Inlägg från: fransyskan |Visa alla inlägg
  • fransyskan

Augustibebis 2012

Har tänkt på Angelica1991 sedan 5 imorse -- hoppas allt ordnar sig!

Har mitt eget läkarbesök idag. Tror det är ända gången jag varit "glad" över att dom har det som rutin att pilla på tappen. Har redan hämtat mina blod-resultat från labbet dock och vet iaf att jag inte har vare sig grav-diabetes eller toxoplasmosis. Blir mitt sista besök hos min egen gynekolog, från och med nu så följs man av en obstetriker (heter det verkligen så på svenska?!) på sjukhuset.

Noli and NiniMe: lycka till på glucosbelastningen! Hoppas det inte blir alltför äckligt.

• fransyskan

Jahapp, en timme i väntrummet, trettio minuter med doktorn. Medans jag väntade läste jag en broschyr för blivande mammor -- det är HELT förbjudet att röka, dricka för mycket kaffe/te eller "äta för två", dock nämns alkohol inte alls. (Till lunch tryckte jag i mig ett tre-pack med mackor och en liten påse rotfrukts-chips bara för att det var förbjudet. Hah. Jag är nu en riktig rebell.)

Doktorn tyckte iaf att han var en riktig bjässe; magmåttet var det som gällde för en bäbis en månad äldre. Har enligt hennes våg gått upp 5 kg och hon varnade för att snart kommer "vatten-vikten". Blodtrycket var okej och resultaten från blod-testerna var, som jag redan visste, okej. Dock kunde hon inte hitta tappen... den ligger tydligen väldigt lågt och lång tillbaka.

Någon som vet om detta har någon betydelse senare? :(

• fransyskan
    Roos26 skrev 2012-05-10 15:50:36 följande:
    Va hos BM idag , gick igenom allt igen med alla SD å nu min moderkaka som ligger långt ner. Mycke tyder ju på att jag inte är en utav de typ 98 % som moderkakan drar sig uppåt på då jag gjort 4 st UL och innan har den inte suttit så lågt. Nytt UL runt v 28 och om de ser likadant ut eller att den växt över ännu mer så kunde jag räkna med att gå till typ v 32 innan förlossningen skulle sättas igång. Kejsarsnitt planeras men man brukar tydligen börja blöda när bäbisen vänt på sig å trycker neråt å då kan man inte vänta mer....så nu e man lite nervös igen. Jobbigt å behöva vänta på att veta vid ca v 28 men men bara å hålla ut....annars såg allt annat bra ut . Starka hjärtelag på 150 om jag mins rätt å magen låg rätt i kurvan. Inte gått upp något de sista 2 veckorna ...trodde de eftersom jag inte rört mig mycket:P
    Jag hoppas verkligen att allt går bra! Svårt att inte oroa sig, men ta en dag i taget! {#emotions_dlg.flower}
  • fransyskan

Usch, här var det äckligt varmt igår -- 26 grader och riktigt fuktigt i luften. Märkte för första gången att ben/fötter blivit lite svullna och tänker att det säkert hör ihop... ser inte fram emot sommaren om det ska vara så.

Som många andra tänker jag på Angelica och hoppas allt gick bra.

7eHimlen skrev 2012-05-11 12:48:49 följande:
    Nu är det ju mitt första barn, men jag känner mig väldigt lugn när jag tänker på förlossningen!  
    Mm, samma här. Tänker att det lönar sig inte -- ut ska den ju och jag tänker som så att min mamma och mormor och farmor och alla andra kvinnor i mitt direkta släktträd har ju faktiskt klarat av det här. Oroar mig mer för att han ska komma för tidigt eller att något ska vara fel med honom så att han inte mår bra.
  • fransyskan

Jag märkte just att mina magmuskler börjat dela på sig Skrikandes

Tydligen är det vanligt och det läker senare... men finns det verkligen inget man kan göra nu för att förhindra att det blir värre? Gör inte ont men jag finner att tanken på att ens muskler inte sitter ihop som vanligt är aningen otäck faktiskt...

• fransyskan
    Kampis skrev 2012-05-13 11:04:53 följande:
    Fast magmusklerna delas väl på alla? Mina har varit delae jättelänge nu :)

Förragången var de på plats igen bara tre veckor efter förlossningen, men så fort brukar det visst inte gå och det räknar jag inte med att de är denna gången. Var en aning mer vältränad förra gången om man säger så :) 
    Gör dom? Ingen jag pratat med IRL har haft det problemet och när jag googlade stod det att det bara var ett problem för ca 1/3 av alla gravida. Jag tycker av någon anledning att det är det läskigaste gravid-grejjen hitills, men jag kanske är nojjig :D

Så det är alltså bara att "gilla läget" med andra ord -- det finns inget man kan hitta på för att förebygga eller förbättra det?
    Gadget skrev 2012-05-13 10:57:28 följande:
    Fast sedan igår kväll har jag som en hård boll i storlek av en tennisboll strax ovanför naveln. Huvudet? Mysigt i alla fall att veta att jag är så "nära" bebisen när jag känner där. Men vågar inte trycka så mycket där, tänker på fontanellen...
    Här så har dom någon slags alternativ "förberedelse innan födsel"-kurs som går ut på att man skapar tidig kontakt med barnet genom att puffa på magen och sedan puffar barnet tillbaka. Så jag tror inte man behöver oroa sig så där jättemycket för att puffa lite försiktigt på magen. (Fast jag kanske har blivit avtrubbad då både min doktor och ultraljudsgubben tryckt något otroligt hårt för att få plutten att flytta på sig under undersökningar.)
  • fransyskan
    A R skrev 2012-05-13 13:26:35 följande:
    Mina magmuskler är delad och det syns och känns tydligt. När jag ligger ner och ska resa mig upp (som sit up)
    blir magen typ trekantig med en ås mitt på magen och även om jag spänner magen så finns där ingen muskel som tar emot mitt i. Ser faktiskt helt knäppt ut Rynkar på näsan
    Visst ser det huskigt ut? :D
    Gadget skrev 2012-05-13 11:41:54 följande:
    Jag känner lite försiktigt i alla fall för det känns så häftigt att han är där under huden. Så overkligt. Kommer man någonsin fatta, ens när de är ute, att det legat en riktig levnadsduglig bebis där inne i magen?
    Nej, jag vet inte... det är helt otroligt.

Herregud, tänk att en dag är dom finniga, svettiga tonåringar och vi kommer att helt plötsligt slås av tanken att år 2012 levde de här människorna inne i våra kroppar, just under våra hjärtan. Och sedan kommer vi att säga "tänk att du var så liten en gång i tiden" och dom kommer att stöna och säga "faaan vad du är pinsam, mamma."

Heh, like bra vi njuter (så mycket det nu går) medans vi kan.
  • fransyskan
    RockTheRebell skrev 2012-05-14 08:35:16 följande:
    Nu imorse kl 5 gick världens bästa morfar bort.. Så han får aldrig träffa liten han väntade på :'( 14 veckor ifrån. Nu blir begravningen på dagarna runt min examen med.
    Jag beklagar verkligen Rynkar på näsan
  • fransyskan

Plus ett kilo på en vecka; fast det är kanske inte så konstigt med tanke på allt gott jag stoppat i mig senaste dagarna. Skyller 500 gram på lilltrollet och 500 gram på min kompis tre-rätters ryska middag.

Angelica -- Vad stark hon är, din lilla fighter till dotter! Kom ihåg att ta hand om dig själv nu också!

Svar på tråden Augustibebis 2012