• Parniara

Äter du häst?

Borde vi kanke äta mer häst här i Sverige? För att på detta sätt skona våra vänner från att fraktas till Italien eller Spanien i livets sista dagar.

Förut åt jag aldrig häst, men nu köper jag det så fort jag ser det om det är slaktat i Sverige.

Hur tänker ni?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Äter du häst?
  • enavmig
    Apopan skrev 2011-11-09 19:04:31 följande:
    Nu äter jag inte djur, men jag skulle helt klart välja att äta häst framför gris t.ex. alla dagar i veckan. Speciellt om hästen hade haft ett bra liv. Förstår faktiskt inte varför hästkött är mer populärt än vad det är i Sverige, resursslöseri är bara förnamnet.
    Håller med. Äter inte kött men skulle hellre äta en häst med ett bra liv bakom sig eller en gris/kyckling som  vuxit upp i trångt bås. Oftast mer humana slaktsituationer då hästar har högre anseende så sammantaget mindre lidande.

• Tutilure
    Lumpofelia skrev 2011-11-09 19:37:54 följande:
    Så du äter hellre kött från djur som inte har fått gå ute bara för att ingen bryr sig om dem? Djur som levt i "de ska bara bli kött så skit i hur de har det"- mentalitet.

Ju mer jag tänker på det desto mer konstig blir det att vi inte äter det oftare.
    Ja, det gör jag faktiskt.
    Hästar är för mig husdjur, så precis som att jag inte äter hund eller katt så äter jag inte hästar.
    Målar man fan på väggen kan det inte bli annat än succé!
  • Tutilure

Skulle aldrig äta kanin heller förresten.

Målar man fan på väggen kan det inte bli annat än succé!
  • For all I care

Skulle aldrig falla mig in. =( Är uppvuxen med hästar och har ridit i över 20 år så det skulle kännas väldigt fel att käka dom.

• LinnV

Nej, inte för att det är häst men det finns inte i affärerna här! Eller hästkorv finns ju såklart men den smakar pyton!

• Veronica 223
    Lumpofelia skrev 2011-11-09 19:37:54 följande:
    Så du äter hellre kött från djur som inte har fått gå ute bara för att ingen bryr sig om dem? Djur som levt i "de ska bara bli kött så skit i hur de har det"- mentalitet.

Ju mer jag tänker på det desto mer konstig blir det att vi inte äter det oftare.
    Men köttkor och får går ju ute typ hela tiden..? Det är bara mjölk-kor man tar in tidigare, alla köttkor här nere går fortfarande ute och gör så nästan jämt. "de ska bara bli kött så skit i hur de har det" mentaliteten kan ju ses olika på. En häst skulle välja en köttkos liv framför sitt any day, bara gå ute och käka dygnet runt, slippa jobbas, tränas och tävlas. Hästar är lata djur av naturen och skulle helst bara gå och äta dygnet runt om de fick. Att hästar har det bättre är ju ur ditt mänskliga perspektiv av stimulans, inte hästens.
    Det går inte att bli kommunist för att lösa fritidsproblemen!
  • Cornette

Nej, jag äter inte häst. Helt enkelt för att jag inte tycker om det! Men jag har ändå lite åsikter (i egenskap av hästägare/uppfödare/tränare/aktiv).

Vi borde verkligen se över lagstiftningen gällande det här. Min ena häst har fått ett duplikat av passet då originalet försvunnit. Detta gör att han inte får gå till livsmedelproduktion, den rutan kryssas i i alla duplicerade pass. Att det blir så är för att man inte vet om hästen har fått i sig medicin som har livstids slaktkarens (t.ex. Fenylbutazon som var ett av de vanligaste smärtstillande länge!). Däremot så får man slakta dessa hästar i andra eu-länder och köttet importeras sen till Sverige helt utan kontroll på vad det innehåller för medikamenter!

Jag anser att det här är helt förkastligt, det är så onödigt att bara låta mycket fint kött eldas upp! Jag skulle nog må bättre när den hemska dagen kom då min vän lämnar mig och jag visste att han kommer till nytta. Tidigare kunde vissa djurparker som håller rovdjur ta emot, avliva, stycka och utfodra djuren med kroppen men det förbjöds visst. Tänk vilket bra kretslopp det var! Men nej, nu är det bara kassation som gäller.

• Kimona

Nej, häst räknar jag till någon form av husdjur

• Gul13

Jag har ridit i 40 år. Ägt uppemot 15 talet hästar genom åren.
    Jag är inte särdeles förtjust i smaken men ja jag äter det. Och jag håller med ts: Ni som säger att hästen är ett husdjur ... ni har rätt. Men samtidigt; Har ni sett i medierna om de vidriga transporterna till gud och alla ställen i världen av hästar som säljs billigt både här och där? Ett sätt att få stopp på detta kan vara att vi i
    Sverige börjar äta mer hästkött.

• Kallebus
    Cornette skrev 2011-11-09 23:45:37 följande:
    Jag anser att det här är helt förkastligt, det är så onödigt att bara låta mycket fint kött eldas upp! Jag skulle nog må bättre när den hemska dagen kom då min vän lämnar mig och jag visste att han kommer till nytta. Tidigare kunde vissa djurparker som håller rovdjur ta emot, avliva, stycka och utfodra djuren med kroppen men det förbjöds visst. Tänk vilket bra kretslopp det var! Men nej, nu är det bara kassation som gäller.
    Vad tråkigt!
    När jag avlivade min gamla ponny för många år sedan så frågade dom speciellt om det var okej att han blev "lejonmat"
    Det tyckte jag var bra och tillät det givetvis.
    Tycker också att det är slöseri med kött men eftersom jag vill avliva mina djur hemma så blir det ju aldrig mat till människor men alternativet rovdjursföda var ju bra....
Svar på tråden Äter du häst?