Augustibebis 2012
FruFoxy skrev 2012-04-24 12:27:35 följande:
Fransyskan:
Hur gör man om man måste gå tillbaka till arbetet efter 12 veckor? Finns det förskolor för så små eller är det nannys man anställer?
Man kan börja på "creche" (förskola) från 3 månaders ålder. Vi hade ett creche för riktigt små barn nära jobbet och där kunde man, när man gick förbi, se rader med bäbisar som låg och ålade sig på mattor. Sedan finns det ett system med dagmammor samt au-pairs och nannys (eller att ens egen mamma/svärmor ser efter barnet).
Allt beroende på vilken "klass" man tillhör. (Och antagligen vart man bor i landet.)
Gadget skrev 2012-04-24 12:41:07 följande:
Min svägerska bor i USA och jag tror hon tvingades gå tillbaka till jobbet sådär efter 12 veckor ungefär också och lilla killen hamnade på dagis. Men han vägrade flaska så hon fick helt enkelt säga upp sig från jobbet för att vara hemma med honom. Hon hade inte ens rätt till obetald ledighet. I februari sökte hon ett nytt jobb hon fick, men nu tyckte arbetsgivaren att hennes son varit sjuk så mycket så det fungerar inte. Hon fick alltså sluta nu där också och uppmuntrades att söka jobbet igen när sonen blivit äldre och inte är sjuk. Galet land....
Herregud... :(
DetGodaLivet skrev 2012-04-24 13:04:23 följande:
Jo det är det ju på massor av sätt när det gäller bidrag och barnomsorg och ekonomiska förutsättningar.
Men det håller nästan på att slå över åt andra hållet här. Dagis har blivit nporm och alla samhällfunktioner ochd et sociala livet kretsar mycket kring det. Parklekar och sådant som är inriktat mot hemmabarn har lagts ner i stor utsträckning.
//...//
Att förskola är nästan avgiftsfritt är ju bra på jättemånga sätt men det gör också att många inte överväger alternativet att stanna hemma lite längre eftersom det blir så ekonomiskt ofördelaktigt.
Det jag menade med "omodernt" var mest att maken bara får elva ynkliga dagar ledigt för att vara hemma med sin son. (Sedan får man 0 dagar pappaledigt i Irland, hah, vilken är än värre.) Sedan själva "hemmabarn eller inte" frågan blir, i alla fall här, en klassfråga tycker jag.
Vi väljer till exempel att jag ska stanna hemma utan lön -- vilket betyder att vi endast kommer att ha 48% av den inkomst vi är vana vid. Det funkar ju verkligen inte för alla. (Och knappt för oss, men jag vägrar lämna bort mitt barn vid tre månaders ålder.)
Men jag förstår hur du menar för det svenska systemet.