• Anonym (ts)

Lever vi under existensminimum?

När hyra och diverse räkningar är betalda har vi på sin höjd åtta tusen kvar (tio ibland)
    Sen pendlar han till jobbet. Vilket kostar ca fyra tusen i månaden. Kvar har vi ca fyra, fem tusen att klara oss på. Ibland mer, ibland mindre. Vi är två vuxna och två små barn.
    Det går aldrig ihop och vi drar in på allt. Är det såhär folk har det eller är vi rent ut sagt fattiga?

• Svar på tråden Lever vi under existensminimum?
  • whitetrach86

Efter alla räkningar och mat för ca. 3500-4000kr i månaden så har vi inga pengar alls över till något. och det är när vi har en bra månad, brukar ibland bli mycket mindre.
    Då är vi 2 vuxna, och just nu 1 barn och 2 katter. Har även bil att betala för.

Kanske dags att titta över vad för mat ni köper? Hur mycket som går på godis, kläder och annat små skit? 

• Anonym (ts)

Jag tycker att jag handlar billig mat, jag anstränger mig verkligen. Gör matlistor, köper i stort sett aldrig godis.
    Jag handlar alla kläder och sånt begagnat.
    Vi är beroende av två bilar och min ska ju också tankas. Men det görs inte mer än nödvändigt, oftast stannar jag hemma istället för att hälsa på kompisar för att det är dyrt att tanka.

• Anonym
    Anonym (ts) skrev 2011-11-11 21:07:00 följande:
    När hyra och diverse räkningar är betalda har vi på sin höjd åtta tusen kvar (tio ibland)
    Sen pendlar han till jobbet. Vilket kostar ca fyra tusen i månaden. Kvar har vi ca fyra, fem tusen att klara oss på. Ibland mer, ibland mindre. Vi är två vuxna och två små barn.
    Det går aldrig ihop och vi drar in på allt. Är det såhär folk har det eller är vi rent ut sagt fattiga?
    För att svara på din första fråga Lever vi under existensminimum? , Nej ni lever förmodligen inte under existensminimum. Har man 8-10 000 kr kvar efter hyra och räkningar så kan jag omöjligt tro att man inte har mer än existensminimum. (Har man dessutom 2 bilar så lär man knappast få pengar från soc, eller iaf hoppas jag det)

Lever fattigt? Det beror ju helt på vad ni tjänar och vad ni har för utgifter. Har ni in totalt 15 000 kr, ja då lever ni måhända fattigt, har ni in 30-50 000 kr så lever ni inte fattigt, då har ni bara för mycket utgifter. Vad jag menar är att om jag har 60 000 kr in men har utgifter på 50-52 000 kr så lever jag ju inte fattigt för det fast jag bara har 8-10 000 kr kvar efter hyra och räkningar.

Resekostnaden för jobbet får han väl dra av i deklarationen så då får ni väl tillbaka pengar där?
  • whitetrach86

så då tar du och vecko-handlar allt?

Jag storhandlar allt som man kan frysa in och ha torrt. Det ända jag vecko-handlar är mjölk, bröd och såna färsk varor. Har sparat mycket på det.

• ssf

Jättesvårt att svara på när du inte specificerar vad "diverse räkningar" innefattar tycker jag.

• Astarte

Minimum för en vuxen med barn är ju på 5000, och då tillkommer nödvändig transport med buss, hyra, el och hemförsäkring.

• Mizz Turko

8000 efter att hyra å räkningar är betalda!!! Det är lyx. Hyra, el, telefon, barnomsorg är nödvändigt - resterande är ju "frivilligt" tagna räjningar, så ni får väl försöka "göra av" med dessa istället. 2 bilar behöver inte en familj.srn kanske ni ska se omnärmre jobb kanske så ni kan spara in på transpirten.

Prinsessan Lorin 090512 ~~~ Prins Yusuf 100619
  • Lollo36

Om jag har förstått det rätt är riksnormen för en familj av er storlek 10 000 kr och den avser alla normala kostnader utom hyra tror jag. Men ni har ju en pendlingskostnad som är ovanligt hög också, så ja, jag är inte förvånad att det är tufft.

The hardest arithmetic to master is that which enables us to count our blessings. (Eric Hoffer)
  • Anonym (Malin)

Detta säger kronofogden om existensminimum:

Ensamstående 4 549kr/månad
    Makar och jämställda 7 515kr /månad
    Barn t.o.m. det kalenderårdå barnet fyller sex år 2 413kr/ månad
    Barn fr.o.m. det kalenderårdå barnet fyller sju år 2 778kr/ månad

Normalbeloppet ska räcka till exempelvis mat, kläder, hygienartiklar, telefon och försäkringar.
    Och då ni har mellan 8-10,000 att lägga på dessa saker så lever ni exakt. + att du då troligen redan räknar telefon och försäkringar i räkningskategorin. 
    Så ni får helt enkelt kolla igenom era räkningar, fixa bättre deal med bilen/bilarna. Och kontrollera hur ni spenderar resten av pengarna i affärerna. 

• Astarte
    Anonym (Malin) skrev 2011-11-11 22:24:53 följande:
    Detta säger kronofogden om existensminimum:

Ensamstående 4 549kr/månad
    Makar och jämställda 7 515kr /månad
    Barn t.o.m. det kalenderårdå barnet fyller sex år 2 413kr/ månad
    Barn fr.o.m. det kalenderårdå barnet fyller sju år 2 778kr/ månad

Normalbeloppet ska räcka till exempelvis mat, kläder, hygienartiklar, telefon och försäkringar.
    Och då ni har mellan 8-10,000 att lägga på dessa saker så lever ni exakt. + att du då troligen redan räknar telefon och försäkringar i räkningskategorin. 
    Så ni får helt enkelt kolla igenom era räkningar, fixa bättre deal med bilen/bilarna. Och kontrollera hur ni spenderar resten av pengarna i affärerna. 
    Fast då ligger fogden i och för sig över regeringen.
Svar på tråden Lever vi under existensminimum?