• Parniara

Äter du häst?

Borde vi kanke äta mer häst här i Sverige? För att på detta sätt skona våra vänner från att fraktas till Italien eller Spanien i livets sista dagar.

Förut åt jag aldrig häst, men nu köper jag det så fort jag ser det om det är slaktat i Sverige.

Hur tänker ni?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Äter du häst?
  • TrailerTrash

Nej.Jag har haft hästar och det tar mig emot att äta det..

I love the smell of shit in the morning
  • semlan1999

jag har hästar så jag vill inte äta häst för det känns inte rätt

• Parniara
    Rhoda Horswunce skrev 2011-11-09 12:23:35 följande:
    Nej, hastkott ar en av de fa saker som jag absolut inte klarar ata. Jag vet faktiskt inte varfor, jag tycker inte det ar fel att ata det pa nagot satt - snarare tvart om, hastarna har ju oftast haft ett langt och bra liv till skillnad fran manga andra djur man ater. Men jag klarar bara inte av det.
    Exakt så tänkte jag innan, men sedan insåg jag alternativen. Nu skulle jag önska att det var lättare att få tag på
  • Parniara
    semlan1999 skrev 2011-11-09 16:58:08 följande:
    jag har hästar så jag vill inte äta häst för det känns inte rätt
    Är alternativet bättre? Att vi inte äter men att andra gör det?

Det är skitsvårt, ligger så mycket känslor i det. samtidigt är det ett enormt resursslöseri att inte äta upp det. Och istället köpa dansk fläskfilé till middag. Hästen har ju i alla fall haft det bra. jag har mer och mer tvingat mig själv att inse den kopplingen.
  • semlan1999

ja så kanske det är men ja kanske ska testa och se hur det är

• Lumpofelia

shit jag har nog aldrig tänkt tanken. Har bara slagit det ifrån mig och tänkt häst- sällskapsdjur. Skillanden mot en katt är ju egentligen slaktvikten. Tror inte en katt mättar en familj, men en häst är det mycket kött på.

Medicinering ser jag som läkare faktiskt inget direkt problem med om man inte ger hästarna massiva doser antibiotika precis innan slakt och äter häst ofta.

Nu när jag tänker på det och framförallt alternativet vad jag äter istället (ja jag äter danskt fläsk ibland) så känner jag mig skitrutten. Som sagt hästen har ju i alla fall haft det bra. Ska kolla efter den korven på coop

• Mynta

Ja, det gör jag, trots att jag varit en riktig "hästtjej" sedan jag var liten. Hästar har ofta bättre levnadsvillkor i Sverige än nötdjur och grisar, så för mig är det ett självklart val.

• IsDimma

Vet faktiskt inte inte medvetet men kanske omedvetet, hur vanligt är det med häst ött i olika köttprodukter i Sverige?

The less you open your heart to others, the more your heart suffers.
Svar på tråden Äter du häst?