• Noli

Augustibebis 2012

Hoppar in här om det är okej! Har följt tråden länge men inte vågat skriva av rädsla för missfall osv, men nu känns det som att jag gärna vill vara med och prata "gravidgrejor"
    Går in i vecka 15 imorgon, fast det känns väldigt overkligt och osäkert då jag inte gjort något VUL/UL eller känt bebisen ännu. Har en son sedan tidigare som är 2,5 år så det är inte min första rodeo...

Angående kläd- och storleksdiskussionen så var jag en 34 innan sonen, med platt mage och smal midja som jag gärna framhävde för att dölja min stora rumpa & lår. Blev väldigt stor med sonen (gick över två veckor och fick ett stort barn) så magen är inte platt längre och det är faktiskt något jag tycker är jättetråkigt. Vet liksom inte hur jag ska klä mig numera när tajta toppar inte funkar! Men då ska erkännas att jag inte tränat något heller, så lite bättre kanske det skulle kunna bli... 

• Noli

Har bara skrivit ett enda inlägg i denna tråd, mest för att jag haft svårt att våga hoppas på att det fanns en liten där inne. Men har verkligen uppskattat att läsa era funderingar, så skönt att "följas åt" även om det är på håll

I tisdags var det dags för RUL och allt såg bra ut. Jag har moderkakan i framvägg vilket förklarar varför jag känt bebisen så lite denna gång. En lillebror blir det för oss, och lyckan är total! Nu väntar bara det svåra med att bestämma namn...

Lycka till ni andra som ska på RUL i dagarna! 

• Noli
    eightythree skrev 2012-03-10 08:50:07 följande:
    Halloj!
    Länge sedan jag skrev något - dagarna flyger iväg!
    Har läst ikapp lite om barnvagnar och RUL mm. Kul att det är fler i samma tankar!

Själv var jag på RUL i måndags och fick veta att liten ser ut att ha allt på rätt plats och mår bra inne i magen. Vi fick även veta att det ganska säkert är en lite flicka! ( Till min stora förtjusning iom att vi har två pojkar tidigare)! De har en flemarginal på 2% men ul sköterskan tyckte att det var så tydligt att vi inte behövde tänka på det.... skoj! Så nu har jag smyghandlat två bodys, ett par byxor, strumpor och två små mössor - i rosa toner såklart! hihi! Vet inte hur mycket man vågar shoppa än heller.

Ang vagn så kommer vi att köpa en bättre begagnad denna gång iom att vi anser att det är för mycket pengar på en vagn som vi använder ca ett år och sedan vill man ha en mindre smidigare vagn istället. Men mitt dilemma ligger i hur jag ska göra med sonen som kommer att vara 3år. Kommer han att kunna gå själv? Ska vi köpa syskonvagn eller ståbräda????? Vad har ni för erfarenheter?

Hur mår ni i övrigt? 
    Grattis till lyckat RUL! Vi har precis samma vagnfunderingar som ni, då storebror kommer att ha precis fyllt 3 år när lillebror anländer. Sonen är verkligen inte mycket för att gå längre sträckor själv, men sådant kan ju ändras på ett halvår förstås. För oss lutar det åt att köpa en billigare syskonvagn begagnat för promenader till och från förskolan osv., även om vi vet att vi nog bara kommer att använda den ett kort tag innan det blir att sälja vidare. Svårt att veta vad som blir bäst!

• Noli
    eightythree skrev 2012-03-10 17:57:46 följande:
    Ja, det har jag också varit lite inne på. Men finns det bra billiga där man kan ha bebis i insats mot sig? Har du hittat ngn bra modell?
    Nja, de jag fått tips om hittills är Baby Joggers syskonvagn och Easy Walker Duo men de lokala vagnförsäljarna har inga av dessa modeller så jag har inte kunnat testa dem... Ett viktigt krav är ju även att det är en rymlig vagn eftersom en 3-åring ju hunnit bli rätt stor, och det är inte alla syskonvagnar som vår son ryms i har jag märkt.

Hojta gärna om du får något bra tips  
  • Noli

Här är en till som amningen inte fungerade med för första barnet. Fick en stor bebis som direkt behövde få ersättning för att han enligt barnmorskorna krävde mycket pga sin storlek, och sen hade vi svårt att få till greppet. Han var ofta väldigt missnöjd och vi visste aldrig om han fått i sig tillräckligt med mat, väldigt stressande! Jag hade mycket skuldkänslor över detta, och kämpade på tills jag gav upp till slut och började ge ersättning som komplement, och då tog det inte lång tid innan sonen hade "fasat ut" amningen på egen hand. Ammade ungefär 3 månader.

Nu med lillebror tänker jag inte alls sätta samma press på mig själv, fungerar det inte så kommer jag att ganska snabbt introducera flaskan utan att känna mig som en dålig mamma! Men målet är att amma om det går  

• Noli

Usch ja, känner igen mig i viktfunderingarna! Det verkar vara vid den här tiden ungefär som sådant börjar kännas av. Jag har gått upp ca 5 kg hittills och känner mig redan stor. Är väldigt kort (1.59) så dessa kilon syns rejält på mig. Med storebror gick jag upp ca 25 kg och det var fruktansvärt, lyckades dock gå ner nästan allt efteråt men det tog lång tid.  

Jag känner precis som någon skrev att jag skulle vilja vara "snyggt gravid" denna gången, men med foglossning som begränsar rörligheten så mycket känns det svårt. Plus att jag alltid varit svag för sötsaker

Vi får peppa varandra att gå ner gravidkilona efter sommaren! 

• Noli

Sushi är helt okej om den är färsk! Dvs, inte köpa förpackad på matbutikerna men på restaurang och liknande går det bra, jag brukar säga specifikt att jag är gravid bara för att dubbelkolla.

Tur det för jag har ofta världens sushicravings! 

• Noli

Jag tycker att babyskydd som man enkelt klickar i och ur bilen varit jättesmidigt, speciellt om man åker bil en del. Har däremot inte haft något man satt fast på vagnen så det kan jag inte uttala mig om, men tyckte inte det var så krångligt att bara lyfta över bebisen till liggdelen i vagnen de gånger det behövdes. 

Det här med hur länge de kan användas är dock väldigt olika, får man ett stort barn som vår pojk kan babyskyddet vara "urväxt" vid 6 månader. Vi fick alltså byta tidigt. Jag skulle därför inte lägga ut mycket pengar på att köpa nytt, och inte heller köpa begagnat om man inte är helt hundra på att det inte krockats med osv. Det var jättesmidigt att hyra så det kommer vi göra igen! Vi hyrde genom NTF, de tar 650kr för babyskydd med bas i 9 månader. 

• Noli
    DetGodaLivet skrev 2012-04-05 12:33:17 följande:
    Tycker det känns tryggast att köpa babyskydd av någon man känner. Hyra är också ett bra alternativ men då skulle jag vilja att babyskyddet var nytt när jag hyrde det.

Syrran hyrde babyskydd av en barnvagsnbutik och det var ju använt sen innan. Då är det ingen skillnad mot att köpa begagnat.

Risken med begagnat är att ett krockat skydd kan ha skador som inte går att se med blotta ögat. Barnvagnsbutikerna har inte större möjlighet att kolla det än en påläst privatperson. Där dyrran hyrde skickade de inte iväg skydden för nån slags besikning emellan utan lyfte bara in dem på lagret.  

Å andra sidan finns det inte ett enda fall rapporterat där ett barn skadats pga ett begagnad babyskydd så man ska nog ta det med en nypa salt.
    Vill man hyra och ändå vara säker på att det är kontrollerat för krockar är NTF bra, vi kommer hyra därifrån igen. De kontrollerar alla babyskydden noggrant. Men ofta får man ett helt nytt, vilket vi fick förra gången.
  • Noli
    TheMaraja skrev 2012-04-24 09:46:36 följande:
    Blä jag tror jag har fått bihåleinflammation . Har så sjukt ont i bihålorna. Förra torsdagen fick jag ont i halsen, sen kom dottern hem från dagis med magsjuka i fredags och smittade hela familjen innan vi blev sjuka igen på måndagen med snuva och hosta. Hostan sitter kvar både hos mig och Iris och nu har jag fått galet ont i bihålorna. Verkar när man läser om det som att det är bara att vänta ut det. Någon som har några bra husmors tips!?
    Mitt tips är att kolla upp bihåleinflammationen på vårdcentralen! När man är gravid har man lättare för att få det, jag håller just på att återhämta mig från det sedan förra veckan. Jag fick först en typ av antibiotika som jag åt i tre dagar innan jag insåg att det inte hjälpte, åkte då in igen och fick konstaterat att det var en annan typ av bakterie som just den antibiotikan inte bet på. Fick en ny kur av en annan sort, och var även tvungen att spola bihålorna då jag hade hunnit få så fruktansvärt ont i ansiktet och huvudet av inflammationen. Bättre att kolla upp för säkerhets skull!
Svar på tråden Augustibebis 2012