• Koppkaka

HUR kan ni tycka att Anna Wahlgrens metoder är okej??

Lizzan89 skrev 2011-11-22 21:29:45 följande:
    Vi släpper det där med 5 mm och fokuserar på ämnet : Anna Wahlgren !
    Leo <3 110819, 3400g och 49 cm lång <3
  • Koppkaka
    vittra skrev 2011-11-22 21:34:51 följande:
    SHN och 5mm är två skilda metoder...

Det känns lite svårt med en sådan här tråd när ingen ens vet vem som gjort vad
    Det är ju faktiskt så att Anna Wahlgren inte bara förespråkar SHN, utan hennes metoder överlag är intelligensbefriade. Så nej, det är inte särskilt svårt.
  • Koppkaka
    vittra skrev 2011-11-22 21:39:39 följande:
    Nej, men fortfarande förespråkar hon ju inte andras metoder utan bara sina egna. Och det som TS länkar till är verktyg som används i SHN. Hon har också utformat SM (standardmodellen) som används redan från att bebisen är nyfödd.
    Men SLÄPP det där med att jag trodde att hon förespråkade 5mm! Gudars skymning, jag har förstått det nu, folk inte ens läst tråden har förstått det nu.

Dom verktyg som hon använder sig av är verkligen inte någonting som kan vara bra i längden, och hur sjutton folk kan ta emot råd från en som inte har varesig utbildning eller någon egentlig koll på området är skrämmande rent ut sagt.
  • Koppkaka
    cosinus skrev 2011-11-22 21:36:44 följande:
    MEN, det finns barn som måste styras upp rutiner på för att fungera, som inte kan släppas fritt på amning och sömn för att de inte fixar att sova om de ammat för sent och de fixar ju absolut inte att tacka nej till mat som serveras för att de eg borde sova. Där det inte handlar om att man som förälder vägrar anpassa sig efter barnets rytm utan där barnet behöver hjälp att få en fungerande rytm.
    Men alltså.. Spädbarn har inte rutiner på så sätt. En bebis kan ha en "rutin" ett par veckor för att sedan gå in i en ny utvecklingsfas och TOTALT ändra både rutiner och sitt eget sätt att bete sig. En bebis äter när han/hon är hungrig, sover när den är trött. Givetvis kan man ju försöka, men att påstå att bebisar behöver rutiner är bull. Det är vi föräldrar som vill få in rutiner pga våra egna behov.
  • Koppkaka
    Twiist3d skrev 2011-11-22 21:57:29 följande:
    Skrev i Annas gästbok....
    TRO FAN att inlägget togs bort fort som fan!

Hoppas att det är hon själv som skrivit alla inläggen där inne.. Hoppas, hoppas, hoppas!!!
    VA? Tog dom bort inlägget? Vad skrev du?
  • Koppkaka
    cosinus skrev 2011-11-22 22:01:17 följande:
    En bebis äter inte bara när den är hungrig. Den äter när den har hysteriskt ont i magen eller när den är trött eller närhelst ett bröst kommer i närheten. Den sover när den är trött om den _kan_ sova när den är trött. Här kommer ju inte bara bebisens rymt in i det hela utan den måste ju anpassas efter storasyskons skoltider och liknande. Det är få barn som inte ö h t vaknar till när den flyttas från en varm bil ut i -25 för att gå över skolgården (och nej vi har inte gångavstånd till skolan)

Tro mig, jag har provat bebisar utan kroppsliga bekymmer också och jag har haft bebisar som skött sig själva och fungerat jättebra med hur fria tyglar som helst.

Personligen tycker jag det är bättre med rutiner och en bebis som mår bra än en bebis som skriker i hysteri hela kvällarna för att den har ont, är övertröt. och inte kommer till ro. Men det är ju en smaksak förståss.
    Ehm, nej? En bebis äter inte när den har "hysteriskt ont i magen". Den vill till bröstet då för att snutta och få trygghet från mamma. Och när ett bröst kommer i närheten, som du säger, sätter sugreflexen in och den suger pga det. Dom äter sig mätta och verkligen ÄTER, när dom är hungriga. Dom suger även om ett finger t ex kommer i närheten, så dina argument där faller pladask.
  • Koppkaka
    Pimey skrev 2011-11-22 22:10:49 följande:
    Min son har ätit ersättning sen han var nyfödd och när han hade ont i magen då åt och åt och åt han..och som en desperat förälder man var så fick han flaskan i brist på annat tills jag insåg att han åt bara för han hade ont..och det sa BVC med..
    Du tror inte han fick ont i magen pga att han åt ersättning, och kanske pga att han just åt och åt och åt?
  • Koppkaka
    MalinEddie skrev 2011-11-22 22:21:30 följande:
    Och det är BVC bra på? De har faktiskt inte speciellt mycket kunskap om barns utveckling.
    Den åsikten får du faktiskt stå för själv gällande ditt BVC. Det gäller definitivt inte överallt.
  • Koppkaka
    UnderbaraMix skrev 2011-11-22 22:25:16 följande:
    Jag mår illa. Visst lägger vi bebis tillrätta i vagnen och drar fram och tillbaka tills han somnar men inte fasiken om han gråter. Då vill han UPP. Inte lämnar jag mitt gråtande barn i ett mörkt rum medan jag överpositivt säger "godnatt, sov så gått, godnatt, sov så gott". Jag var tvungen att stänga ner sidan när bebisen låg i ett mörkt rum ensam. Fy fan..

Att Camilla Läckberg använder sig av skiten, visst. Tyvärr så har också henne karaktär Erica i hennes böcker använt sig av samma metod och då vrålade ungen i 20 minuter. Kan tänka mig att det var så hennes första erfarenhet var också.

Fungerar det? Ja. Vilken unge som helst blir tyst efter ett tag. Skulle jag sätta ut en bebis på balkongen ensam skulle den också bli tyst tids nog.
    Ja, alla bebisar somnar till slut, av ren och skär utmattning. Alla har väl någon gång varit så ledsen så man gråtit sig till sömns pga utmattningen, men hur roligt är det? Det inger ju inte direkt trygghet och tröst. Jag skulle aldrig i mitt liv låta min son få söva sig själv med gråt och skrik. Bara tanken gör ont i mig, fy fan.
  • Koppkaka
    sandravic skrev 2011-11-22 22:27:39 följande:
    Jag har tvillingar och va så desperat efter sömn att jag lånade hennes bok.. Läste lite av den. MEN aldrig utförde hennes metod. Provade inte ens. Då va mina twins ca 5-6 mån. Jag accepterade helt enkelt sömnlösheten! Mina barn är nöjda barn, aldrig haft magproblem eller så. Utan dom vill ha närhet.. Vaknar ofta av drömmar eller nappen och sånt. Jag kan inte förstå mammor som har hjärta att lämna sina barn skrikandes sådär. Hemskt. Hemskt. Självklart ska man hjälpa sina bebisar att somna eller komma till ro.. Och för bebisar är närheten största tryggheten tror jag i allafall. Hur desperat är man om msn gör hennes metod??!! Jag menar, JAG vaknar säkert 7-20 ggr per natt sedan 9 mån tillbaka.. JAG är trött och sliten. Men jag skulle aldrig göra så emot mins små älsklingar. Som sagt ovan- barn
    Jag kan bara se till min egen son, nu 3 månader gammal. Han kan ligga på morgonen och knorra, knöla och gnälla. Tar jag då upp honom och lägger honom tätt intill mig somnar han om direkt och är nöjd. Då vet jag att han mår bra! Han skulle absolut inte må bra om jag bara lät honom ligga ensam och vara ledsen, och det skulle även jag må dåligt av.
Svar på tråden HUR kan ni tycka att Anna Wahlgrens metoder är okej??