• Pedagog200701

Flexikoppel: För eller emot?

Det är svårt att ha kontroll över en hund i flexikoppel och det är rent utsagt skadligt för axlar (i alla fall om man har en srörre hund).
    Jag har många gånger mött hundägare med hund i flexikoppel där ägaren gått på ena sidan gatan och hunden på andra. Är det då mörkt och man kommer med cykel blir även det en fara för cyklist och hund då snöret tenderar att inte synas.
    Min åskit är: Ha bara flexikoppel när det finns utrymme för hunden att "fara runt". Om du inte kan ha din hund lös är det ett alternativ. Men när "promenad" sker tycker jag att ett vanligt koppel ska bäras. Då har du dessutom bättre kontakt med din hund och en rörelse med ett finger mot kopplet får hunden att reagera medan ett flexikoppel är mer svårhanterat.

Vad tycker du?

• Svar på tråden Flexikoppel: För eller emot?
  • qenzo

Som sagt i skogen tycker jag det är perfekt till min dobbis som inte kan vara lös. Tunna linor? Köp ett flexi för hundar 50kg+ så är det inga tunna tvättlinemodeller längre ;) Finns även en fleximodell för longering av häst om man önskar något än mer stabilt.
    Vet heller inte riktigt hur ni tänker när ni drar upp skador och sedan pratar om spårlinorna, som om det vore bättre? Flexit kan ge skador ja, vid ex. häftiga rusningar som plötsligt tar stopp, men det orsakar även spårlinan OCH det vanliga kopplet. Så ur skademässig synpunkt tycker jag inte flexit är värre än något annat vi använder på våra hundar.
    Säkerhetsmässigt bland människor, andra djur eller trafik, ja där ser jag klara nackdelar med både flexi och spålina. 

• dezibel

Min hund går alltid lös hemma på landet och i skogen men i stan är hon kopplad och går då i flexikoppel. Eftersom jag tycker det är ok att hon stannar och luktar så tycker jag det är bekvämt att jag fortsätter i mitt tempo och hon hinner ifatt, det blir mer flyt i promenaderna och inte så mycket stå still för mig.
    Flexi är suveränt om man använder det rätt och jag hade även flexi till min 40kgs schäfer utan problem.

• dezibel
    Pedagog200701 skrev 2011-11-22 23:22:20 följande:
    Jag ser ett vanligt koppel som en direktlänk mellan hund och ledare, där ett litet knyck eller en rörelse med ett finger får hunden att reagera. Det kan gälla att man vill ha den att gå fot, få den uppmärksam eller kalla den närmare sig. Med ett flexikoppel upplever i alla fall jag att denna länken försvagas då en "plastdosa" sitter mellan dig och hunden. Du måste låsa kopplet eller dra armen bakåt för att hunden ska känna av dig och då har det direkta ögonblicket redan försvunnit.
    Självklart påverkar även kroppsspråk, röstläge mm men med en hund i koppelräning anser jag att flexi hämmar kommunikation.
    Men målet med din träning måste väl ändå vara att du kan kontrollera din hund med rösten utan "koppelknyck" eller att hunden "känner" dig via kopplet? Tränar gör väl ingen vettig människa med flexi....?
  • Joico
    Pedagog200701 skrev 2011-11-22 23:22:20 följande:
    Jag ser ett vanligt koppel som en direktlänk mellan hund och ledare, där ett litet knyck eller en rörelse med ett finger får hunden att reagera. Det kan gälla att man vill ha den att gå fot, få den uppmärksam eller kalla den närmare sig. Med ett flexikoppel upplever i alla fall jag att denna länken försvagas då en "plastdosa" sitter mellan dig och hunden. Du måste låsa kopplet eller dra armen bakåt för att hunden ska känna av dig och då har det direkta ögonblicket redan försvunnit.
    Självklart påverkar även kroppsspråk, röstläge mm men med en hund i koppelräning anser jag att flexi hämmar kommunikation.
    Hoppsan. Ja, där föll ju den diskussionen.

Ett koppel ska ses som en säkerhetslänk, absolut INTE en länk mellan hund och förare (vadå ledare?!). Kommunikation ska inte ske via ett knyck i kopplet. Varför duger det inte att prata? Vill du att din man ska rycka dig i ett snöre runt halsen, när du går åt fel håll? Eller när han vill ha din uppmärksamhet. Pyttsan!!
    PRATA med hunden. Locka på den. Få den uppmärksam med din röst. Inte med kopplet. Fy sjutton så otrevligt! 
  • Mamma SL

Min hund vet vilket avstånd som gäller när hon har koppel, inom en meter från mig. Ser absolut ingen anledning till flexi men vi bor på landet så vi har möjlighet att gå utan koppel ibland också och då gäller "flexi-koppels-avstånd" för vovven om vi inte säger något annat.

• sextiotalist

Få se, vi hade flexikoppel till mina föräldrars förra hund (en maffig goldenhanne), han avlivade vi i början på 90-talet, hade flexkoppel till mammas förra hund. Det har alltid fungerat bra, känner inte igen de problemen som beskrivs.
    Det finns ett handtag som man kan hålla i vid kritiska situationer, mycket folk, om man skall över en väg. Självklart har man tagit in hunden om man möter andra hundar.

Har man en hanhund som skall lukta och skvätta på allt, så är det en lisa att han flexikoppel. Min syster har två hundar som de använder flexikoppel till, hundarna kan nosa, stanna till och man slipper rycken.

• moruppgren

Vi har flexikoppel på vår hund. Dock så får hon bara ha långt koppel då hon ska kissa eller bajsa. Jag vill annars ha henne gåendes bredvid mig :)
    Det beror helt på ägaren om flexikoppel är bra eller inte tycker jag.

• SirColly

Vår vovve har flexikoppel och det fungerar skitbra! Det är en golden och han släpps ut längre när vi kommer till ängar, diken och i skogen när han vill gå lite längre in och lukta. Det är toppen! Går vi på gator, cykelbanor osv håller jag alltid honom kort och hankar fast med min hand i det "tjockare bandet" som är ungefär en meter innan tunna tråden. På så sätt går han bra fot. 
    Men allt som oftast får han springa lös, det bästa som finns!!!!!!  

• Annemone

Har inget problem att hantera flexikoppel.Möter vi folk så är det som alltid kort koppel vid min vä sida mellan mig o vägkanten sas.Är det svårt för dig att tänka i de banorna?
    Det är Personen som håller i kopplet som det är fel på isf om du blir småsur över detta

• Lördagkväll
    Pleco skrev 2011-11-22 23:12:15 följande:
    Men jisses, hur använder ni flexit egentligen? Jag har aldrig haft problem och jag har använt det i sexton år.
    Jag använder inte flexi, däremot upplever jag att många som använder sig utav det inte har någon direkt koll.. Har man flexi ska man kunna använda det och inte låta hunden gå vind för våg. Jag låter inte min hund i 1,7m läderkoppel springa vind för våg.

Har ett flertal gånger mött personer med hund i flexi som fått gå som den själv vill medans ägaren är mitt uppe i ett samtal med en annan, går och tittar i skyltfönster och har noll koll på sin hund.
    Mötte i somras en tant med rollator med en tax i flexi koppel, hunden sprang runt tanten och rollatorn och stannade knappt en meter ifrån min hund. Det här var på gågatan i stan.  

Ska man nu nödvändigtvis anväda flexi på sin hund i stan, håll då kopplet kort och använd spärren för guds skull alternativt håll koll på din hund så du kan kalla in den och korta kopplet vid behov.. Går man i en park, i skogen, eller på en mer öppen plats kan man gott och väl låta hunden få strosa så länge man har koll på den.     
Svar på tråden Flexikoppel: För eller emot?