• NICU

Donera bröstmjölk!

Hej alla ammande mammor!

Har ni barn som är yngre än 3 månader och "överflöd" av bröstmjölk? Är ni friska?

Hör GÄRNA av er till erat sjukhus neonatalavdelning för möjlighet till donation.

Donerad bröstmjölk pastöriseras och ges till ALLA barn födda innan vecka 32.
    Det finns ingen annan mat som de kan få innan de veckorna eftersom deras egna mammor oftast inte kommer igång med bröstmjölkproduktion förrän efter flera dagar. Och speciella bröstmjölksersättningar ges bara från vecka 32 och framåt. Därför behöver barn födda i vecka 22 och fram till 32 kodad/donerad bröstmjölk.

Är det någon här inne som är bröstmjölksdonator och vill dela med sig av lite tankar för att få andra mammor att donera?

TACK på förhand från en Neo-sköterska.

• Svar på tråden Donera bröstmjölk!
  • marla333

okej, jag har en pump själv. men när ska man säga till? direkt på bb eller går man genom bvc? som jag skrev tidigare så vill jag ju först se till så min bebis har mjölk så de räcker innan jag lovar bort nåt. 

det är väl inte råmjölken man donerar som man har i början? vet inte hur länge man har den, men den är ju viktig för ens egen bebis. vill inte råka pumpa ut för mkt så den försvinner så fort så det går ut över ens egen bebis...

anledningen jag undrar över ersättningen är att jag hade tänkt sätta in dem på ett sparkonto till bebisen. så dess första sparpengar kommer från att vi hjälptes åt att donera mjölk =)

• NICU
    marla333 skrev 2012-08-21 09:43:47 följande:
    okej, jag har en pump själv. men när ska man säga till? direkt på bb eller går man genom bvc? som jag skrev tidigare så vill jag ju först se till så min bebis har mjölk så de räcker innan jag lovar bort nåt. 

det är väl inte råmjölken man donerar som man har i början? vet inte hur länge man har den, men den är ju viktig för ens egen bebis. vill inte råka pumpa ut för mkt så den försvinner så fort så det går ut över ens egen bebis...

anledningen jag undrar över ersättningen är att jag hade tänkt sätta in dem på ett sparkonto till bebisen. så dess första sparpengar kommer från att vi hjälptes åt att donera mjölk =)

Man kan gå via BVC, när du ser att du har gott om mjölk och kan tänka dig att donera Råmjölken ger du till ditt eget barn

Att donera ger inte supermycket pengar, men det hjälper ENORMT till alla de barn som föds innan vecka 32 som inte kan få någon annan sorts mat Hjärta
  • Strumpemamma

Jag har donerat när jag ammade båda mina barn. Jag fick ingen ersättning alls men gjorde det i ren välgärning.
    Funkar amningen med det kommande barnet så kommer jag att donera igen. Även om jag inte får ersättning.

• Mysanochmimer
    marla333 skrev 2012-08-21 09:43:47 följande:

Jag gick förbi på neo och gjorde allt klart innan jag åkte hem från BB.

Du har inte en viss mängd råmjölk utan man har det under en viss tid, du kan alltså börja pumpa ur för donation på en gång om du skulle vilja utan att riskera att ditt barn får för lite.  
  • hallandsliv
    Strumpemamma skrev 2012-08-21 11:04:38 följande:
    Jag har donerat när jag ammade båda mina barn. Jag fick ingen ersättning alls men gjorde det i ren välgärning.
    Funkar amningen med det kommande barnet så kommer jag att donera igen. Även om jag inte får ersättning.

Ja, det är ju inte för pengarna man gör det, för det är ju en del pyssel med det. Själv har jag aldrig fått ge blod eftersom jag alltid har så lågt Hb. Nu kan jag äntligen ge något som andra behöver som jag har i överflöd :)
  • marla333
    hallandsliv skrev 2012-08-21 13:49:56 följande:
    Ja, det är ju inte för pengarna man gör det, för det är ju en del pyssel med det. Själv har jag aldrig fått ge blod eftersom jag alltid har så lågt Hb. Nu kan jag äntligen ge något som andra behöver som jag har i överflöd :)
    så om man är frisk så är det inga problem att donera mjölk? är ju så mycket mer som ska klaffa vid bloddonation. 

känner mig som en expert på att pumpa ur och hålla på med flaskor, frysa och hygien. då med första barnet gick amningen åt skogen, de gjorde så ont. men mjölk hade jag så det var bara att pumpa ur och ge i flaska.

det som verkar jobbigast är ju om man måste åka långt och lämna det. där som jag ser problemet och även om man vill donera så är det kanske inte så lätt att orka heller. vore väldigt praktiskt om nån kunde hämta det eller man kunde lämna in det på bvc när man ändå ska tid på kontroll.  inte lätt att ha en sak till att hinna med =P 
  • NICU
    marla333 skrev 2012-08-21 15:30:54 följande:
    så om man är frisk så är det inga problem att donera mjölk? är ju så mycket mer som ska klaffa vid bloddonation. 

känner mig som en expert på att pumpa ur och hålla på med flaskor, frysa och hygien. då med första barnet gick amningen åt skogen, de gjorde så ont. men mjölk hade jag så det var bara att pumpa ur och ge i flaska.

det som verkar jobbigast är ju om man måste åka långt och lämna det. där som jag ser problemet och även om man vill donera så är det kanske inte så lätt att orka heller. vore väldigt praktiskt om nån kunde hämta det eller man kunde lämna in det på bvc när man ändå ska tid på kontroll.  inte lätt att ha en sak till att hinna med =P 
    En del Landsting har uppsamling på BVC/Vårdcentral när lab-bilen åker runt för att hämta upp blodprover till sjukhusen Kolla med ert Landsting.

För att donera ska man vara frisk (man tar hepatit och HIV-prover precis som vid MVC) och inte stå på någon medicin som påverkar bröstmjölken. Man ska heller inte ha vårdats på sjukhus utomlands eller fått blodtransfusion senaste halvåret :)
  • Strumpemamma
    hallandsliv skrev 2012-08-21 13:49:56 följande:

Precis! Speciellt med första barnet var jag alltid tvungen att ändå pumpa lite då och då eftersom jag hade sånt sjukt överflöd av mjölk att jag annars fick väldiga stockningar. Perfa att ändå kunna göra nytta!
  • Mrs Smith

Tänk vilken grej att kunna göra!

Min mamma donerade med både mig och min bror, det här var -78 och -80. Hon brukar skoja om att hon kände sig som en ko, eftersom hon åkte till sjukhuset för att pumpa. Hon är dock jätteglad att hon gjorde det eftersom hon vet att det var för en bra sak.

• Erica80

Jag donerade med första barnet men hade mycket mindre mjölk andra gången..

Våran bvc tog emot och skickade över till sjukhuset så det var enkelt för mig att lämna in. Behövde ju inte lämna in så ofta. Bara att frysa in hemma.
    Nu bor jag på landet så det blir nog knepigare om jag gör det nästa gång men som sagt, jag kan ju frysa in och åka mer sällan.
    Får nog se till att ha mer plats i fysen Skrattande

Vi fick hyra elektrisk pump gratis, så grymt enkelt att pumpa med dom     

• sofiamatilda

Hej!

Måste bara få lägga till att det är så mycket lättare att donera bröstmjölk än vad jag först trodde att det skulle vara.

Jag bor i Stockholm och ringde till Modermjölkscentralen på SÖS och anmälde mitt intresse. Jag fick genast hem information, hälsoenkät med svarskuvert, mjölkburkar, handsprit och hänvisning till var jag kunde gå för att ta nödvändiga blodprov. Efter några dagar fick jag mail om att allt var ok, och det var bara att sätta igång. Åkte förbi SÖS en gång för att låna en elektrisk pump bara, vilken funkar jättesmidigt.

I mitten av veckan ringer jag SÖS om jag har tillräckligt med burkar att lämna in, och de kommer förbi och hämtar de direkt ur min frys. Sista gången de kommer och hämtar mjölk ska de ta med bröstpumpen också, så jag slipper göra det själv.

Jag upplever att personalen på SÖS gör allt de kan för att det ska vara så lätt som möjligt att donera. Däremot har jag inte sett någon info om detta varken hos min barnmorska, på BB SÖS eller BB-hotellet. Om bristen är stor på bröstmjölk skulle ju det vara på sin plats kan man tycka. I övrigt, allt toppen!

/Sofia

Svar på tråden Donera bröstmjölk!