• vivantarpadig

    Noll spermier, vad händer nu?

    Hej på er,

    Vår dom kom igår. Min man har så höga S-FSH värde att det är minimal charns att hitta spermier vid en biopsi. Det är ju inte klokt! Det skulle väl aldrig kunna hända lilla mig att jag inte kan få bli mamma. Min man och jag, som kommer bli världens bästa föräldrar!

    Vi ska få tid för biopsi i alla fall nu i december för de vill ändå inte gå miste om ifall chansen finns. Det är ju bra men denna väntan är olidlig. 
    Finns det någon därute som jag ge oss lite hopp? Någon som är i liknande situation med manlig faktor och inga spermier. Om ni har gjort biopsi och inte hittat några simmare, vad har ni gjort då? 
    Det är många som pratar om insemination, men vad jag förstod det som görs IVF med donerade spermier i Linköping (som vi tillhör) och inte insemination? Kan mån åka till Danmark närsom och hur fungerar det?

    Tusen frågor men det enda vi egentligen vill är att få en liten krabat.
      

  • Svar på tråden Noll spermier, vad händer nu?
  • kittykat
    ollasulrika skrev 2012-04-29 19:17:02 följande:
    Vi har försökt 5,5 år nu å snart har det gått ett år sen första besöket på Sahlgrenska . Å vi vet inget nu heller, väntar fortfarande på att mannen ska få komma till ämnesomsättningsmottagningen . Ibland känns det som man inte orkar mer, att man bara vill lägga ner allt. Men så kommer styrkan emellanåt igen å man kämpar lite till , för barn är ju det enda vi önskar oss.
    Japp. Just nu är det tyvärr helt stiltje här..jag känner mig helt upp och nedvänd..och min man vägrar ta tag i det...orkar inte just nu.. :(
  • vårturnu

    Samma för oss, vi har väntat ca ett år (från det vi ringde om problemet första gången....utredning.... tills vi får komma till RMC i Malmö första träffen) . Har medan vi väntade åkt till Danmark och gjort två donatorinseminationsförsök så länge (fungerade smidigt, ingen väntetid, men det blev negativt resultat dock).

    Men..väntan är hemsk och man ser bara gravida folk överallt... 

  • kittykat
    vårturnu skrev 2012-05-16 23:15:12 följande:
    Samma för oss, vi har väntat ca ett år (från det vi ringde om problemet första gången....utredning.... tills vi får komma till RMC i Malmö första träffen) . Har medan vi väntade åkt till Danmark och gjort två donatorinseminationsförsök så länge (fungerade smidigt, ingen väntetid, men det blev negativt resultat dock).

    Men..väntan är hemsk och man ser bara gravida folk överallt... 
    Ja, gravida o bebisar verkar vara överallt verkligen...he he
    Funderar också på Danmark nu, för vi är inte ens i kön ännu (ska till RMC i slutet av månaden för att se vad nästa steg blir), och har en känsla av att väntetiden blir lååång...vill inte vänta längre nu!!
  • vårturnu
    kittykat skrev 2012-05-17 13:12:38 följande:
    Ja, gravida o bebisar verkar vara överallt verkligen...he he
    Funderar också på Danmark nu, för vi är inte ens i kön ännu (ska till RMC i slutet av månaden för att se vad nästa steg blir), och har en känsla av att väntetiden blir lååång...vill inte vänta längre nu!!
    Men är ni "färdigutredda" på RMC och väl fått en tid att komma dit så kanske det inte är så lång väntan...  När vi väl fick komma dit nyligen så sa de att vi ska vi få lov att börja försöka med DI i nästa cykel redan. Men innan i telefonkontakt med dem har vi inte ens fått klarhet om vi står i någon kö eller ej.. mest blivit runtskickade och ingen vet svar..
  • Astakvasta

    Hej!

    Jag befinner mig i andra ändan av samma problem,  jag singelinseminerar i dk. och svarar gärna på de frågorna ovan.

    För de av er som tillsammans med era män kommer fram  till att  sp.donation är något för er tycker jag ni ska läsa på om hur det fungerar i dk. Då köerna i sverige kan vara galet långa.

    I danmark är inseminations processen betydligt snabbare än i sverige. Det finns många donatorer att välja mellan, och de kan köpas antingen genom klinikerna eller direkt  genom spermiebankerna. Det finns 2 st stora. Där betalar man mer ju mer info som finns om dontorn ( bakgrundsinfo, barnfoto, röstprov osv) det är också  dyrare med id-release donor ( där barnet kan söka upp donatorn när det är  myndigt)
    Klinikerna brukar  ha några olika strån i frysen och "nöjer" man sig med att veta längd och färger  på en nordisk man brukar dessa vara billigast.

    I dk. är det olagligt för läkare  att använda donor-release spermier,  så vill man göra  insem. med en donator barnet, om det vill, kan få reda på vem det är får man besöka en barnmorskeledd klinik. ( världens längsta mening?) IVF görs alltså bara med okända donatorer.
    Se listan på kliniker i tråden:
    www.familjeliv.se/Planerar_barn/Forum-7-129/m43783701.html

    ( kolla priser etc. tråden är några år, men en bra samling hemsidor att utgå ifrån)

    De billigare klinikerna kör lite löpandebandteknik och man har inte möjlighet att ligga kvar.

    De har öppet alla dagar under året. Det går mkt  snabbt att få göra fertilitets behandlingar i dk. Du behöver ha vissa  provsvar, att du inte bär vissa  sjukdomar/smittor sm kan vara farliga för ett foster. Se de olika klinikernas hemsidor, och de brukar vara väldigt  snabba att svara och betydligt  billigare än i sverige.  För min insemination behövde jag provsvar, enkla blodprov och gynprov som tas var som helst i sverige,  och kunde  komma följande äl. Jag  hade  svarat på några  frågor och de frågade några frågor innan första inseminationen.

    Lycka till!

  • kittykat
    vårturnu skrev 2012-05-17 14:19:50 följande:
    Men är ni "färdigutredda" på RMC och väl fått en tid att komma dit så kanske det inte är så lång väntan...  När vi väl fick komma dit nyligen så sa de att vi ska vi få lov att börja försöka med DI i nästa cykel redan. Men innan i telefonkontakt med dem har vi inte ens fått klarhet om vi står i någon kö eller ej.. mest blivit runtskickade och ingen vet svar..
    Japp "runt-skickade och ingen vet", det är precis så det varit för oss, i över ett år nu..har hört mkt gott om RMC i Malmö av vänner, men för oss har kontakten med dem varit mest negativ, fylld med stress och ångest.. :( Vet inte ens om vi är "färdigutredda" då vi bara fick brev hem med negativt svar efter makens biopsi, och kallelse till läkaren. Ingen annan info än så länge.
  • drömmaromsmått

    Skriver från mobilen nu så det blir ett kört tips, ni som står i landstingskö, åk till Danmark, ni får lägga ut pengar till en början men kan ansöka om vårdersättning hos försäkringskassan, har ni rätt till samma vård i Sverige men tycker väntan blir orimligt lång får man betalt för vård utomlands. Vi ställde oss i kö till Su men åkte till danmark under tiden, fyra behandlingar senare blev vår dotter till och vi fick 14900kr tillbaka :)

  • vårturnu
    drömmaromsmått skrev 2012-05-18 07:45:25 följande:
    Skriver från mobilen nu så det blir ett kört tips, ni som står i landstingskö, åk till Danmark, ni får lägga ut pengar till en början men kan ansöka om vårdersättning hos försäkringskassan, har ni rätt till samma vård i Sverige men tycker väntan blir orimligt lång får man betalt för vård utomlands. Vi ställde oss i kö till Su men åkte till danmark under tiden, fyra behandlingar senare blev vår dotter till och vi fick 14900kr tillbaka :)
    Vet du hur de bedömer vad som är normal väntetid? Jag ringde fsk-kassan men den jag pratade kunde inte svara. Räknade ni från den dag ni var färdigutredda eller från den dag ni sökte hjälp allra första gången?
  • drömmaromsmått
    vårturnu skrev 2012-05-18 14:47:39 följande:
    Vet du hur de bedömer vad som är normal väntetid? Jag ringde fsk-kassan men den jag pratade kunde inte svara. Räknade ni från den dag ni var fär digutredda eller från den dag ni sökte hjälp allra första gången?

    Tror faktiskt inte de tittar på väntetiden direkt men om de gör det tycker jag att de borde gå efter vårdgarantin dvs 3 mån, vår väntetid låg på nästan två år men jag vet de som haft kortare väntetid och fått godkänt, tror inte fk bryr sig om met än att man har rätt till samma behandling i Sverige.
  • vårturnu
    drömmaromsmått skrev 2012-05-19 06:03:18 följande:
    Tror faktiskt inte de tittar på väntetiden direkt men om de gör det tycker jag att de borde gå efter vårdgarantin dvs 3 mån, vår väntetid låg på nästan två år men jag vet de som haft kortare väntetid och fått godkänt, tror inte fk bryr sig om met än att man har rätt till samma behandling i Sverige.
    ok, då är det kanske lönt o försöka då.. dock har jag inget papper på att danmarks-gyn är ansluten till "allmänna systemet" som jag tror att han var om vi förstod varandra rätt. men försöka går ju!
  • Dustpuppy

    vårturnu: när man ansöker om ersättning i efterhand så behöver inte kliniken vara ansluten till det allmänna sjukförsäkringssystemet. Ni kan välja vilken klinik som helst i Danmark och ändå få ersättning om ni uppfyller kraven annars.

    /Dustpuppy

  • kittykat

    Hur fungerar det ang utredning och så? Måste man genomgå en ny utredning i DK el tar man bara med sig den som redan är gjord?

  • Dustpuppy

    De behandlingar vi gjort utomlands har varit lite olika, de svenska journalerna brukar räcka gott och väl, men sedan har det varit vissa prover som klinikerna velat ha av färskare datum. Blodprover för HIV och liknande alltså.

    /Dustpuppy

  • vårturnu

    Tack för era svar! Postar försäkringskassans papper imorgon o kanske kan vi få ersättning för våra 2 försök fram tills vi blev kallade till RMC,...pengar som kan komma väl till nytta om det behövs IVF el liknande framöver...  Usch.. måste sluta ta ut saker i förväg men det är svårt i dessa sammanhang när man längtat så länge....

  • drömmaromsmått

    Tänk på att ni båda måste signerat papprena, ha med journaler både svenska och utländska plus kvitton annars kommer det tillbaka så ni får komplementera. Lycka till :)

  • kittykat

    Nu var vi på RMC idag och har def fattat beslut om att det blir donation. Ca 6 månader skulle vi få vänta, vilket känns länge, men vi hade förväntat oss längre så det känns lite mer positivt nu :) Dock känns det lite jobbigt att vi inte kan garanteras samma donator vid syskonförsök, fast egentligen spelar det kanske ingen roll...?

Svar på tråden Noll spermier, vad händer nu?