• Redmilk

gravid och på arbetsintervju

Hej!

Jag är i vecka 13+5! Beräknad 3 maj ungefär!

Jag var igår på arbetsintervju och hoppas få jobbet, vikarie på förskola med möjlighet till heltid. Jag nämnde inte att jag var gravid för vid min förra graviditet så var jag på anställningsintervju(då var jag i vecka 12) och fick jobbet...men jag ville vara ärlig och sa att jag var gravid. DÅ ändrade de sig direkt och beklagade och sa att jag inte fick jobbet.

Så nu valde jag att tiga och ska försöka dölja magen så gott det går. Är redan svullen, ser ut att vara i vecka 16.

Det känns tungt att behöva undanhålla min graviditet men får jag inget arbete nu så är min SGI helt körd och då får jag leva på lägsta föräldrapenningen, vilket vore katastrof.

Usch..när man är gravid vill man kunna njuta av graviditeten, inte gå och oroa sig...

Någon annan i min situation? Hur har ni gjort?

• Svar på tråden gravid och på arbetsintervju
  • Sacre

Du har ingen skyldighet att berätta att du är gravid, så ta det lugnt :)

• Redmilk
    Sacre skrev 2011-11-03 11:13:00 följande:
    Du har ingen skyldighet att berätta att du är gravid, så ta det lugnt :)
    tack för uppmuntrande ord

Har kämpat i 3 månader med att finna ett jobb, har bara fått komma på 2 intervjuer. Vill så gärna ha detta jobb! Bra lön också! Kan ju faktiskt jobba åtminstone fram tills mitten av april. Har en bra graviditet än så länge.  
  • Viggo och pyrets mamma

Är själv gravid i v 11 imorgon, och arbetslös för tillfället. Jag har blivit rådd att inte nämna ngt om min graviditet förrän jag passerat v 12 vilket jag inte kommer göra heller. Mne sne tycker jag att man märker ganska snabbt vilka arbetsplatser där man kan nämna sånt utan att det ses som negativt och var man gör bäst i att hålla tyst. Sen är det ju så att om de klart och tydligt sa till dig att de valde bort dig för att du är gravid så kan du faktiskt anmäla dem, för så får de inte göra. De får lov att fråga om man planerar barn etc men får inte lov att basera sitt val av vem de anställer på svaret de får på den frågan (vilket för mig är totalt ologiskt tänkt, jag menar frågar man överhuvudtaget så är det klart som sjutton att de baserar sitt val på det, annars hade de inte behövt fråga)

Men iaf, håll tyst tills du eventuellt blir erbjuden tjänsten, när det diffar på så pass lite tid sen du passerade v 12 så kan du gott skylla på att du inte ville säga ngt förrän du passerat v 12. Jag har sån tur att jag har arbetat innan jag blev arbetslös så jag har min SGI kvar även om jag nu skulle behöva gå hemma ända tills bebis kommer i Maj. Men försök söka vikariat i så stor utsträckning som möjligt, jobb där din graviditet inte spelar ngn större roll, om det nu skulle skita sig med detta jobbet. Lycka till! 

-Mammas älskling 080425-
  • Sacre
    Vad är det för regi på förskolan?
    Om det är pysslingen, så har du (hade förut iaf) rätt til havandeskapspenning, iom att alla möbler är anpassade efter barnens höjd.
    Håller tummarna :)
  • jessan1

Jag var på intervju när jag var runt vecka 9 tror jag, jag sa inget till min arbetsgivare, fick jobbet och ett par månader senare fick min arbetsgivare veta och det var inga problem alls!

• Norrtjejjen

Ts. Du har ingen skyldighet enligt lag att berätta att du är gravid fram till 2 månader före du ska på föräldraledighet.
    Men även om du inte skulle få jobbet så behöver det inte vara kört med din SGI.
    De räknar från ditt senaste jobb, om du jobbat 1 år eller eller om det är 480 dagar, eller om du har haft återkommande jobb senaste åren utan uppehåll, tex sommarjobb/vick jobb.
    Jag har fått SGI sen mitt senaste jobb jag hade på 1 år och det var för tusan 6 år sedan!! Så de kan gå långt bak i tiden. Kom bara ihåg att när de vill ha inkomstuppgifter så skicka in allt du har!! även om du haft utbildningar emellan jobben

• Nangijala

Jag är i samma sits.. är färdig utbildad sjuksköterska nu den 13 januari och är nu gravid i v 7, bebis beräknas komma i slutet av juni! Har knappt jobbat något innan jag började plugga, så min SGI nu ligger på 200 vilket inte är mycket alls! Så jag hoppas att jag får ett vikariat men det är nog inte många som vill anställa när man bara kan jobba fram tills sommaren..
    Sen så behöver jag ju ett vik som sträcker sig längre än vad jag kan jobba för att ens få upp SGIn... Känner mig enormt stressad!

• Redmilk

Jag ringde till försäkringskassan nyss och frågade hur de kommer räkna i mitt fall, eftersom jag är timanställd.

(jag har två extraknäck som inte ger mkt klirr i kassan, max 10 h/vecka).

De räknar ut ett medel på vad jag har tjänat de sista 8 månaderna, dvs 240 dagar.

Så OM jag får detta jobb kan jag verkligen höja min SGI. Har räknat lite...skulle kunna komma upp i 330 kr/dag istället för 180 kr/dag. En HIMLA skillnad! Jag bara måste få detta jobb..... 

Och ni andra i samma situation som mig, hoppas verkligen att ni finner ett arbete.Att vara hemma med liten bebis och inte ha några pengar är jättetråkigt! Man kan inte köpa barnkläder eller gå på café, utan bara snåla, minst ett år framåt i tiden. Nä, usch, så får det inte bli!

• Stampan

Jag blev anställd i vecka 8 ( chefen visste inget och jag jobbar kvar) och missade full föräldrapenning med 3 dagar även om hon kom ut i vecka 41+5...

• sasty

Jag fick jobb i sjunde månaden på förskola.. Ge inte upp!!

Svar på tråden gravid och på arbetsintervju