• Noli

Augustibebis 2012

Sommaren12: Med sonen gav vi delvis ersättning från start då han var stor och behövde mer än jag kunde ge. Vi använde oss av färdiga tetror där just i början för att slippa mickla med att blanda osv, när det var så mycket annat nytt. Det tyckte jag var skönt, även fast de ju är lite dyrare. Lätta att ta med och så. Sedan övergick vi till pulver, och då gjorde vi den bästa investeringen någonsin som vi fortsätter använder så här 3 år senare: en vattenkokare som man kan ställa in gradantalet på och alltså välja 40 grader. Supersmidigt sen till välling också!
    Sådana speciella uppvärmingsgrejor till flaskor har jag bara hört dåligt om så det tror jag inte på. 

• Noli
    Angelica1991 skrev 2012-05-09 01:33:11 följande:
    nu är det inte roliga tider..
    i söndags var det ett härrans halloj i magen på mig som alltid, jag brukar känna av henne flera gånger nästan varje timme eller varannan.
    Sen i måndags var det så stilla så undrade om jag hade bebis kvar i magen, kände rörelser 2 gånger på hela dagen.
    nu idag har det var jätte stilla också. känt lite flera rörelser idag men dom är så svaga, inte alls som det vanliga.. så det reagerar jag starkt på.
    idag har jag haft såna vattniga flytningar så jag trodde jag sipprade fostervatten eller nått liknande..
    PLUS att jag haft smärtor i magen och mycket sammandragningar..
    jag har ringt förlossningen men hon säger att det inte är någon fara utan att hon kan ha en vilo period nu och ang. flytningarna var det vanligt, sen sa hon drick kallt vatten eller nått sött och peta på magen för att se om hon reagerar.
    jo visst reagerar hon men väldigt svagt och inte mycket av att jag bufflar på henne :'( har lyst med en ficklampa och tror hon reagerat av det, annars bara en tillfällighet att hon rörde på sig då.
    imorn ska jag ringa min bm och begära att få komma in. jag håller verkligen på att gå under här..
    i min hjärna låter inte det här som det ska, kanske ska nämna att jag gick in i v 26 idag.. eller vad säger ni??  
    Åk in! Tror inte att det är någon fara, bebisen har säkert en viloperiod eller flyttat på sig rörelserna känns annorlunda men oron är jättejobbig och den ska du inte behöva gå med. Förhoppningsvis kan din BM hjälpa dig, annars tycker jag att du ska åka in utan att ringa först. Det brukar vara säkraste sättet att "slippa" övertalningen om att det nog inte är något.
  • Noli

Angelica1991: Håller tummarna för er även jag. Om hon fick komma ut tidigare så är sjukvården otroligt duktig och allt kommer säkert gå bra!

NiniMe: Jag ska också iväg på glukosbelastningen strax. Är en riktig frukostmänniska och har ont i magen av hunger redan nu så lite orolig är jag allt när det gäller att stå sig till kl 10! Men skönt att göra bort det nu  

• Noli
    Stövelkatten skrev 2012-05-31 07:57:37 följande:
    Jag hoppas de försvinner! Träning eller inte... Jag har också massor, min tidigare bootylicious bak är ersatt med en platt, stooooor och gropig gubbröv.

Jag har de senaste dagarna haft väldigt ont i övre delen av magen, som om magmusklerna är spända till Max och man skulle behöva slappna av. Någon som känner igen sig?
    Jag vet inte om det är precis samma känsla, men jag har också börjat känna av smärta eller kanske snarare tryck under revbenen senaste tiden. Väldigt obehagligt! Minns inte att jag kände något sådant med sonen. Värst är det när jag ligger ner, ändrar ställning hela tiden för att undvika det. Har tyvärr inget bra tips på vad det kan vara, annat än bebisen som börjar bli stor och ta plats uppåt kanske?
  • Noli
    irruz skrev 2012-06-01 08:46:41 följande:
    hej, skriver inte här så ofta men följer er aktivt :) jag har en fundering... är det någon som kan hjälpa mig att lista ut hur bebis ligger? brukar man känna sparkar på något specifikt ställe om den ligger i säte/om den har lagt sig "tillrätta"?! är i v 28 o min lilla skrutta sparkar nästan bara långt ner till höger... tror inte att mitt förra barn gjorde det, utan hon sparkat mest uppåt (harjag för mig, man glömmer ju så fort!!) o hon låg fixerad jättetidigt.. känner ibland också rörelser nere till vänster, o kan inte alls skapa mig en bild av hur lillan ligger.. hjälp?! :)
    Jag tycker att det är enklast att avgöra hur de ligger utefter var hickan känns, den kommer ju från ryggsidan och det i relation till var sparkarna känns mest brukar kunna vara bra ledtrådar! Men håller med om att det är svårt, ibland känns det som att det vevas och boxas omkring precis överallt i magen  
  • Noli
    Ellenbmt skrev 2012-06-05 09:07:47 följande:
    Helt ot. Men måste fråga: är det någon som har använt en belly-bandit/ gördel efter fl och känt ett värde i den?
    Jag tror stenhårt på någon form av gördel efter förlossningen! Använde en enkel sådan från Lindex förra gången. Är väldigt kort, gick över 2 veckor och fick ett stort barn så min mage var verkligen enorm och den stod ut rejält efter förlossningen. Minns att jag frågade läkaren några dagar efter förlossningen hur länge magen skulle vara så svullen och han svarade att den inte var svullen alls längre, kändes lite jobbigt då... Sneglade avundsjukt på en del andra mammor på BB som redan hade på sig sina vanliga byxor medan jag bara kände mig som en stor magblobb!

Hur som helst så började jag först med gördel för att jag tyckte att det var så obehagligt när magen liksom "skumpade omkring" när jag gick, och det kändes väldigt skönt med något som höll den på plats så att säga. Sedan drog den faktiskt ihop sig väldigt fint (även om den självklart aldrig kommer bli densamma igen) och jag är övertygad om att det delvis var gördelns förtjänst. Denna gång funderar jag på att inskaffa någon lite dyrare variant, typ belly bandit  
  • Noli

Ser att det är många som har problem med humöret just nu, och det känner jag verkligen igen! Antingen irritation eller nedstämdhet, nästan som att jag känner mig sorgsen fast jag inte alls vet varför. Jobbigt!

Vecka 33 imorgon och har fått ordentligt sug efter färsk frukt, gärna melon eller jordgubbar... mmm... Lite förvånande eftersom jag i vanliga fall är en riktig godisråtta, speciellt när jag är gravid, men just nu är jag inte alls sugen på choklad.  

Hoppas på bättre humör för oss alla snart! 

• Noli
    A R skrev 2012-06-19 06:46:35 följande:
    Åhååå, ny måste jag få klaga lite. Har varit ordentligt förkyld i två veckor och igår var nog värsta dagen. Sover dåligt på nätterna och har hostat så mycket att det gör himla ont i revbenen. Får nästan panik när jag känner att jag ska hosta. Det gör till och med ont att ligga på sidan pga revbenen och sidan är det enda sättet att ligga på för mig :( hur är det med hostmedicin, törs man ta det? Zonsalva, kan man smörja med det?
    Blä, vad jag är less på detta nu.
    De vanligaste hostmedicinerna Mollipect och Cocillana-Etyfin ska gå bra att ta under graviditet, dvs man har inte hitta några skadliga effekter hos foster. Cocillana innehåller ju dock morfin, som jag personligen tycker är lite obehagligt att ta när jag är gravid eftersom jag själv känner mig ordentligt påverkad av det (blir dåsig etc). Men skulle hostan vara riktigt illa så skulle jag överväga att ta det bara för att få sova en natt, och ta igen lite sömn. 
  • Noli
    Roos26 skrev 2012-06-19 08:29:48 följande:
    Tyvärr e de så att de är lite skillnad att föda ett barn som väger mer. Jag ska oxå på ett extra UL snart och kolla tillväxten då min dotter vägde 4500 . Och denna gången vill dom inte att jag föder ett så stort barn, pgr av att jag fick akut opereras efteråt och chansen är större att jag går sönder lika mycket igen. Sen handlar de om vem som föder givetvis , inte lika för alla och att lyssna på BM å bara krysta när hon säger till. Men med ett större barn får de ofta ett lite större huvud mått men framförallt så blir axlarna bredare och de partiet blir svårt att få ut och de händer att bäbisens axel dras ur led. Har nyss gått igenom allt detta pgr av min förra förlossning :P Så innan UL är färdigt å vi vet hur min moderkaka ligger och hur stor bäbisen e hitils vet jag inte om de blir vanlig förlossning eller kejsarsnitt .....Jag vill veta nuuu! Plus att de kommer ta hänsyn till hur jag vill ha de om de bara e så att bäbisen beräknas vara lite större , vill jag bestämma mig för kejsarsnitt eller ska jag ändå satsa på vanlig föröossningen om lill killen inte allt för stor???? Vet inte vad jag vill juuuu! Det ända jag vet är att jag vill inte va med om samma kaos som de sluta med sist :/
    Känner igen dina funderingar angående snitt eller vanlig förlossning pga stort barn. Min förra vägde 4550g och hade stort huvud, det slutade med akutsnitt som blev lite traumatiskt pga olika orsaker. Jag har velat mycket fram och tillbaka denna gång, men just bestämt mig för och fått beviljat planerat snitt. Mycket dubbla känslor inblandade i det beslutet, men jag hoppas att det ska bli bra för både mig och bebisen. 

Vet inte om jag har något bra råd att komma med, men vet hur svårt det är att ställning till sånt här!
  • Noli
    Ellenbmt skrev 2012-07-02 08:27:43 följande:
    Avis på alla som får gå till bm! I min kommun får man bara en inskrivning, ett rul, en uppföljning v26-28 och en 32-34 och sen en veckan innan bf
    Oj, det var inte mycket! Tycker det är märkligt att det kan skilja så mycket mellan kommunerna, det borde ju finnas nationella riktlinjer för sådant här. I min kommun går man åtminstone var 3:e vecka efter RUL fram till förlossning, och min BM har även frågat om jag velat komma oftare.

Ego: Blir ju planerat snitt för mig denna gång, och nedräkningen är i full gång. 24 dagar kvar, men tiden går låååååångsamt. Tror det mest beror på att jag är hemma med min energiska, trotsiga 3-åring hela dagarna och har svårt att aktivera oss ordentligt pga ryggen. Det finns ju heller inget utrymme för att vila under dagen, och jag märker att jag längtansfullt drömmer mig tillbaka till den första graviditeten då det bara vara att lägga omkull sig någon halvtimme här och var när tröttheten slog till...

Sympatiserar med alla er som har det kämpigt med krämpor och sömnbrist, nu är det bara att hålla ut sista tiden! 
Svar på tråden Augustibebis 2012