• Parniara

Äter du häst?

Borde vi kanke äta mer häst här i Sverige? För att på detta sätt skona våra vänner från att fraktas till Italien eller Spanien i livets sista dagar.

Förut åt jag aldrig häst, men nu köper jag det så fort jag ser det om det är slaktat i Sverige.

Hur tänker ni?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Äter du häst?
  • Veronica 223
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2011-11-09 12:01:42 följande:
    frwi skrev 2011-11-09 11:57:46 följande:
    har inte sett det i affären men skulle inte tveka att äta om det fanns
    Hamburgerkött bland påläggen är ett exempel på hästkött. Även en del korvar i charkdisken kan vara häst men det får man oftast fråga efter. Gustafskorv är ett annat exempel som man kan hitta här och där.
    Är hamburgerköttet svenskt då? Spelar dock ingen roll, skulle inte äta det i vilket fall.
    Det går inte att bli kommunist för att lösa fritidsproblemen!
  • MrSmith

Den tillverkas i mina gamla hemtrakter utanför Borlänge. Nu när jag flyttat 30 mil så är det ett helvete att få tag på korven till jul. Den är ett måste på julbordet.

• power

är ju jättegott, men svårt att få tag i som sagt. hästflié är ju kalasmat

kom igen då ra
  • Minlängtan81

Gustafskorv är nog ett av det godaste som finns=) 

Och speciellt " Hästräka"  ute på Torsångs Café utanför Borlänge=)  

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Veronica 223 skrev 2011-11-09 12:12:21 följande:
    Är hamburgerköttet svenskt då? Spelar dock ingen roll, skulle inte äta det i vilket fall.
    Nej, i varje fall inte Pärsons. Så här står det:
    "Nord-/Sydamerikansk köttråvara."

http://www.parsons.se/8893.html
    Human beings have a demonstrated talent for self-deception when their emotions are stirred.
  • Momalicious

Nej, dels för att jag tycker det är äckligt men dels för att det för mig är ett sällskapsdjur, och jag äter inte katt eller hund heller.

• Rhoda Horswunce

Nej, hastkott ar en av de fa saker som jag absolut inte klarar ata. Jag vet faktiskt inte varfor, jag tycker inte det ar fel att ata det pa nagot satt - snarare tvart om, hastarna har ju oftast haft ett langt och bra liv till skillnad fran manga andra djur man ater. Men jag klarar bara inte av det.

• Ragnar

Vi äter ofta häst, men jag har aldrig ätit det i Sverige och visste inte att det gick att köpa.
    Fast jag föredrar föl. Det är bland det godaste kött jag smakat. Vi brukar köpa 1/4 föl på hösten och man kan tillaga det nästan hur som helst, det blir alltid gott. Fast det kanske är skillnad på köttet efter ras och hur hästen är uppfödd. Jag har bara smakat islandshäst som är uppfödda på enbart gräs och hö och som gått mycket ute.

• bustjejen

Jag är kluven till att äta hästkött. Jag har egentligen inget emot det men jag skulle ändå sitta med tankar på vilken pålle jag sitter och äter upp. Är det en svensk häst så har den ju haft ett annat syfte från början än att ätas upp.
    Svenskt hästkött är inte så lätt att få tag på i en vanlig butik, och väldigt många av våra hästar får inte gå till köttproduktion pga medicinering etc. Tyvärr skickas allt för många på en enkel resa till Italien istället, och kommer tillbaka som salami.

Svar på tråden Äter du häst?