Anonym (ts) skrev 2011-11-12 11:09:51 följande:
Men vi bor på landet. Närmsta affär ligger en mil bort. Kommunaltrafiken här liknar ett skämt. Utan bil blir vi isolerade.
Då får man helt enkelt börja fundera över om det ändå inte räcker med en bil. Handla mm. kan maken göra på väg hem från jobbet, och umgås med vänner kan du göra på eftermiddagar/kvällar när han är hemma. Eller så kan du bjuda hem dina vänner till er emellanåt.
Ni behöver inte 2 bilar, du
tycker att ni behöver 2 bilar. Stor skillnad.
Vi bor också på landet men klarar oss utmärkt med en bil, vi får helt enkelt dela på den och se till att ärenden mm. blir gjorda när man ändå är ute och kör.
Krisar det sig så kan en av oss åka taxi ganska mycket innan vi är uppe i samma kostnader som för ytterligare en bil.
Planerar man sin dag så går det ihop sig även om kommunaltrafiken är ett skämt, här går det en buss till stan vid 8 och en hemåt vid 6, inte sällan tillbringar jag dagen på biblioteket om det är snö så att det inte går att cykla fram och tillbaka, inte helt sällan får jag mig en rejäl promenad. Vi bor också en dryg mil från närmsta butik, men inser våra ekonomiska begränsningar.
Ni är absolut inte fattiga när ni har råd med lyxen att ha 2 bilar.
Ni blir inte utan bil, du bli utan tillgång till bil mellan typ 8 och 6.