar jag att donera mjölk under förutsättning att jag får bra produktion den här gången med, men det räknar jag med.

Casper 2010-06-09
  • mammasgullar

Till er som har donerat och planerar att donera, jag som prematurmamma vill tacka er.
    Även om just NI personligen kanske hjälpt min son, så avgudar jag er alla.

För 3½ år sedan föddes min son 3½ månad förtidigt, han är alltså född i v 25+1, vilket innebar att han behövde bröstmjölk, det tog ca 2 dagar för min mjölk att komma och under de dagarna fick han given bröstmjölk, under ca 1 vecka fick han både min mjölk och donerad mjölk då min egen inte räckte.

Efter en vecka så försvann min produktion i samband med att sonen fick en infektion och pendlade mellan liv och död, och efter det kom min mjölk aldrig tillbaka, hur mycket jag än pumpade och försökte. Vilket betyder att NI som donerar bröstmjölk räddade livet på min son, för utan er donation hade han aldrig kunnat överleva.

Så jag måste bara Tacka er, även om jag aldrig kommer kunna tacka tillräckligt. Ni är guld värda!!        

• UnderbaraMix

Jag har donerat. Nu är sonen tre månader och det är stopp för oss i stockholm. Sammanlagt ligger mängden på mellan 10 och 20 liter, kommer inte ihåg riktigt. Jag har inte haft överflöd av mjölk men däremot pumpat efter och mellan varje amning för att kroppen min ska producera mer. Jag har en vanlig handpump och skulle säkert fått ut mer med en elektrisk.

Jag är glad och stolt över att jag har gjort det men hade det inte varit för att jag gett mig f*n på att donera så skulle jag tyckt att det var alldeles för jobbigt/krångligt.

Jag måste själv anmäla mig och hyra/köpa en pump för egna pengar. Jag får påsar hemskickade.
    När jag vill lämna mjölken måste jag själv åka in med mjölken i en frysväska och sedan själv ringa till testavdelningen för att ta en massa blodprov.

Ersättningen är löjlig med tanke på jobbet man lägger bakom och kommer inte ens täcka mina bensinpengar för att lämna mjölk. Dessutom har jag inte ens fått några pengar men det orkar jag inte ta upp med modersmjölkcentralen, -det är ju inte därför jag DONERAR ;)

Stor eloge till er som har eller ska donera, det hjälper många barn. Stockholm däremot är typ sämst på att uppmuntra till mammor att pumpa lite extra.

• MammaBella

Med dottern hade jag tänkt donera men fick ingen bra produktion. Skulle vilja donera denna gång. Ska ha barn i februari. Hur går det till när man ska donera?

• NICU
    MammaBella skrev 2011-10-31 09:08:36 följande:
    Med dottern hade jag tänkt donera men fick ingen bra produktion. Skulle vilja donera denna gång. Ska ha barn i februari. Hur går det till när man ska donera?
    Det är lite olika, men jag kan berätta hur det går till på mitt jobb.

Mamman kontaktar Neonatalen och får prata med ansvarig för donatormjölken. Ibland kommer mammor in direkt från BB om de har mycket mjölk.

Man får fylla i en hälsoenkät (som tar några minuter) och sen får man lämna ett blodprov. Vi tar också prov på mammans bröstmjölk för att ta reda på hur mycket protein den innehåller (på så vis vet vi om vi ska ge maten till extra små barn eller till lite "större" barn) och se om det växer bakterier i (det gör det i all mjölk, men frågan är VILKA som växer).

Hos oss får man låna en elektrisk pump gratis eftersom man donerar till avdelningen. Sen får man en liten symbolisk summa för besväret.
    Man får flaskor m.m. hemskickade eller så hämtar man dem om man själv kommer och lämnar in mjölk. Vi har också möjlighet att skicka efter bröstmjölk från BVC/Vårdcentral om mamman har långt till sjukhuset och vill lämna det i den ort där hon bor.

Men som sagt - det är MYCKET olika!

För att peppa lite extra... om vi säger att ett barn äter ungefär 20 ml per måltid (4 teskedar) så blir det 160 ml om dagen. Om man "bara" skulle donera en liter mjölk så räcker det i en veckas tid till de små som behöver maten ;)
  • Mysanochmimer
    MammaBella skrev 2011-10-31 09:08:36 följande:
    När jag donerade så ringde jag till neo, åkte dit och fick lämna blodprov, fylla i en hälsoenkät och fick information om vad som gäller, fick även med info-papper hem.

Fick med burkar att frysa in mjölken i och åkte hem.

Jag har en egen liten elektrisk pump så jag lånade ingen, det får man annars göra.

Hemma frös jag in det jag pumpade under ett dygn (som mest pumpade jag 150 ml, har inte så värst lättpumpade tuttar plus att sonen var ändå 8 månader så produktionen var inte "på topp") och frös in.

Varannan vecka åkte jag till neo och lämnade mjölken, på burkarna stod mitt personnummer och namn, datum samt mängd.

I slutet på varje månad fick jag en utbetalning, 150 kr/liter.
Svar på tråden Donera bröstmjölk!