• Pedagog200701

Flexikoppel: För eller emot?

Det är svårt att ha kontroll över en hund i flexikoppel och det är rent utsagt skadligt för axlar (i alla fall om man har en srörre hund).
    Jag har många gånger mött hundägare med hund i flexikoppel där ägaren gått på ena sidan gatan och hunden på andra. Är det då mörkt och man kommer med cykel blir även det en fara för cyklist och hund då snöret tenderar att inte synas.
    Min åskit är: Ha bara flexikoppel när det finns utrymme för hunden att "fara runt". Om du inte kan ha din hund lös är det ett alternativ. Men när "promenad" sker tycker jag att ett vanligt koppel ska bäras. Då har du dessutom bättre kontakt med din hund och en rörelse med ett finger mot kopplet får hunden att reagera medan ett flexikoppel är mer svårhanterat.

Vad tycker du?

• Svar på tråden Flexikoppel: För eller emot?
  • bollanmollan

Emot, blir galen på dessa koppel

• oONinniOo
    mlinz skrev 2011-11-22 20:12:31 följande:
    99% av de som använder det kan inte använda det, så bort med flexi
    Instämmer!
    Kram Ninni <3
  • Holabandola

Många hundar går bättre i vanligt koppel än i flexi, bara som ett svar på varför många hundar i flexikoppel verkar "ouppfostrade". De fattar helt enkelt inte logiken i kopplet. Behöver absolut inte ha med hunden att göra.

Min hund går som en studsboll i flexi men fint i vanligt, t.ex. 

• Pedagog200701
    Äggfis skrev 2011-11-22 22:24:12 följande:
    Är det bara jag som går med en sax i fickan? Oskyldig
    HAHA! Ska lägga ner en jag med :P
  • Lördagkväll

Hatar flexikoppel, däremot kan jag se att det finns en viss funktion i dom, som så många innan mig sagt: Att ha en hund i flexikoppel i skogen som inte kan gå lös eller på andra platser där det inte finns mycket folk där är det helt okej.. Men inne i stan? På marknader? Nej tack.. Särskilt när dom inte har koll på hunden... 
    Det är inte mitt fel om min hund äter upp deras för att dom inte har koll..   

• Jeda
    Lördagkväll skrev 2011-11-22 22:27:09 följande:
    Hatar flexikoppel, däremot kan jag se att det finns en viss funktion i dom, som så många innan mig sagt: Att ha en hund i flexikoppel i skogen som inte kan gå lös eller på andra platser där det inte finns mycket folk där är det helt okej.. Men inne i stan? På marknader? Nej tack.. Särskilt när dom inte har koll på hunden... 
    Det är inte mitt fel om min hund äter upp deras för att dom inte har koll..   
    Precis min inställning!! Har själv en liten knähund på 67 kg och när vi är på marknader/ i stan eller på ställen där det finns andra hundar/ många människor har vi promenadkoppel (tror jag det hette, bara själva öglan att hålla i med karbinhake). Allt för ofta blir han utskälld av nån liten ettrig sak i flexikoppel och det är tur att han är så lugn som han är med tanke på att de små kan komma rätt nära utan att husse/matte märker nåt Skrikandes
  • Colisa

Mot! Hårt stopp och svårt att dra till sig hunden. Känns klumpiga och den tunna linan är tunn och dålig att dra i om det skulle behövas (t ex om kopplet hängt sig eller man måste dra i kopplet med båda händer eller "hala in den". Och jag känner en äldre människa som fallit och slagit sig riktigt ordentligt när kopplet antingen krånglade eller hon inte hann spärra det, hunden sprang framför henne och hon fick kopplet runt benen och fälldes.

• Lördagkväll
    Jeda skrev 2011-11-22 22:32:58 följande:
    Precis min inställning!! Har själv en liten knähund på 67 kg och när vi är på marknader/ i stan eller på ställen där det finns andra hundar/ många människor har vi promenadkoppel (tror jag det hette, bara själva öglan att hålla i med karbinhake). Allt för ofta blir han utskälld av nån liten ettrig sak i flexikoppel och det är tur att han är så lugn som han är med tanke på att de små kan komma rätt nära utan att husse/matte märker nåt Skrikandes

Jo tack, vi brukar också bli utskällda.. Nu väger ju min knähund bara 33-34kg däremot är det jävligt svårt att veta i förväg att veta vilka hundar hon gillar eller ej och jag tror inte att hon skulle tveka att hoppa på en hund hon inte tycker om som kommer för nära.. För det mesta sköter hon sig, men att ha en explosiv boxer i kopplet är inte alltid någon höjdare när vissa idioter släpper fram sina hundar för nära.
  • Cornellia

Jag är för.

Min hund fick sina första 6 år i livet, alltid vara lös. Sen flyttade och det blev ohållbart med en lös hund, eftersom det tydligen är koppeltvång i den nya staden, dessutom flyttade vi mer centralt. Så då blev det koppel på, och då ett flexikoppel så att hon har lite frihet iallafall.

Givetvis så använder jag fortfarande kommandon för att kontrollera hunden, kopplet är mest för syns skull.

Svar på tråden Flexikoppel: För eller emot?