• Pedagog200701

Flexikoppel: För eller emot?

Det är svårt att ha kontroll över en hund i flexikoppel och det är rent utsagt skadligt för axlar (i alla fall om man har en srörre hund).
    Jag har många gånger mött hundägare med hund i flexikoppel där ägaren gått på ena sidan gatan och hunden på andra. Är det då mörkt och man kommer med cykel blir även det en fara för cyklist och hund då snöret tenderar att inte synas.
    Min åskit är: Ha bara flexikoppel när det finns utrymme för hunden att "fara runt". Om du inte kan ha din hund lös är det ett alternativ. Men när "promenad" sker tycker jag att ett vanligt koppel ska bäras. Då har du dessutom bättre kontakt med din hund och en rörelse med ett finger mot kopplet får hunden att reagera medan ett flexikoppel är mer svårhanterat.

Vad tycker du?

• Svar på tråden Flexikoppel: För eller emot?
  • MammaTillDomFinaste
    Pedagog200701 skrev 2011-11-22 20:01:45 följande:
    Det är svårt att ha kontroll över en hund i flexikoppel och det är rent utsagt skadligt för axlar (i alla fall om man har en srörre hund).
    Jag har många gånger mött hundägare med hund i flexikoppel där ägaren gått på ena sidan gatan och hunden på andra. Är det då mörkt och man kommer med cykel blir även det en fara för cyklist och hund då snöret tenderar att inte synas.
    Min åskit är: Ha bara flexikoppel när det finns utrymme för hunden att "fara runt". Om du inte kan ha din hund lös är det ett alternativ. Men när "promenad" sker tycker jag att ett vanligt koppel ska bäras. Då har du dessutom bättre kontakt med din hund och en rörelse med ett finger mot kopplet får hunden att reagera medan ett flexikoppel är mer svårhanterat.

Vad tycker du?
    samma här. om du inte kan ha hunden lös å går på tex en skogsväg är det toppen, men annars gillar jag dom inte. hundarna hinner ofta iväg innan ägaren får stopp, både till andra hundar, framför cyklar å framför bilar! tvära knyck i nacke på hunden å i axlarna. 

nä, vid sällsynta fall är dom bra, men oftast inte. 
  • mlinz

99% av de som använder det kan inte använda det, så bort med flexi

• Pedagog200701

Vill tillägga att de flesta jag sett med flexikoppel är personer med ouppfostrade hundar. Är det så att detta är personer som inte orkar ha hunden i vanligt koppel då de blir tvungna att jobba med hunden för att den inte ska dra?

• MammaTillDomFinaste
    Pedagog200701 skrev 2011-11-22 20:17:50 följande:
    Vill tillägga att de flesta jag sett med flexikoppel är personer med ouppfostrade hundar. Är det så att detta är personer som inte orkar ha hunden i vanligt koppel då de blir tvungna att jobba med hunden för att den inte ska dra?
    haha, mycket möjligt!!
  • Lindreas

Avskyr dem. Jag har det ibland dock med mina föräldrars hund när vi är i skogen, vi kan inte släppa henne lös, men hon vill gå och nosa runt i diken och vid sidan av stigen och då funkar det. Men jag byter mot ett vanligt koppel när vi är på väg hem, då ska hon gå med mig, inte fem meter bakom.

Men i övrigt har jag nästan bara sett folk med ouppfostrade hundar som har flexikoppel, och låter dem löpa i stort sett fritt i parker och i stan och överallt. Blä!

• Joico

I skogen eller platser där det inte finns folk - visst. Alltså om hunden inte kan vara lös. Istället för en långlina. Då är det rätt praktiskt kan jag tänka mig. Men ett flexi MÅSTE ALLTID användas med sele!! Det är sååå många som inte fattar det och det är vidrigt att se. Allra helst smala stryp i kombination med flexi. Uäk!

Så på vanlig promenad, och framför allt om man är på stan eller andra folktäta platser, där hör flexi inte hemma 

• qenzo

Jag älskar flexi, i skogen ;) Avskyr eländet när man befinner sig bland folk och fä eftersom det oftast resulterar i en massa trassel.

• wkatty

Jag avskyr flexikoppel och skulle aldrig få för mig att använda ett till min hund.

• GrodanHopp

Underbart på tex stora öppna fält om man inte kan ha hunden lös.
    Men som flera andra skriver så verkar det främst användas av folk som kanske skulle ha en godedjurs hund ist för en riktig..

Svar på tråden Flexikoppel: För eller emot?